הפרעות שינה: להקל ומהר

(0)
לדרג

טיפול קוגנטיבי-התנהגותי קצר עשוי לעזור להפסיק את נדודי השינה, וגם להימנע משימוש בתרופות. גם התועלת הכלכלית למערכת הבריאות ניכרת

מאת: מערכת zap doctors

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי קצר לטיפול בנדודי שינה עשוי לעזור, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Sleep Medicine.

החוקרים מדווחים כי שנתם של מטופלים עם הפרעת השינה בדרגה החמורה ביותר השתפרה, לאחר שהשלימו לפחות שלושה מפגשי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. כמו כן חלה ירידה בניצול שירותים רפואיים ועלויות הקשורות בטיפול הרפואי בהיקף של יותר מ-200 דולרים, בממוצע.

במסגרת המחקר נבחנו נתונים רפואיים של 84 מבוגרים (גיל ממוצע של 54 שנים), שקיבלו טיפול לנדודי שינה. לחולים הוצע לקחת חלק בעד שישה מפגשים שבועיים של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לנדודי שינה. התוכנית כללה הדרכת שינה, היגיינת שינה, טיפול לבקרת גירויים, הגבלת שינה, תרגילי הרפייה בני 10 דקות וטיפול קוגניטיבי, עם חוברת עבודה לחולה.

כל המשתתפים השלימו לפחות מפגש טיפול אחד. 37 חולים לקחו חלק בשלושה מפגשים או יותר, ונחשבו כאלו שהשלימו את התוכנית, ב-32 מחולים אלו (86%) תועד שיפור משמעותי בשינה לאחר טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לנדודי שינה והם הוגדרו כמגיבים. במהלך חצי שנה לפני הטיפול ואחריו, החוקרים מדדו את מספר הביקורים במרפאות, העלויות הקשורות בביקורים במרפאות, מספר התרופות והערכת עלויות הטיפול הרפואי וניצול המשאבים. בחולים שהשלימו את הטיפול ובקרב מי שהגיבו לטיפול, כל המדדים להערכת ניצול שירותי בריאותי ועלויות הטיפול הרפואי, למעט מספר התרופות, ירדו באופן משמעותי או שתוארה מגמת ירידה לאחר הטיפול.

החוקרים מציינים כי העלות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי קצר, כ-460 דולרים במחקר הנוכחי, עשויה לבטל כל חיסכון בטווח הקצר, אך גישה זו עשויה להביא לחסכון משמעותי בטווח הארוך, בעיקר כאשר בוחנים את התוצאות באוכלוסיה הגדולה של חולים עם נדודי שינה במערכות הבריאות. הם מוסיפים כי הוכח כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לנדודי שינה מפחית את השימוש בתרופות ותסמינים פסיכיאטריים, וגורמים אלו צפויים לתרום לירידה נוספת בשימוש במשאבים רפואיים ועלויות טיפול לאחר טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לנדודי שינה.

"טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לנדודי שינה יעיל מאוד", מסכמים החוקרים, "ומהמחקר עולה כי להתערבות קצרה יחסית עשויה להיות גם השפעה כלכלית חיובית".

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום