סוכרת: חופשה בראש שקט

(0)
לדרג

סובלים מסוכרת ועומדים לטוס לחופשה בחו"ל? אל חשש: הקפדה על מספר כללי בטיחות תאפשר לכם ליהנות מחופשה נעימה ובריאה ללא תקלות רפואיות

מאת: מערכת zap doctors

כולנו אוהבים לטוס לחופשה: חג הפסח הפך לתקופה מועדפת לחופשה, בשל החופשות הניתנות לילדים במסגרת השונות ובחלק גדול ממקומות העבודה. הערכות של נמל התעופה בן גוריון מדברות על עלייה של כ-25% נוסעים השנה ביחס לשנה שעברה. נראה כי מעל מיליון נוסעים עתידים לטוס במהלך חודש אפריל. מבין הנופשים הרבים, ישנם לא מעט סוכרתיים, הצריכים לנקוט במספר צעדים חשובים כדי להבטיח טיול רגוע ומהנה.

אפשר לטוס עם סוכרת (אילוסטרציה)
אפשר לטוס עם סוכרת (אילוסטרציה)

מה נדרש מחולה סוכרת הנערך לטיול?

תחילה, כדאי לבצע תכנון מוקדם של הטיול, כדי לדעת לקראת מה אנו הולכים: האם מדובר במדינה מערבית מודרנית, או מדינת עולם שלישי? איזה סוג ביטוח דרוש לנו ואיזו הכנה טיפולית? בין אם מדובר בתרופות, אינסולין או כל שיטת טיפול אחרת.

הדבר דורש, כמובן, התייעצות מקדימה עם הרופא המטפל לפני הנסיעה לחופשה בחו"ל. כמו כן, מומלץ לשים לב לנקודות הבאות.

1. ביטוח בריאות: לעיתים חברת ביטוח מסוימת עלולה להקשות על סוכרתיים, ולכן כדאי לברר כמה שיותר מוקדם, טרם הנסיעה, איזו חברת ביטוח תבטח אתכם במקרה הצורך, אפילו אם מחירה גבוה יותר. כמובן שחשוב לציין את היותכם סוכרתיים, כדי לכלול בביטוח מענה רפואי דרוש במקרים של סיבוכים רפואיים ולהבטיח לעצמכם את ההחזרים הדרושים, במידה וקיבלתם טיפולים מסוימים במהלך השהות בחו"ל. בררו בנוגע לביטוח אשר מוכן לא להחריג ולטפל במחלות כרוניות כך שהאחריות הבלעדית לא תהיה רק שלך.

2. כרטיס מזהה: כיוון שחולי סוכרת לוקחים עמם תרופות, הם בדרך כלל נדרשים להצטייד בהוכחה לכך כדי לאפשר להם להעלות למטוס נוזלים או מזרקים. לכן, כדאי לשאת כרטיס מזהה של א.י.ל (אגודה ישראלית לסוכרת) בשפה האנגלית, המציין את העובדה שאתם חולי סוכרת. ללא אישור כמו כרטיס מזהה של א.י.ל או מסמך רפואי המעיד על היותכם סוכרתיים, לא תוכלו להעלות תרופות ומזרקים למטוס. בכרטיס יש לציין את הטיפול שהסוכרתי נוטל: מינון, שם רופא מטפל ואיש קשר למקרה חירום. באם אתם לא נוסעים לבד, מומלץ להשאיר את הפרטים האלה גם אצל בן הלוויה ליתר ביטחון. הכרטיס חייב להכיל הוראות לטיפול מיידי במקרה של אובדן הכרה והיפוגליקמיה, רצוי באנגלית או בשפת היעד אליו אתם נוסעים.

3. תיק תרופות: חולים רבים נרתעים מעצם המחשבה לנסוע לחו"ל בגלל הטיפול התרופתי ואחזקתו בתנאים טובים. חשוב לזכור כי יש להכין מלאי מספק של אינסולין, כולל רזרבה למקרה של שבר או אובדן חפצים. על אף שמרבית סוגי האינסולין שניתן להשיג בישראל ניתנים להשגה גם בארה"ב ובאירופה, בחלק מן המקרים ניתן להשיג סוגים דומים אך לא זהים. לכן, בדקו מהו השם המקורי של התרופה (כלומר, לא רק בשמה הישראלי) - כך שבמידת הצורך יוכלו לאתר לכם תרופה זהה. בנוסף, במקומות רבים, מתן אינסולין ורכישתו כרוכים במרשם של רופא מקומי וגם האינסולין עצמו יקר. לכן, רצוי לחסוך את הטרחה וההוצאות המיותרות ולהצטייד בכמויות המתאימות.

כיצד כדאי לאחסן את התרופות?

יש לאחסנן בקופסאות סגורות ובמקום יבש, רצוי בכמה אריזות נפרדות, כדי לפצל אותן בין התיקים והמזוודות. את האינסולין יש לאחסן בנרתיקים ייעודיים לכך, המסייעים לשמור על קירורו, עד שתגיעו לבית מלון בעל מתקן קירור, או ליעד קריר שיאפשר לכם לאחסן את האינסולין על אדן החלון. הימנעו מהשארת האינסולין ברכב סגור שעלול להוביל לעלייה בטמפרטורות ולפגיעה ביעילות האינסולין.

האם כדאי לקחת מכשיר לבדיקה עצמאית של סוכר?

כמובן, רצוי מאוד לקחת אתכם את המכשיר המשמש לבדיקת סוכר באופן עצמאי, ועדיף מכשיר שאינו דורש תנאי אחסון מיוחדים. רצוי להצהיר על המכשיר טרם היציאה מהארץ, על מנת להימנע מבעיות בבדיקת הציוד במהלך החזרה לארץ.

איזה עוד פריטים כדאי לחולה סוכרת לשים בתיק האישי?

כדאי להצטייד בתיק האישי בתרופות בכמות מספקת, למקרה של אובדן הכבודה או עיכובים שונים בטיסה או בחזרה למלון. למעשה, מומלץ לאחסן את האינסולין וערכת בדיקת הסוכר בתיק האישי, כדי למנוע מטמפרטורת תא מטען המטוס לפגוע ביעילותו. בנוסף, מומלץ לשאת במטען היד פירות יבשים או פירות טריים, למקרים של ירידה חדה ברמות הסוכר.

מה חשוב לחולה סוכרת לעשות במקרה של חופשה הכרוכה בהליכה מרובה?

אחד הדברים שרובנו עושים בחו"ל בצורה משמעותית הוא ההליכות המרובות. אחרי שעברתם את המכס והגעתם ליעד, החלטתם לא לוותר על אף פינה במקום החדש. בזמן פעילות גופנית מוגברת, רמות הסוכר בדם עלולות להשתנות, ולכן כדאי לדאוג מראש לסוכר זמין ולזמינות של התרופות הרלוונטיות. במידה והטיול כרוך בנסיעות ארוכות, השתדלו לעצור כל שעה-שעתיים כדי למתוח איברים ולשפר את מחזור הדם.

איך להיזהר מפציעה של רגל סוכרתית?

כדאי לקחת יותר מזוג נעליים שאנו רגילים אליו ונוח לנו לצעוד בו שעות ארוכות, כדי להימנע מפצעי לחץ. בתום כל יום הקפידו לבדוק את כפות הרגליים וטפלו בהן במידת הצורך. לדוגמה, במקרה של אדמומיות או יבלות מהליכה מרובה, שטפו ביסודיות במים וסבון וייבשו בעדינות. אם נוצרו שלפוחיות שהתפוצצו בעקבות ההליכה, הקפידו למרוח עליהן משחה אנטיביוטית ולכסות עם פד נקי - ולהחליף פעמיים ביום.

מה עושים אם חלילה חל סיבוך? כיצד להיעזר בשירותי הרפואה המקומית?

במקרה של מחלה עונתית במהלך השהות בחו"ל, הקפידו להמשיך ולבדוק את רמות הסוכר בדם כדי להתאים את מינון האינסולין. במקרים של בעיות במערכת העיכול, ייתכן ותצטרכו לשנות את התזונה או להקפיד על שתייה מרובה יותר. כמובן שחשוב להצטייד בפרטים של רפואה מקומית, כך שאם המצב לא משתפר תוכלו לפנות לרופא מקומי, לעדכן אותו במצבכם ולקבל טיפול מתאים.

טיפ כללי: במקומות הומי אדם בכלל, ובאתרי טיולים מבוקשים בפרט, עלולים להיתקל במקרי כייסות או גניבת חפצים, כולל תיקים אישיים צמודים. כמובן שקיימת גם בעיית אובדן כבודה או הגעת מטענכם לאחר מספר ימים. כדאי ורצוי לחלק את הדרוש לכם, אשר אינו סובל דחייה, למספר תיקים או מזוודות - ובוודאי את העתקי הניירת, כגון: צילום דרכון, כרטיס טיסה ומסמכים אישיים וכן מרשמים רפואיים או כל ניירת המעידה על מצבכם.

הכנה קפדנית של הטיול תבטיח טיול מהנה, מוצלח וללא תקלות שישאיר טעם מתוק של עוד.

בואו לדבר על זה בפורום ביטוח נסיעות לחו"ל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום