שמשון הגיבור: מלחמה בשיער דליל

(0)
לדרג

הסתרקתם בבוקר וגיליתם המון שערות על המסרק? יש מה לעשות. סטרס, תזונה לא נכונה, מצב ההורמונים והיעדר ספורט: כולם משפיעים על השיער. מדריך לגברים ולנשים

מאת: מערכת zap doctors

אם תשאלו נשים וגברים איזה חלק הכי חשוב להם בגוף, תקבלו תשובה כמעט חד משמעית: השיער. רבים מאתנו מקבלים מצב רוח רע כאשר השיער לא מסתדר בבוקר, אם מתחילה נשירה על הכרית ובזמן הסירוק, או כאשר צצות קרחות באזורים שונים של הראש.

למרות ההנחה שגנטיקה אחראית לצמיחת ולנשירת השיער ולשאלה האם נתקרח או לא, יש לקחת בחשבון שישנם שחקנים נוספים המשפיעים על בריאות השיער: גורמים חיצוניים שונים וסימפטומים למחלות המשפיעות על הגוף. השיער הוא איבר רגיש המושפע משינויים גופניים, נפשיים וסביבתיים.

ענת אלקין - דרמטולוגיה קוסמטית, מנהלת Hair and body solution, עשתה בשנים האחרונות מחקרים רבים בנושא צמיחה ונשירה וגילתה שהורמונים, בשילוב דרך החיים שלנו, משפיעים גם על מצב השיער. היא מצאה כי עודף הורמונים, סטרס, מתח נפשי גבוה בגוף כתוצאה מטראומות, מחשבות יתר, עצבות כתוצאה ממשהו שאיבדנו בחיים, או דברים אחרים המטרידים אותנו כל אלה גורמים לנשירה מואצת של השיער.

מהם הגורמים לנשירת שיער?

"תזונה: ההורמונים מושפעים משומנים וחלבונים רווים, המגיעים מהמזון שאנו אוכלים. אם נאכל הרבה שומנים, הכולסטרול שלנו יגדל ונאמץ תזונה לא בריאה כמו ג'אנק פוד. נגרום בעצם לשינוי המצב ההורמונלי התקין בגוף.

הורמונים: שיבוש הורמונלי עלול לגרום לעליה בגורמי חמצון בשורשי השיער, החלשת השורשים והאטה של התחדשות תאי העור והשיער, דבר הגורם להרס של מערכת הצמיחה התקינה של שיער הראש.

כולסטרול: על פי מחקרים גם כולסטרול וסוכר ברמה חריגה גורמים לחוסר איזון הורמונלי: משפיעים על תסמיני שחלות פוליציסטיות אצל נשים, ואצל לגברים עלולים לגרום לבעיות פריון ולבעיות פנימיות נוספות.

בלוטת התריס: אחראית לקצב חילוף החומרים בגוף באמצעות יצור הורמון המכונה תירוקסין. תת פעילות של בלוטת התריס מביאה להאטה בחילוף החומרים במערכות שונות של הגוף. התופעה שכיחה יותר בקרב נשים. התסמינים לתת פעילות: חולשה, עייפות, עצירות, יובש בעור, שיבוש המחזור החודשי, עלייה במשקל, דיכאון, הפרעה בזיכרון ונשירת שיער.

תרופות: הרופא רואה לנגד עיניו את טובת המטופל ונתינת טיפול תרופתי שיביא לפתרון הבעיה במהירות מרבית, אך שוכח לתת את האינפורמציה על תופעות הלוואי "קלות" כמו נשירת שיער.

אלה התרופות העיקריות הגורמות לנשירת שיער: תרופות נוגדות קרישה, תרופות לטיפול במחלת הגאוט, גלולות למניעת הריון, תרופות נגד דיכאון, מינון יתר של ויטמין A, תרופות נגד יתר לחץ דם והפרעות בקצב הלב.

גם תרופות האמורות לעזור לצמיחת שיער (למשל: משחה טופיקלית לשיער הנמכרת בבתי מרקחת), כאשר מפסיקים להשתמש בהן, נגרמת ירידה דרסטית בכמות השיער.

סטרס: מתח נפשי משפיע ביותר על שיער ראשנו. גוף ונפש קשורים זה בזה ומשפיעים זה על זה, ועל כן ישנו קשר ישיר בין נפש האדם לבין מצב השיער שלו. לפי גישה זו, נשירת שיער נובעת פעמים רבות ממתח, לחצים, חרדה, דיכאון, פחדים וטראומות".

מה ניתן לעשות כדי לתחזק את השיער?

"תחזוק השיער חייב להיעשות באופן טבעי וסדיר. שימוש בשמפו צמחי טהור, לא להשתמש באמפולות, מסכות, וכל חומר אשר איננו מכיל 100 אחוז צמחים ולא כולל חומר משמר. לשטוף את השיער רק במים פושרים או קרים. לצבוע את השיער רק בצבע ללא אמוניה, לא לעשות החלקה משום סוג: הדבר פוגע בשיער ובקרקפת, ובטווח הארוך עלול לגרום לייבוש השיער ולנשירה מוגברת ללא התחדשות. לא להשתמש בחומרי עיצוב שיער כמו קרמים או וקס. ניתן להשתמש רק בקרם צמחי ללא חומר משמר.

לאכול כמה שפחות מוצרי חלב פרה, להקפיד על צריכת ירקות ופירות טריים, אגוזים לא קלויים, בשר בקר עד פעמיים בשבוע, הרבה דגים והודו. לשלב עם קטניות, אורז מלא, ובטטה. במקרה של מחלות פנימיות, חשוב לקבל דגשים לתזונה, לפי בדיקות הדם.

שיער ראשנו תמיד ניתן במצב של תחלופה בין הנשירה לצמיחה. נשירה תקינה היא עד 100 שיערות ביום. חשוב להבין כמה שיער נושר וכמה צומח מחדש, או צומח בהיר וחלש יותר - זהו תהליך ההתקרחות".

כיצד בודקים את ההורמונים?

"על מנת לדעת מה רמת ההורמונים בגוף, יש לעשות בדיקות דם מיוחדות של הורמונים, בהן נבדקים LH, FSH ו-TSH: בלוטת התריס. כאשר בלוטת התריס איננה מאוזנת, היא גורמת לנשירה".

כיצד אפשר למנוע נשירת שיער?

"אפשר לטפל בעניין כבר מגיל צעיר, על ידי אימוץ אורח חיים בריא ושקט. הדברים המשפיעים על עודף הורמונים כבר מגיל צעיר: חוסר שינה, חוסר אבץ לגברים, חוסר במרכיבים תזונתיים, חוסר בפעילות גופנית, מתח, חרדה ודכאון. כתוצאה מכך, עולה רמת הטסטוסטרון - ואצל גברים זה משפיע על נשירת שיער.

חשוב ביותר לשנות אורח חיים: לישון טוב יותר, להוריד את המתח. נשים בימינו פחות עסוקות בעצמן וחלקן הגדול מזניח את גופן. כל זה גורם לנשירה מוגברת של השיער".

כיצד מטפלים בנשירת שיער?

"ראשית, אני בודקת את הסימפטומים. לפיהם, ניתן להבין שעלולה להתפתח מחלה מסוימת ולהשפיע על נשירת השיער. אני עורכת שאלון רפואי, בודקת את ההיסטוריה הרפואית, את סוג ההתקרחות ואת מצב השורשים שבקרקפת. לפיכך, אפשר להבין מה קרה בגוף ומדוע מתרחשת נשירת שיער, שהיא בעצם סימפטום.

לפי האבחון, מגלים אם יש לחץ דם גבוה, סוכרת, כולסטרול או עודף הורמונים. אפשר לתת טיפול תזונתי טוב, הכולל תרכובות צמחים נטורופתיות - על פי תוצאות בדיקות הדם. טיפול זה טוב לאנשים שיש להם חוסרים מסוימים, או מחלות שהולכות להתפתח. ישנם כאלה החושבים שאם חסר להם ויטמין מסוים, הם ייקחו את תוספי התזונה - וזה מה שיפתור להם את הבעיה. כאן הטעות הגדולה שלהם, משום שכאשר חסר משהו בגוף זה, במקרים רבים, מדובר בבעיות ספיגה. המזון שהם אוכלים והוויטמין אשר הם לוקחים אינו משפר את מצבם.

ניתן לאזן את הגוף באופן טבעי באמצעות תרכובות צמחים, אלא אם כן מדובר בבעיה חמורה - ואז נכנסת הרפואה הקונבנציונאלית. למשל, אם יש בעיה בבלוטת התריס, חייבים לקחת כדורים. אין פתרון טבעי. כך גם בסוכרת. חייבים לקחת אינסולין. עם זאת, המטרה היא לשלב רפואה קונבנציונאלית עם רפואה טבעית, וכך לאפשר לגוף להתאזן ללא שימוש רב בחומרים הכימיים אשר מציעה הרפואה הקונבנציונלית".

מתי כדאי לאישה להגיע לטיפול בנשירה? לפני או אחרי היריון?

"לנשים הסובלות מנשירת שיער, כדאי לבוא לטיפול לפני הריון. אחרי הריון יוצאים הורמונים טובים, אך בעקבות הלידה וההנקה, ישנה נשירה דרסטית. אם היא מתאזנת לאחר שלושה חודשים, אז הבעיה נפתרה. במידה ולא, חייבים לטפל בכך. לפני ההריונות, ניתן לגלות את הסימפטומים: למה זה קורה, ולטפל בשלב מוקדם ככל הניתן.

לגברים אנו ממליצים להגיע כמה שיותר מוקדם. התקרחות אנדרוגנית היא מצב בו זקיקי השיער נפגעים כתוצאה מהורמון ה-dHT אשר פוגע במהירות בשורשי השיער ומכווץ אותם. חשוב לגלות את הנטיות ולאזן את הגוף. מומלץ לא לחכות להתקרחות מלאה, ולא להתחיל עם החומרים אשר מציעה הרפואה הקונבנציונלית.

הטיפול שאני עושה הוא לא רק טיפול פנימי, אלא גם טיפול חיצוני, טיפול במזותרפיה: הזרקות תת עוריות של קוקטיילים צמחיים טהורים, ויטמינים ומינרליים בהתאמה אישית למטופל. זה מגיע לשורש החי של השיער. עושים את זה פעם בשבוע.
בשבועיים הראשונים, הטיפול מתרכז בניקוי קרקפת. אנשים הסובלים משומניות יתר ועיבוי רקמות עושים ניקיון חיצוני של הקרקפת. רק לאחר מכן מתחילים לעבוד עם הזרקות הצמחים.

מדובר בתהליך ניקוי וצמיחה כמו בטבע. מנקים, שמים דשן ואחר כך זורעים, על מנת שלשיער יהיה יותר קל לצמוח. לא כל אחד מתאים לטיפול הזה, אלא רק אנשים שיש להם זקיקי שיער רדומים ולא מתים, משום שאי אפשר לייצר זקיקים חדשים בשיער.

הטיפול מאד מורכב ופועל על פי בדיקות דם. סיכויי ההצלחה לצמיחת שיער מחודשת הם גדולים מאד. יחד עם שמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא, השיער צומח בצורה בריאה והנשירה פוחתת באופן משמעותי.

בסוף הטיפול, המטופל ממשיך את תהליך השימור הנוח, הקל והזול מהבית".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום