ביישנים? תפסיקו להתבייש בכך

(0)
לדרג

חוששים לעלות לאוטובוס? נכנסים לבית קפה ומסמיקים? ביישנים באופן קיצוני? כנראה שאתם סובלים מחרדה חברתית. החדשות הטובות: יש טיפול. לא הביישן למד

מאת: מערכת zap doctors

גברים רבים בתחילת שנות ה-20 לחייהם סובלים מחרדה חברתית. השאלה "מה יגידו אחרים" היא שאלה העולה במחשבותיהם כמעט בכל סיטואציה. התוצאה היא כי הם נמנעים פעמים רבות מלבצע פעולה פומבית, כי הם מתביישים מאנשים בסביבתם. לאכול בפומבי זאת ממש משימה בלתי אפשרית מבחינתם. הביישנות שלהם לא תאפשר להם להיכנס לחדר מלא באנשים: זה ממש משפיע עליהם גופנית. מחקרים מצביעים על כך שעל אף ששכיחות התופעה גבוהה יותר בקרב נשים, גברים נוטים יותר לפנות לטיפול.

ביישנות וחרדה חברתית (אילוסטרציה)
ביישנות וחרדה חברתית (אילוסטרציה)

הפחד מפני חריגות ודחייה חברתית קיים במידה מסוימת אצל מרביתנו והוא בעל ערך הישרדותי. בעלי חיים ואנשים אשר נודו מקהילתם לא שרדו בעבר, וגם היום זקוקים מרבית האנשים לקבלה ולהכרה על ידי החברה. חרדה חברתית משתייכת לקבוצת הפרעות החרדה. בבסיס החרדה החברתית עומד הפחד מפני השפלה.

ד"ר יעל שלזינגר, מנהלת היחידה לבריאות הנפש במרפאת המומחים ד"ר דיין, מסבירה כי ככל שמטפלים בנושא החרדה החברתית בגיל מוקדם יותר, כך ניתן לצמצם אותה. קיימות מספר דרכים להתמודדות עם התופעה, גם באופן עצמאי, אך ההתמודדות דורשת החלטה והתמדה.

כיצד ניתן לטפל בחרדה חברתית?

אורח חיים בריא: תזונה נכונה, שילוב פעילות גופנית, הרגלי שינה בריאים, קשר זוגי ותעסוקתי מספק, תרגילי יוגה והרפיה נשימתית הנעשים באופן קבוע כל אלה מפחיתים את החרדה. תרגילי נשימה והרפיה מסייעים בהפחתת תחושות הלחץ והמאפיינים הרגשיים והמחשבתיים העולים בחרדה. לאחר תרגול לא ארוך, מאפשרים תרגילים אלה דרך לשליטה על הגוף והעל החוויה הרגשית. את תרגילי הנשימה וההרפיה אפשר לבצע בכל מקום, גם בסיטואציה בה מרגישים את החרדה החברתית צפה: בבית קפה, בשיעור או במסיבה.

למדו מניסיונם של אחרים: חשוב לזכור שאף אדם הוא לא הראשון ולא האחרון שסובל מחרדה חברתית. כדי להתגבר על התחושות, ניתן להיעזר בכל מקור מידע זמין: אתר אינטרנט, ספרות רלבנטית, פסיכולוג/ית או יועץ/ת, או כל מי שצבר ניסיון בהתמודדות עם התופעה. רבים יופתעו לגלות שאחרים חוו סיטואציות דומות לאלה שלהם וכי סיפורם האישי הוא נחלת רבים.

שדרו נינוחות: אנשים המקרינים חביבות, חום, נדיבות ונינוחות, מזמינים בשפת הגוף שלהם קרבת אנשים אחרים, לעומת אנשים המשדרים ריחוק, סגירות, או נוקשות, אשר לרוב אינם מעודדים קרבה של אחרים. השתדלו תמיד להעלות חיוך על פניכם: מיד תרגישו חיוכים המופנים אליכם בחזרה.

זכרו שאתם לא שקופים: כשגברים הנוטים לסבול מחרדה חברתית נמצאים בחברת אנשים, עליהם לזכור שהם לא שקופים. לעיתים נדמה להם שאחרים רואים את הדופק המואץ שלהם, את המחשבות הרצות בראשם, ואת כל מה הם מרגישים בבטן. רגע לפני היציאה מפתח הדלת, עליהם להיזכר בעובדה שאף אחד לא רואה את התרגשותם, בוודאי לא בעוצמות שהם חווים אותה.

מראה אנושית: לפני אירוע הגורם לגבר החרד להילחץ, חשוב לדבר עם מישהו שישמש כ"מראה אנושית", ויאמר לאדם החרד האם הוא נראה לחוץ, האם התנהגותו משונה, או האם הוא משדר חוסר נינוחות. ברוב המקרים, יגלה הגבר החרד כי חזותו החיצונית רגילה לגמרי, מה שיסייע לו להירגע יותר.

חשיפה הדרגתית: מאחר שסיטואציות מלחיצות הן כל הסיפור, על מנת להתמודד עם סיטואציות אלה, מומלץ להתחיל בסיטואציה הכי פחות מלחיצה, כמו להתחיל ללכת ברחוב סואן, ולהמשיך אחר כך אל עבר סיטואציה קצת יותר משמעותית, כמו לעלות לאוטובוס, לעבור בין המושבים, ולעבור לסיטואציה "קשה" יותר. בכל סיטואציה, יש להתמקד במחשבות מעודדות שיסיטו את תשומת הלב מהסיטואציה.

בואו לדבר על זה בפורום חרדה חברתית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום