איזה דיכאון: סטרואידים ואסטמה

(0)
לדרג

לפי מחקר הולנדי, בקרב סובלים מאטסמה חמורה הנעזרים בסטרואידים, תועדה עלייה של פי 3.4 בסיכון לדיכאון, בהשוואה לחולים ללא תלות בתרופות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בחולים עם אסטמה חמורה, הזקוקים לטיפול דרך הפה בסטרואידים, תועדה עלייה של פי שלושה בסיכון לדיכאון, בהשוואה לחולים עם אסתמה חמורה, שאינם מטופלים בסטרואידים, ואלו עם אסטמה קלה עד בינונית. כך עולה מתוצאות מחקר חדש מהולנד, שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine.

במחקר הנוכחי השתתפו 187 חולים, כולל 67 חולים עם אסטמה חמורה, תלויה בסטרואידים, ו-47 חולים עם אסטמה חמורה, שאינה תלויה בסטרואידים. 73 חולים נוספים אובחנו עם אסטמה קלה עד בינונית. החולים בשלוש הקבוצות היו דומים, אם כי חולים התלויים בסטרואידים נטו להיות מבוגרים יותר, עם מגבלה גדולה יותר בנשימה.

החוקרים מצאו כי בחולים עם אסטמה חמורה, התלויה בסטרואידים, תועדה עלייה של פי 3.4 בסיכון לדיכאון, בהשוואה לחולים ללא תלות בסטרואידים עם אסטמה חמורה, ועלייה של פי 3.5 בסיכון לדיכאון, בהשוואה לחולים עם אסטמה קלה עד בינונית.

בחולים עם תלות בסטרואידים תועדה עלייה של פי 25 בסיכון לחרדה, בהשוואה לחולים עם תסמינים קלים עד מתונים, אך לא זוהה הבדל משמעותי בהשוואה לחולים עם אסטמה חמורה, שאינה תלויה בסטרואידים.

החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים בתכונות האישיות בין המשתתפים, כאשר בחולים עם אסטמה ללא תלות בסטרואידים תועדו מדדי דיכאון וחרדה שהיו דומים לקיימים באוכלוסייה הכללית, כאשר בחולים התלויים בסטרואידים תועדו מדדים דומים לחולים עם מחלות רפואיות חמורות אחרות.

הסיכון המוגבר לדיכאון עשוי לנבוע מהלחץ סביב הטיפול, ולא בהכרח מחומרת המחלה. ייתכן שמגמה זו דומה למתרחש אצל חולים במחלות כרוניות אחרות, דוגמת סוכרת, הדורשות משטרי טיפול יומי מורכבים. לא בהכרח מדובר בקשר בין דיכאון ובין חומרת המחלה, אלא בקשר עם דרגת טיפול האחזקה הנדרש. ככל שאדם סובל מדיכאון חמור יותר, כך הסיכוי להקפיד על הטיפול המתאים במחלה הוא נמוך יותר.

בנוסף, כותבים החוקרים כי בחולים עם אסטמה התלויה בסטרואידים יש הצדקה לבדיקות סקירה לדיכאון וחרדה, להקלה על הסבל וגם לאור האפשרות לשיפור הבריאות הגופנית עם טיפול בהפרעות פסיכיאטריות.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסטמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום