סכנה כפולה: סרטן וסוכרת

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, חולי סוכרת הסובלים מממאירות וגם משתמשים באינסולין נמצאים בסיכון גבוה יותר למוות. חוקרים מדנמרק ניסו לגלות מדוע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כיצד משפיע אינסולין על חולי סרטן? במאמר חדש שפורסם בכתב העת Diabetologia מדווחים החוקרים על סיכון מוגבר לתמותה בחולי סרטן וסוכרת גם יחד, בהשוואה לחולים עם מחלות ממאירות אך ללא סוכרת. הנתון המפתיע הוא ששיעורי תמותה הגבוהים ביותר תוארו בחולי סרטן, תחת טיפול באינסולין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בספרות הרפואית קיימות עדויות לפיהן בחולי סוכרת, ובפרט באלו המטופלים באינסולין, שיעור גבוה יותר של תחלואה נלווית. מספר גורמים עשויים לתרום לכך, כולל אבחון ממאירות בשלב מאוחר ומתקדם יותר, הצעת טיפול פחות אגרסיבי לחולים עם ממאירות וסוכרת, וכן תמותה גבוהה יותר עקב ניתוח לטיפול במחלה ממארת עם סוכרת מטופלת באינסולין.

במסגרת המחקר הנוכחי החוקרים התבססו על מאגרים לזיהוי כל החולים עם מחלות ממאירות, שאובחנו בדנמרק בין השנים 1995-2009. בסך הכל אותרו יותר מ-425 אלף חולים עם אבחון חדש של מחלה ממארת, כאשר כ-42 אלף חולים אובחנו עם סוכרת טרם אבחון הממאירות. החולים סווגו לארבע קבוצות בהתאם למצב הסוכרת בעת אבחון הממאירות: ללא סוכרת, סוכרת ללא טיפול תרופתי, סוכרת עם טיפול תרופתי דרך הפה בלבד וסוכרת המטופלת באינסולין.

מהנתונים עולה כי בחולים עם סוכרת מאובחנת במשך שנתיים, שטופלו באינסולין בעת אבחון הממאירות, שיעורי התמותה היו גבוהים פי ארבעה, בהשוואה לחולים עם מחלות ממאירות, אך ללא סוכרת. הסיכון המוגבר תועד שנה לאחר אבחון הממאירות. מנגד, הסיכון לתמותה היה הרבה יותר נמוך בחולים שטופלו בתכשירים היפוגליקמיים הניתנים דרך הפה. בהשוואה לחולים ללא סוכרת, באוכלוסייה זו תועדה עלייה של כ-10% בסיכון לתמותה בגברים ובנשים. באשר למחלות ממאירות, בחולים עם סוכרת תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לחולי סרטן ללא סוכרת.

לדברי החוקרים, קיימים מספר הסברים אפשריים לפרוגנוזה הגרועה יותר של מחלות ממאירות בחולים עם סוכרת, כולל מחלות רקע נפוצות יותר, עיכוב באבחנת ממאירות בשל מיסוך תסמיני ממאירות ואינטראקציה עם טיפול לממאירות. תיתכן השפעה ישירה למשטרי טיפול להפחתת רמות הסוכר בדם, המובילה לממאירות פרוגרסיבית יותר בעת האבחון ו/או פרוגנוזה גרועה יותר. כמו כן, מאחר שנתוני החולים נאספו ממאגרים ארציים בדנמרק, לא ניתן לשלול סיבתיות הפוכה במהלך 6-12 החודשים הראשונים לאחר אבחון סרטן, כלומר ייתכן למשל כי ממאירות חמורה או הטיפול לממאירות הוא זה שהוביל לצורך בטיפול באינסולין.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום