הכל על עדשות מגע

(0)
לדרג

לא מעוניינים להרכיב משקפיים ומתחבטים בשאלה אם להרכיב עדשות מגע? על היתרונות והחסרונות של עדשות המגע, וגם, על ההבדל בסיכונים בין שימוש בעדשות מגע לניתוח לייזר להסרת משקפיים

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : לייזר בעיניים, ניתוח לייזר להסרת משקפיים

עדשות מגע אופטיות המסייעות לראייה מהוות בעיניי רבים תחליף מבורך למשקפיים. בעלי ליקויי ראיה המתנסים בהרכבת עדשות מגע מברכים על פי רוב על האפשרות להיפטר מהמשקפיים ולחזור לראות בבהירות. עם זאת, שימוש בעדשות מגע עלול להיות מסוכן וחשוב להיות מודעים לסיכונים הנובעים מהרכבת עדשות מגע.

ד"ר דוד בן ניסן, רופא עיניים מנתח, מומחה לניתוחי לייזר להסרת משקפיים, מנהל רפואי של חברת "לייזר קומפני" בישראל, משיב על שאלותינו הקשורות לעדשות מגע, לסיכונים הכרוכים בשימוש בהן, ואף מסביר מה עדיף: על שתי האפשרויות: ניתוח לייזר להסרת משקפיים או הרכבת עדשות מגע.

הסרת משקפיים בלייזר או עדשות (אילוסטרציה)
הסרת משקפיים בלייזר או עדשות (אילוסטרציה)

מהן עדשות מגע?

מהן עדשות מגע?

עדשות מגע הן עדשות המוכנסות ומונחות על פני קרנית העין. מדובר בעדשות דקות הבנויות מחומר אינהרנטי אינרטי והן קלות משקל.

אילו סוגי עדשות מגע קיימים?

1. עדשות מגע אופטיות המשמשות כאמצעי עזר לראייה, אשר מבצעות תיקון אופטי. קרוב לשני אחוזים מאוכלוסיית העולם מרכיבים עדשות מגע אופטיות.

2. עדשות מגע אסתטיות שאינן מבצעות תיקון אופטי, אלא משמשות את המרכיבים אותן לשם שינוי גוון הקשתיות.

3. עדשות מגע טיפוליות שמשמשות להגנה על הקרנית במקרים של שריטות או נזק בקרנית.

4. עדשות מגע אבחנתיות אשר מסוגלות לבחון מדדים שונים בגוף. עדשות אלה מצויות רק בשלבי פיתוח. עדשות אלו עתידיות לנטר את רמת הסוכר על ידי מדידת רמתו בנוזל הדמעות.

מהם היתרונות של שימוש בעדשות מגע?

1. עדשות המגע מחליפות את המשקפיים שמסרבלים ומציקים לחלק מהאנשים הנאלצים להרכיבם.

2. יתרון בולט נוסף שלהן טמון בעובדה שהן שקופות, דקות וקלות וכשמרכיבים אותן קשה להבחין בנוכחותן.

3. העדשות מונחות על פני הקרנית ומנטרלות עיוותים אופטיים שעלולים להיות אצל מרכיבי משקפיים משום שהם יושבים על גשר האף במרחק של 12 מ"מ מפני הקרנית החיצוניים.

4. לעדשות יש יתרון בעיסוקים מסוימים.

5. שיפור המראה וערך אסתטי.

6. הרכבת עדשות מגע תורמת לחדות ראיה טובה, איכות ראיה גבוהה יותר ושדה ראיה רחב יותר משניתן להשיג על ידי משקפיים.

מהם החסרונות של השימוש בעדשות מגע?

1. צורך בתחזוקה מוגברת ושמירה על היגיינה וניקיון קפדניים.

2. חבלה בעין עם עדשות קשות עלולה לגרום לפגיעה ולנזק לעין.

3. צורך במעקב של רופא עיניים כאשר יש שימוש תכוף ורצוף בעדשות מגע.

4. חשיפה לסיכונים ותופעות לוואי עקב השימוש בעדשות המגע.

5. לא כל אחד יכול להרכיב עדשות מגע. מי שסובל מנזק בקרנית או נזקים בתאי האפיתל החיצוניים שלה, או צמיחה של כלי דם מהיקף הקרנית אל תוך מרכז הקרנית, או יובש שמקשה על הסיבולת לעדשות המגע וגורם לנזק לקרנית, או דלקות תכופות וחוזרות של העיניים, עקב זיהומים או אלרגיה לעדשות כל מי שסובל מאחת הבעיות האלה, או יותר מאחת, לא יכול להיעזר בהן".

מהם הסיכונים ותופעות הלוואי של שימוש בעדשות מגע?

"עדשות המגע נחשבות כגוף זר היושב על פני הקרנית שעות רבות במשך היום וגורם לחיכוך וגירוי תמידיים של הקרנית וגלגל העין. בנוסף, למרות קיומן של עדשות בעלות עבירות חמצן גבוהה, עדיין קרנית העין חיה שעות רבות בתנאים של מצוקה ותת חמצן ביחס רצוי. עובדות אלה מסכנות את בריאות העין ועלולות לגרום לדלקות עיניים חמורות ומסוכנות; זיהומים; מחלות עיניים ופגיעה בתפקוד העין".

כיצד ניתן להפחית את הסכנות הללו?

"לשם הפחתת הסיכונים הכרוכים בשימוש בעדשות מגע יש להקפיד על הדברים הבאים:

1. להישמע להוראות האופטומטריסט.

2. לעבור ביקורת תכופה אצל רופא עיניים.

3. להסיר את עדשות המגע בלילה ולא לישון איתן אלא אם כן מדובר בעדשות המיועדות לשינה.

4. להסיר את עדשות המגע לפני כניסה לים או לבריכה.

5. לפנות מיד לטיפול רפואי אם מתעורר חשש לזיהום או תחלואה בעין.

6. להקפיד באדיקות על היגיינה וניקיון קפדניים: גם של העדשות, גם של הפנים והעיניים וגם של הידיים.

7. ביצוע רישום מדויק של תאריכי תפוגת התמיסות ואורך חיי העדשה".

האם ניתוח לייזר להסרת משקפיים נושא יותר סיכונים בהשוואה לשימוש בעדשות מגע?

"כיום, מאחר ונולדה אלטרנטיבה המאפשרת הסרת המשקפיים וייתור הצורך בהרכבת עדשות המגע, על ידי ניתוח לייזר, מתבקשות מאליהן שאלות מסוימות, ורבים עוסקים בהשוואה בנושא הבטיחות של ניתוחי לייזר ביחס לעדשות מגע. קיימות דעות שונות בקשר לשאלות מה טוב יותר, מה בטיחותי יותר, מה כדאי יותר לאורך זמן וכן מה כדאי יותר מבחינת העלויות, בידיעה שלאורך תקופות החיים יידרשו מספר פעמים החלפות של העדשות או חידוש המלאי, בזמן שניתוח הינו לרוב חד פעמי (למרות שקיים סיכוי קטן לנסיגה במספרים או ניתוח חוזר לתיקון).

בארה"ב קיימים בערך כ-25 מיליון מרכיבי עדשות מגע ונעשים בה כמיליון ניתוחי לייזר להסרת משקפיים בשנה. במחקרים שנעשו על אוכלוסיות גדולות של מרכיבי עדשות מגע ומנותחים נמצא שלמרכיבי עדשות מגע סיכוי של 1 ל-100 לפתח זיהום קשה שיפגע בעין במשך 30 שנה של שימוש בעדשות מגע; וסיכוי של 1 ל-2,000 לסבול מפגיעה משמעותית בחדות הראיה. הסיבוכים שכיחים יותר אצל מרכיבי עדשות מגע שאינם ממושמעים מספיק ואינם מקפידים על התנהלות נכונה עם העדשות. לעומת זאת, הסיכוי לנזק קשה בראיה בקרב מנותחים הוא בערך 1 ל-10,000".

"ניתן לומר שניתוחי לייזר להסרת משקפיים הינם ניתוחים בטוחים. בטרם ההחלטה על הניתוח יש לבדוק את הנתונים היטב בבדיקות ההתאמה ולעבור את הניתוח רק לאחר שנמצא כי הסיכון הכרוך בו למנותח הספציפי איננו גבוה. אחרי הכל, ניתוחי לייזר הם ניתוחים קוסמטיים- אלקטיביים שרק במקרים מעטים קיימת הוראה רפואית לביצועם. מי ששוקל מה עדיף, ניתוח לייזר או הרכבת עדשות מגע, צריך לדעת שבשני המקרים קיימים סיבוכים וכי לשתי האופציות יש יתרונות וחסרונות. חשוב להיות מודעים אליהם ולכלול אותם במערך השיקולים שיסייעו לקבל החלטה מושכלת".

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום