הגולגולת הוחלפה במדפסת תלת-ממד

(0)
לדרג

העתיד כבר כאן: רופאים בהולנד הצליחו להחליף את רוב עצם הגולגולת של צעירה בשתל פלסטיק בהדפסת תלת-ממד שתוכנן במיוחד עבורה

מאת: מערכת zap doctors

יותר ויותר רופאים מתחומים שונים מתחילים להיעזר במדפסות תלת-ממד ליצירה של תותבות, מכשירי עזר ואף שתלים מותאמים אישית עבור מטופלים. לאחרונה, הודיע המרכז הרפואי האוניברסיטאי באוברכט שבהולנד על ניתוח ראשון מסוגו, שבו הוחלפה עצם הגולגולת של צעירה באחת מודפסת בפלסטיק בניתוח שארך קרוב ליממה שלמה.

המטופלת, בת 22, סובלת ממחלה נדירה שגורמת לעצמות הגולגולת שלה להצמיח רקמות עצם מיותרות שלוחצות על המוח. תחילה, התלוננה הצעירה על כאבי ראש ובהמשך גם איבדה את ראייתה ואת יכולותיה המוטוריות. רופאים קבעו שללא התערבות כירורגית, יש להניח שתמות תוך זמן לא רב כתוצאה מהלחץ הרב שמופעל על מוחה.

הרופאים ביצעו סריקת CT של ראשה ומוחה של המטופלת, ממנה יצרו מודל תלת-ממדי של הגולגולת שלה. בעזרת טכנולוגיה של חברת אנטומיקס האוסטרלית, המייצרת פתרונות רפואיים בהדפסת תלת-ממד, הרופאים עיבדו את המודל שהתקבל מהסריקה והדפיסו בפלסטיק שקוף עצם גולגולת חדשה שאינה כוללת את החלקים ה"מיותרים" בה שלחצו על מוחה של בת ה-22.

כיום, שלושה חודשים לאחר הניתוח המורכב, הצעירה שוחררה מזמן לביתה ואף חזרה לעבודה. ראייתה ויכולת התנועה שבו אליה והיא אינה סובלת יותר מכאבי ראש.

הפתרונות שהיו קיימים עד כה למקרים דומים כללו לרוב שתלים יצוקים שהכינו המנתחים בידיהם עבור המטופלים. לדברי בון ורוויג', הרופא הראשי האחראי להשתלת השתל התלת-ממדי, הפיתרון הישן לא רק נראה רע, אלא גם עורר יותר תופעות לוואי בלתי-רצויות אצל המטופלים, בהשוואה לשתלי הפלסטיק המודפסים מראש בהתאמה עבור המנותח.

יש לציין שאין זו הפעם הראשונה שמושתלים תדפיסי תלת-ממד בגופם או אף ראשם של אנשים, אך במקרה הזה מדובר בניתוח הנרחב ביותר בו הוחלף אחוז משמעותי מעצם הגולגולת בתחליף פלסטיק מודפס, וההליך הוכרז הצלחה מסחררת גם בגלל ההחלמה המהירה והשלמה של הצעירה שחייה היו בסכנה.

מטעם המרכז הרפואי בו בוצע ההליך פורסם גם סרטון (בהולנדית) בו ניתן לראות גם חלק מתהליך הניתוח (זהירות, לא תמונות קלות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום