מוצרים עם שומן טראנס יסומנו

(0)
לדרג

חובת סימון שומן טראנס על גבי אריזות מזון ארוז נכנסה לתוקף; החובה תחול החל משיעור של 2% שומן במוצר ומעלה, ולא של 4.5% שומן במוצר כפי שהיה קודם

מאת: מערכת zap doctors

החל מ-1 בפברואר 2014 נכנסה בפועל לתוקף חובת סימון חומצות שומן טראנס בישראל במזון ארוז מראש, בנוסף לחובה הקיימת לסימון חומצות שומן רוויות וכולסטרול, במסגרת 'התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים, אפשריבריא'.

לפי התקנות החדשות, חובת סימון השומנים (חומצות שומן רוויות, כולסטרול וחומצות שומן טראנס), תהיה תקפה כבר משיעור של 2% שומן במוצר ומעלה, ולא ממצב של 4.5% שומן במוצר כפי שהיה קודם.

במזון המכיל 2% שומן ומעלה, יכלול הסימון התזונתי את השיעור של כל אחד מרכיבי השומן, כלומר יפורט איזה סוגי שומן יש במוצר: חומצות שומן רוויות, חומצות שומן טראנס וכולסטרול.

ההוראות החדשות חלות על כל המזונות הארוזים מראש, המחויבים כיום בסימון תזונתי והן מחייבות יצרנים ויבואנים של מזון ארוז מראש, שיוצר לאחר 31 בינואר השנה. מזונות, שיוצרו לפני סוף ינואר, פטורים מהוראת התקנות עד סוף חיי המדף שלהם.

לדברי פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, "שומן טראנס הוא שומן נוזלי, המכיל בדרך כלל חומצות שומן בלתי רוויות ועובר תהליך הרוויה במימנים, המכונה הידרוגנציה. בעת התהליך, מתמקמים חלק מהמימנים, המתווספים לחומצות השומן, במבנה המכונה 'טראנס', וכתוצאה מהתהליך, הופך השומן הנוזלי למוצק. ממחקרים עולה, כי צריכת חומצות שומן מסוג טראנס, כמו גם צריכה של חומצות שומן רוויות, מעלה את רמות הכולסטרול בדם ומהווה את אחד מגורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב".

שומן טראנס - האויב של הלב

לדבריו, במדינות בהן נכנסה לתוקף חובת סימון חומצות שומן טראנס חלה הפחתה בצריכת שומן זה בעקבות עלייה במודעות הצרכנים מחד, ומנגד עקב חשש מפגיעה במכירות של חברות המזון שקידמו שינויים בהרכב התזונתי של מוצריהן.

יצוין כי כל ארגוני הבריאות המובילים בעולם, מעודדים הפחתת צריכת חומצות שומן טראנס למינימום האפשרי. בכל מקרה, מומלץ בכל גיל שלא לעבור צריכת 1% שומן טראנס מסך הקלוריות היומי.

לדברי שרת הבריאות, יעל גרמן: "מחובתנו כמשרד בריאות לעודד אכילה בריאה יותר לשם קידום בריאות הציבור והקטנת התחלואה. חובת סימון שומן הטראנס היא חלק ממהלך מקיף להגדלת המידע התזונתי לצרכן. המשרד פועל בחודשים האחרונים מול ועדת הכלכלה של הכנסת כדי להעביר תקנות חדשות לסימון תזונתי בחזית האריזה שיספק מידע ידידותי, ברור ופשוט על המזון שאנו צורכים".

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום