אביב הגיע: השיער שאחרי הסערה

(0)
לדרג

מזג האוויר הבלתי יציב בעונת המעבר גורם ליובש בעור הגוף והקרקפת. כיצד להימנע מקשקשת, מנשירה ומגירוד טורדני?

מאת: ד"ר זהבה לבר

לאחר החורף ולקראת עונת המעבר ובואו של האביב, בדיוק בחודשים אלה, קיימים מזג אוויר לא יציב ושינויי טמפרטורה חדים בין היום לבין הלילה, ובין יום אחד למשנהו. מצב זה גורם ליובש בעור הגוף וכן בעור הקרקפת, ובעקבותיו לקשקשת, לגרד ונשירה. לכן רבים מרגישים בתופעה מוגברת של נשירת שיער בתקופה זו. ישנו מיתוס אשר רבים מאמינים בו, כי לחפוף מספר רב של פעמים את השיער, כאשר יש נשירה, זה לא בריא ואף מזיק ומגביר את הנשירה. מיתוס זה אינו נכון. נהפוך הוא: אפשר ואף רצוי לחפוף כל יום את השיער, היות ופעולה זו מגבירה את זרימת הדם בקרקפת ובכך מסייעת לזקיקי השיער לתפקד טוב יותר.

טיפול בשיער בתקופת האביב (אילוסטרציה)
טיפול בשיער בתקופת האביב (אילוסטרציה)

כיצד משפיעים האלרגנים של עונת המעבר על מצב העור והשיער?

כמו כן, בעונות המעבר קיים ריבוי של אלרגנים באוויר, המעוררים תופעות אלרגיה בקרב כ-25% מהאוכלוסייה. כחלק מתופעות אלה, עלולה להתפתח פריחה בעור ובקרקפת, אשר באה לידי ביטוי באדמומיות וביובש ניכר המלווה בגרד עז. בתקופה זו, מוטב ללבוש בגדים העשויים מכותנה. במידה ויש לכם ילדים קטנים, רצוי לגזור את ציפורני ידיהם היטב, על מנת שלא יפצעו את עצמם בשל הגירוד. לעומת זאת, אצל מבוגרים ובמיוחד אצל נשים, ישנה תופעה נפוצה בעונות המעבר של סדקים סביב הפה ובשפתיים ועל כן, מומלץ להשתמש ככל שצריך ביום ובלילה בשפתונים המכילים לחות וכן מומלץ להמעיט בשימוש באודם.

כיוון שמרבית הנשים אינן רוצות לצאת החוצה עם שיער רטוב בחורף, תופעה נוספת נפוצה בחודשים אלה היא ייבוש השיער: שימוש במייבש שיער ועשיית "פן", היות ופעולות אלה מגבירות את היובש והקשקשת בקרקפת. שימוש רב במייבש שיער, בנוסף לשינויים החדים של מזג האוויר והבדלי הטמפרטורות בין היום ללילה, אינו מומלץ. כמו כן, מומלץ להימנע גם מפעולה של החלקת השיער עם חומרים כימיים למיניהם, שאמנם לא אופייניים רק לחורף, אך הם מחמירים את הנשירה בתקופה זו, כיוון שממילא ישנם גורמים סביבתיים המגבירים את הנשירה.

מה עושים אם מתפתחת פריחה?

בקרב הסובלים מסבוראיק דרמטיטיס, התופעות בעור מתפרצות ומחמירות בעונות המעבר. תוכלו לזהות אם אתם סובלים מהתופעה, במידה ואצלכם הפריחה מתפשטת בעיקר באזורים החיצוניים בגוף, למשל: קרקפת, פנים, רגליים, ידיים, אך ייתכן בהחלט כי גם שאר חלקי הגוף יסבלו מיובש, אדמומיות וקשקשת בעור המלווה בגרד. לכן, בתקופה זו, רצוי להימנע משהייה ממושכת במים, מומלץ לא לבצע שהייה מרובה בג'קוזי, בריכות ומקלחות, להקפיד להשתמש בסבונים עדינים לגוף ומועשרים בלחות, וכן להימרח לאחר מכן בקרם לחות.

בתקופה זו של חודשי החורף ועונות המעבר, תופעות הגרד והקשקשת בקרקפת, הידועות בשם הרפואי סבוראיק דרמטיטיס מחמירות. כאשר שמפו קוסמטי רגיל אינו מספיק להתגבר על הקשקשת, ניתן לטפל בבעיה זו על ידי שימוש בשמפו רפואי, דוגמת: אגיספור שמפו (במרשם רופא), אלפוסיל או שמפו אקסרה, אותם ניתן להשיג בבית המרקחת, ללא מרשם רופא. סוגי שמפו אלה מסייעים להפחתה של הקשקשת בקרקפת, אשר בהרבה מקרים גורמת לנשירה מוגברת, ועם הפחתת כמות הקשקשת תהיה גם הטבה בנשירה.

בנוסף, רצוי בתקופה זו ליטול ויטמינים מיוחדים לשיקום השיער המכילים ויטמינים מקבוצת הבי קומפלקס ואבץ, כגון: רוטס HR, HAIRBOOST, ועוד. כל אלה קיימים היום בסדרות לאישה ולגבר. ניתן להוסיף טיפול מקומי עם אמפולות כגון: DERCOS. במקרים חמורים יותר של נשירת שיער אצל גברים, ניתן להשתמש בתרופה ללא מרשם בשם "הרגיין 5%" כחלק מהטיפול, אשר מועיל בהפחתת הנשירה ובהצמחת שיער הראש.

הכותבת היא מומחית ברפואת עור, קופ"ח מכבי.

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום רפואת עור ומין
פורום אלרגיה ואסטמה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום