קרישיות יתר לאחר לידה

(0)
לדרג

זהירות, קריש! מחקר חדש ומקיף קובע כי הסיכון להופעת קרישי דם ותסחיפי ריאה לאחר הלידה נמשך 12 שבועות, ולא 6 שבועות בלבד. אז מה עושים? מדריך

מאת: מערכת zap doctors

נשים המצויות בסיכון מוגבר להופעת קרישי דם ותסחיפי ריאה לאחר לידה קיבלו טיפול מונע למשך ששה שבועות לאחר הלידה. מחקר שפורסם לאחרונה במגזין ניו-אינגלנד לרפואה קובע כי הסיכון נמשך לא רק 6 שבועות לאחר הלידה אלא כ-12 שבועות לאחריה.

ד"ר מיכאל קופרמינץ, מומחה במיילדות וגינקולוגיה, מנהל המחלקה לאשפוז טרום לידתי, ביה"ח "ליס" ליולדות (איכילוב), משיב על שאלות הנוגעות למחקר החדש, ולהתנהלות הנדרשת בעקבותיו.

באיזה מחקר מדובר?

"זהו מחקר מקיף מאד שכלל למעלה ממיליון וחצי נשים, שילדו בקליפורניה בין השנים 2005-2010. מדובר במחקר רטרוספקטיבי בו קבוצת הביקורת הייתה הנשים עצמן. כלומר, כל אישה שימשה ביקורת של עצמה".

מהם ממצאי המחקר וכיצד הם שונים ממה שהיה ידוע עד כה לגבי הסיכון ללקות באירועים תרומבוטיים לאחר הלידה?

"ממצאי המחקר חיזקו את מה שכבר ידענו ולימדו אותנו, כי הסיכון לפתח אירועים אלה ממושך ממה שהאמינו עד כה. עוד בטרם המחקר, היה ידוע כי הסיכון לאירוע תרומבוטי גבוה באופן משמעותי בתקופה של ששה שבועות לאחר הלידה, בהשוואה לאותה תקופה שנה לאחר מכן. מה שלימד אותנו המחקר זה שבתקופה שבין 7-12 שבועות לאחר לידה, הסיכון פחת בהשוואה להתחלה, אולם הוא עדיין נותר גבוה יותר בהשוואה לאותה תקופה. המחקר בחן גם את ההסתברות לאירועים הללו בתקופה ממושכת יותר ונמצא כי בתקופה של 12 שבועות אחרי לידה אין סיכון מוגבר. על כן, ישנה מסקנה ברורה מהמחקר, לפיה קיים סיכון מוגבר לאירועים תרומבוטיים גם מעבר לתקופת 6 השבועות לאחר לידה, ועד 12 שבועות אחריה. ויש גם המלצה לשקול המשך הטיפול לטווח ארוך יותר".

מי הן הנשים המצויות בסיכון לפתח אירועים תרומבוטיים (קריש דם, תסחיף ריאתי) לאחר הלידה?

נשים הסובלות מקרישיות יתר, נשים עם BMI מעל ל-30 ונשים שעברו ניתוח קיסרי דחוף".

האם וכיצד ישפיע המחקר על ההתמודדות עם הסיכון?

"לאור הידע טרם המחקר, נשים בקבוצות סיכון היו מקבלות טיפול מניעתי קבלת נוגדי קרישה לתקופה של ששה שבועות לאחר הלידה, בהנחה שלאחר טווח תאריכים זה, הסיכון פוחת וחוזר להיות כמו אצל כל האנשים באוכלוסייה. מדיניות זו נשארה תקפה וטרם השתנתה".

מדוע, האם ומתי היא תשתנה?

"על אף שמדובר במחקר מקיף ורציני, עבודה מכובדת ורבת חשיבות, עוד מוקדם מדי לשנות מדיניות רפואית בהתבסס עליו. המחקר הזה הוא יחיד מסוגו בעולם. הוא חשף מגמה חדשנית וחשובה, אולם הוא עדיין מחקר בודד. הוא נתן את יריית הפתיחה לבחינה של הסוגיה לעומק, ובוודאי היא תיבדק שוב ושוב במסגרת מחקרים רבים נוספים.

כאשר מחקרים אלה, ולא רק מחקר זה כמחקר בודד, יאוששו את מסקנות המחקר ויתנו להן תמיכה, יתכן כי תשתנה השיגרה וככל הנראה יינתן טיפול ארוך וממושך יותר, עד לתקופה בת 12 שבועות לנשים המשתייכות לאוכלוסיית הסיכון".

לסיכום, נשים הסובלות מהשמנה חולנית או קרישיות יתר וכן כאלה שעברו ניתוח קיסרי דחוף עלולות לסבול מאירוע תרומבוטי לאחר הלידה. כיום, לפי ההנחיות הקיימות, נשים אלה צריכות לקבל טיפול נוגד קרישה מניעתי עד 6 שבועות אחרי לידה. מסקנות המחקר מצביעות על קיומו של הסיכון לתקופה ממושכת יותר ועל כן המסקנות כללו גם המלצה לשקול הארכת הטיפול עד 12 שבועות לאחר לידה.

סביר כי המלצות אלה ייושמו בשלב מאוחר יותר, לאחר מחקרים נוספים, במידה ויחזקו את המגמה הנחשפת במחקר זה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום