רפואת שיניים: מה עושים בחירום?

(1)
לדרג

כל מי שמצא את עצמו עם כאב שיניים באמצע הלילה מכיר את תחושת חוסר האונים. רפואת החירום לשיניים היא תחום מוזנח, עם שתי מרפאות חירום בלבד באזור המרכז

מאת: מערכת zap doctors

בחדרי המיון של בתי החולים בארץ ישנם רופאים שנותנים מענה כמעט לכל סוגי הפציעות, המחלות והמצבים הרפואיים המחייבים טיפול. אבל בין מגוון המצבים המטופלים בולט בהעדרו תחום רפואת השיניים. אמנם ניתן להזעיק לחדר המיון כונן פה ולסת במידת הצורך, אולם כונן כזה מוזעק רק במקרה של תאונה שגרמה לפגיעה קשה בפניו ובלסתו של המטופל ולא במצבי חירום "רגילים". אז מה עושים כאשר ישנו מצב חירום הקשור בשיניים? פונים למרפאת שיניים המתמחה בטיפולי חירום. ביקשנו מד"ר דורון פדהצור, שמנהל שתי מרפאות חירום לרפואת שיניים, לספר קצת על שיטות העבודה ועל המקרים שמגיעים למרפאות הללו.

לאן מומלץ לפנות במקרה של חבלה בשיניים? (אילוסטרציה shutterstock)
לאן מומלץ לפנות במקרה של חבלה בשיניים? (אילוסטרציה shutterstock)

למה צריך רפואת חירום גם בתחום של רפואת שיניים?

בדיוק מאותן הסיבות שבגללן צריך מענה למקרי חירום בכל תחום רפואי אחר. כשיש מקרה חירום רפואי מתעורר צורך בטיפול חירום - טיפול דחוף ומיידי שלא סובל דיחוי. אין להעלות על הדעת שלא יהיה טיפול שכזה. ישנם מקרי חירום רבים מאוד המתקשרים לבריאות הפה, הלסת והשיניים, והתחום הזה מוזנח מאוד בארץ. המרפאות שלנו הן היחידות שפועלות 24 שעות, שבעה ימים בשבוע 365 יום בשנה,כולל סופי שבוע, חגים ואפילו יום כיפור. רבים מכנים אותן "חדרי מיון לרפואת שיניים", כי זה בדיוק מה שהן. במרפאות יושבים רופאי שיניים מומחים בקשת של תחומים, ונותנים מענה לכל מחלה, פציעה, תאונה או מצב חירום אחר הקשור לפה ולשיניים.

מהם המקרים הנחשבים כרפואת שיניים דחופה?

כל מקרה שמצריך טיפול מיידי ומענה כולל ללא דחייה ועיכוב, כגון: ילד או מבוגר שנפלו ונחבלו בלסת או איבדו שיניים, אנשים הסובלים מדימומים כבדים מהחניכיים, כאלה הסובלים מכאבי שיניים חזקים מאוד, מי שעברו הליך טיפולי כלשהו בשיניים וכשהגיעו הביתה סבלו מכאבים עזים וחריגים, אנשים שהזניחו כאב שיניים וחשבו שיעבור ופתאום באמצע הלילה הכאב הפך לבלתי נסבל, אנשים הסובלים מדלקת חניכיים קשה ומפתחים פתאום חום גבוה, אנשים שהם רגע לפני נסיעה לחו"ל שחייבים טיפול דחוף (עקירה, טיפול שורש וכדומה) ונזכרו מאוחר מדי ועכשיו "קופצים" להשלים אותו בלילה שלפני הטיסה, אנשים שחוזרים משהייה ארוכה בחו"ל שם סבלו מפגיעה או מחלה הקשורה לשיניים ולא טיפלו בה וחייבים מענה מיד כשהם יורדים מהמטוס ועוד ועוד. יש בטיפול החירום אלמנט של מידיות שהוא בעל חשיבות וטומן בחובו יתרונות רבים.

מענה מקיף הכולל צילומי שיניים מידיים (אילוסטרציה shutterstock)
מענה מקיף הכולל צילומי שיניים מידיים (אילוסטרציה shutterstock)

מה יקרה אם אנשים אלה יגיעו לחדר מיון רגיל?

סביר להניח שהם יקבלו אופטלגין ויישלחו להמשך טיפול אצל רופא השיניים שלהם. הם לא יקבלו מענה מתאים ואת הטיפול הנחוץ להם. בחדרי מיון של בתי החולים אין מומחים לרפואת שיניים ולכל היותר ישנו כונן מומחה לפה ולסת המוזעק ונותן מענה טיפולי רק אם מדובר במקרה של תאונה במסגרתה נפגע כל הפרצוף והלסת התרסקה. אין מענה למי שאיבד שיניים בודדות, למי שסובל מכאב קיצוני או ממחלה בשיניים.

ומה הם מקבלים אצלכם?

כל מה שצריך: מתן מענה ראשוני, טיפול חירום, צילום וכל תהליך טיפולי שנחוץ המבוצע על ידי המומחים במרפאות. אצלנו מבצעים עקירות, לרבות עקירות כירורגיות, טיפולי שורש, הדבקות שיניים, תיקון של שיניים תותבות, מתן טיפול תרופתי (משככי כאבים, אנטיביוטיקה) תיקון התקנים לשיניים, לרבות התקנים ליישור שיניים (גשר שנפגם, קפיץ שיצא מהגשר) וכל טיפול לפי הצורך בכל שעה. אנחנו גם מספקים שירותי מעבדה. המרפאות שלנו גם מתפקדות כמרפאות רגילות, כך שלא רק טיפולי חירום מתבצעים בהן. רבים ממטופלי החירום מתחילים אצלנו טיפול וממשיכים אותו עד להשלמה מלאה. רבים מטיפולי השיניים מושלמים בכמה פגישות. למעשה, הטיפול שניתן במרפאות שלנו הוא רב תחומי ויש מעטפת של רופאים בעלי המומחיות הנחוצה ואנו מעניקים גם טיפולים מורכבים, למשל במקרים בהם מדובר במטופלים עם מחלות רקע או במקרים שבהם הבעיה בשיניים מורכבת.

האם ישנם מועדים "מועדים לפורענות", בהם יש יותר פניות אצלכם?

כן, בסופי שבוע כמובן, בעת בה מרפאות השיניים סגורות ואנשים מגיעים מכול רחבי הארץ למרפאות שלנו: האחת בבית החולים תל השומר והשניה בשכונת רמת אביב. ביום כיפור גם כן ישנה עלייה במקרי החירום הקשורים לשיניים עקב נפילות של ילדים מהאופניים, מהגלגיליות ומשאר "כלי הרכב" בהם הם נוסעים להנאתם בכבישים הריקים. גם ימי הקיץ נחשבים לימים עמוסים אצלנו, בשל פציעות בבריכות השחייה, בהן ילדים משתוללים ושוברים שיניים או נפגעים באזור הפה והלסת.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום