עישון פאסיבי בילדות ונזק עתידי

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, עישון של הורים גורם לשינוי במבנה העורקים של הילדים, ובעלייה בסיכון לאירועים לבביים ואירועים מוחיים בשלב מאוחר יותר במהלך החיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיפה לעישון פאסיבי בילדות מלווה בנזק בלתי-הפיך לעורקים בילדים, נזק שעלול להביא לעלייה בסיכון לאירועים לבביים או אירועים מוחים בגיל מבוגר יותר; כך עולה מתוצאות מחקר בינלאומי חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת European Heart Journal.

החוקרים כותבים כי חשיפה לעישון פאסיבי בילדות גורמת לנזק ישיר ובלתי-הפיך למבנה העורקים. לדבריהם, הורים ואף זוגות החושבים להרות, צריכים להפסיק לעשן גם במטרה לשפר את מצבם הרפואי וגם כדי לשמור על הבריאות העתידית של ילדיהם. ממצאי המחקר תומכים בקמפיינים לאיסור עישון במכוניות פרטיות ובבתים, לאחר שהצביעו על קשר בין עישון ובין עיבוי דפנות העורקים בילדים, עם תוספת של כ-3.3 שנים לגיל כלי הדם בבגרות.

מדובר במחקר הראשון שעקב אחר ילדים עד לתקופת הבגרות, כדי להעריך את הקשר בין חשיפה לעישון של ההורים ועובי שכבות דופן עורקי התרדמה בצאצאים (Intima-Media Thickness). החוקרים מפינלנד ואוסטרליה בחנו את הנתונים אודות כ-2,400 משתתפים מפינלנד וכ-1,400 משתתפים מאוסטרליה, שנשאלו אודות הרגלי העישון של הוריהם.

על-בסיס ממצאי בדיקת אולטרה סאונד, שכבת IMT בעורקי התרדמה בבגרות הייתה גדולה יותר ב-0.015 מילימטרים במי שנחשפו לשני הורים מעשנים, בהשוואה לילדים שהוריהם לא עישנו. החוקרים מדווחים כי למרות העלייה המתונה, עדיין מדובר בעלייה חשובה ובלתי-הפיכה בסיכון לאירועים לבביים ואירועים מוחיים בשלב מאוחר יותר במהלך החיים.

כ-40% מכלל הילדים שנחשפו באופן קבוע לעישון פאסיבי בביתם, וכמעט שליש ממקרי התמותה המיוחסים לעישון פאסיבי תועדו בילדים.

מאחר שילדים להורים מעשנים נוטים יותר לגדול ולהפוך למעשנים בעצמם, עם סיכוי גדול יותר לפתח עודף משקל, הסיכון שלהם לאירועים לבביים לעתים קרובות מוגבר מלכתחילה, והחשיפה לעישון פאסיבי מביאה לעלייה נוספת בסיכון זה.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הציבורית הרבה של הפחתת חשיפת ילדים לעישון פאסיבי.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום