להיות פראמדיק: טור אישי

(0)
לדרג

התקפי לב, חסימות עורקים, תפקוד בתנאי לחץ עצומים ובעיקר: הזכות היומיומית להציל חיים. כך נראה יום שגרתי בחייו של פראמדיק, מקצוע לא שגרתי בעליל

מאת: משה מימן

להציל חיים על בסיס יום יומי זו זכות גדולה, ולשמחתי הרבה, הזכות הזו היא מנת חלקי מזה כשלוש שנים, מאז שהוכשרתי להיות פראמדיק. בחרתי במקצוע מאתגר, זאת כבר ידעתי, מאז שירותי הצבאי כחובש, אך האינטנסיביות הריגושים וההתמודדות מול חולים ובני משפחותיהם מפתיעים אותי כל יום מחדש. בכל יום בו אני במשמרת כפראמדיק בשחל, אני יודע איך היום מתחיל, אך לא איך יסתיים. כל קריאה מובילה למקרה הבא ובמקרים רבים למקרה המפתיע הבא.

יום בחייו של פראמדיק (אילוסטרציה)
יום בחייו של פראמדיק (אילוסטרציה)

להציל את המטפל

לפעמים אני נתקל בסיפור שממחיש עד כמה חשוב גם המזל. קיבלנו קריאה ממנוי שלנו. התברר שג'ון, המטפל הזר של אלון, הרגיש לא טוב. אלון התקשר בבהילות למוקד וסיפר כי העובד שלו איננו מרגיש טוב ומראה סימנים מדאיגים. בדיקת הא.ק.ג הביתית אמנם הראתה סימנים חריגים. הקריאה לניידת הייתה מיידית ודחופה. הגענו לבית המנוי תוך דקות ספורות, כאשר הניידת בקשר רציף עם המוקד הרפואי והם משדרים אלינו את תוצאות הבדיקות.

מצאנו את ג'ון כשהוא חיוור לגמרי, שטוף זיעה ומקיא. הסימנים היו ברורים לחלוטין. ביצענו א.ק.ג במקום ואבחנו התקף לב. אלון היה בלחץ נוראי, הוא דאג לעובד שלו. ג'ון קיבל טיפול תרופתי הכרחי ומיד יצאנו לבית החולים. עם צאתנו מפתח הבית, עמדנו בקשר עם הקרדיולוג בבית החולים, כך שמיד עם הגיענו למיון, הועבר המטופל לחדר הצנתורים. בדרך כבר הסברנו למטופל על התהליך אותו הוא עומד לעבור. לפני הצנתור בוצע שוב א.ק.ג בבית החולים שהראה מצב תקין, כלומר: הטיפול התרופתי אותו הענקנו סייע לייצב את ג'ון.

בצנתור התגלתה חסימה כמעט מלאה בעורק השמאלי, עובדה המצביעה על כך שאם החולה לא היה מקבל את הטיפול התרופתי ברגע שהענקנו אותו, הוא לא היה מצליח לשרוד את הדרך לבית החולים. חייו של ג'ון ניצלו רק בזכות העובדה שהיה במקום הנכון בזמן הנכון, ושלמעסיק שלו היה מנוי לשחל טלרפואה.

הפרעת קצב שהתגלתה במקרה

טיימינג הוא כאמור הכל בחיים וגם הסיפור הבא ממחיש זאת היטב: המזל של יוסי היה גדול מאוד. המודעות לשמירה על הבריאות ומוכנות לכל מצב הצילה את יוסי, שהחליט להצטרף לשחל, למרות שהיה בריא לחלוטין, פעיל ונמרץ. במהלך המפגש הראשוני של יוסי עם נציג שחל, הוא קיבל הסבר כיצד לשדר א.ק.ג למוקד. רק שהפעם, כבר ההדגמה הראשונית הזאת הצילה את חייו של יוסי. למרות שיוסי לא הרגיש בדבר, הבדיקה הראתה הפרעת קצב חמורה ומסוכנת (פרפור עליות) המהווה סיכון גבוה לאירוע מוחי. ברגע שקיבלנו במוקד התראה על המקרה, יצאנו עם הניידת ישירות לביתו של יוסי. עם הגעתנו טיפלנו בו תרופתית, הסברנו בהרחבה על התופעה ופינינו אותו לבית החולים. בדיקת א.ק.ג שגרתית הצילה את חייו של יוסי שכלל לא היה מודע קודם לעובדה שהוא סובל מהפרעת קצב.

דאגה לבעל, הצילה את עצמה

ולמקרה מרגש נוסף: לפעמים הדאגה לבן הזוג יכולה להציל חיים. צבי ודינה, זוג הנמצא בשנות ה- 70 לחייו, מתגוררים במרכז הארץ. צבי התעורר באחד הלילות בתחושה מוזרה של סחרחורת, ודינה החליטה להתקשר מיד למוקד הרפואי. הבדיקות היו מחשידות אך לא חד משמעיות והניידת שלנו יצאה אליהם. לאחר סדרה של בדיקות התברר שמצבו של צבי טוב למדי והסחרחורת נבעה מסיבה אחרת, ולא מסיבה לבבית. אבל פתאום שמנו לב שדינה חיוורת. שאלנו אותה אם היא בסדר והיא אמרה שיש לה כאב ביד שמאל, אבל היא חשבה שהכאב נגרם בגלל שנרדמה על היד. מאחר וכבר היינו במקום החלטנו לבצע בדיקת א.ק.ג, והבדיקה הצביעה חד משמעית על התקף לב. לשמחתנו תפסנו את ההתקף בזמן וטיפלנו בה באופן מיידי. פניינו את דינה לבית החולים להמשך טיפול, והיא חזרה לפעילות מלאה כעבור מספר שבועות.

מקרים כגון אלה הם מנת חלקי היומיומית. זוהי דרך החיים שאותה בחרתי לחיות, ואני רואה בה זכות גדולה ושליחות. הסיפוק גדול, וכל יום הוא ממש יום מרתק.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום