סרטן ריאות: מתי שולחים ל-CT?

(0)
לדרג

בניסיון להבין מהי המדיניות האופטימלית לאבחון, מצאו חוקרים בארה"ב את הנוסחה הבאה: מעשנים כבדים בני 55-80 או מי שהפסיק פחות מ-15 שנים מוקדם יותר

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים אמריקאים מדווחים כי לבדיקות סקר שנתיות באמצעות CT (Computed Tomography) לאבחון סרטן ריאות מאזן נזק-תועלת חיובי בנבדקים בגילאי 55-80 שנים, עם חשיפה לעישון במשך 30 שנות שבהן עישנו חפיסה אחת ליום ומעלה. כך עולה ממאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי המדיניות האופטימלית לבדיקות סקר לסרטן ריאות אינה ידועה. כעת הם ביקשו לזהות את התרחישים הטובים ביותר לבדיקות סקירה לסרטן ריאות באמצעות CT, בהן מונעים כמה שיותר מקרי תמותה עקב סרטן ריאות.

החוקרים אספו נתונים ממספר מחקרים גדולים, כאשר אוכלוסיית היעד הייתה תושבי ארה"ב שנולדו בשנת 1950, כשהמטרה היא לעקוב אחריהם בגילאים 45 עד 90. במהלך המחקר נבחנו כ-600 תרחישים עם קריטריונים משתנים שכללו גיל, מספר חפיסות ליום, שנים מאז הפסקת עישון וכדומה.

התועלת של בדיקת הסקירה הוגדרה כמניעת תמותה עקב סרטן ריאות או רווח של שנות-חיים. נזק של הבדיקה כלל לפי התרחישים בדיקות CT מיותרות, תוצאות חיוביות-שגויות, מקרים של אבחון-יתר ותמותה עקב החשיפה לקרינה.

נמצא כי הגישה הטובה ביותר הייתה בדיקת סקר שנתית למטופלים בגילאי 55-80 שנים, שעישנו אי-פעם, עם היסטוריית עישון של לפחות 30 שנים שבהן עישנו חפיסה אחת ליום ומעלה, וכן מעשנים לשעבר, שהפסיקו לעשן פחות מ-15 שנים מוקדם יותר. לדברי החוקרים, גישה זו תוביל לאבחון של 50% מהמקרים של ממאירויות בשלב מוקדם, עם 575 בדיקת סקירה למניעת מקרה תמותה אחד עקב סרטן ריאות, ירידה של 14% בתמותה עקב סרטן ריאות, מניעת 497 מקרים של תמותה עקב סרטן ריאות ורווח של 5,250 שנות-חיים ל-100אלף משתתפים במדגם. הנזק כולל 67,550 תוצאות חיוביות-שגויות, 910 ביופסיות או ניתוחים של נגעים שפירים ו-190 מקרים של אבחוני-יתר של סרטן (3.7% מכלל המקרים של סרטן ריאות).

היקף מניעת מקרי תמותה עקב סרטן השתנה בין המודלים השונים ונע בין 177 מקרים ל-862 מקרים; מספר המקרים של אבחוני-יתר של ממאירות נע בין 72 ל-426 מקרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשלמת בדיקות סקירה לסרטן ריאות באמצעות CT במטופלים בגילאי 55-80 שנים עם היסטוריית עישון של יותר משלושים שנים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום