סוכרת: שמירה עצמית על איזון

(0)
לדרג

חולי סוכרת רבים מתייחסים למחלתם כאל גזרת גורל ומסתפקים בלקיחת תרופות. הם אינם מודעים לכך ששינוי אורח חיים (תזונה וספורט) עשוי להשפיע לא פחות מהתרופות

מאת: ד"ר עמיר בשקין

מגפת הסוכרת מסוג 2 מוסיפה לככב בראש בעיות הבריאות בעולם ובהדרגה היא דוחקת את המחלות הזיהומיות ואת שאר המחלות הכרוניות לחלק התחתון של הרשימה. שיעור הסוכרתיים באוכלוסיית העולם מוסיף לעלות, ולמרבה הצער נתוני האמת מכים אפילו את התחזיות הקודרות ביותר.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) צפה שב-2030 יהיו בעולם 320 מיליון סוכרתיים. נתוני אמת מראים כי כבר היום חיים בעולם מעל 400 מיליון סוכרתיים, מהם למעלה מ-200 מיליון בסין ובהודו, ארצות שעוד בעשור הקודם לא נספרו כלל בעת הדיון על תפוצת הסוכרת בעולם. סוכרת ניתנת לאבחון כבר בשלבים הראשוניים, ואף ניתנת לטיפול באמצעות שינוי אורחות חיים.

שמירה עצמית על איזון סוכרת (אילוסטרציה)
שמירה עצמית על איזון סוכרת (אילוסטרציה)

איך מטפלים בסוכרת?

חשוב להבין ניתן לטפל בסוכרת, ולעשות זאת לא רק אצל הרופא.

הגישה הכללית לטיפול בסוכרת מסוג 2 מתייחסת לאיזון רמת הסוכר בדם באמצעות תזונה נכונה ומתאימה, פעילות ספורטיבית וטיפול תרופתי. כל אחד מחלקי המשוואה האלה הוא בעל השפעה גדולה לבריאות המטופל. ויהיה קשה להשיג תוצאות טובות בטיפול בסוכרת ללא הקפדה על שלושתם.

הטיפול בסוכרת אינו מתחיל ומסתיים בנטילת תרופות. בניגוד לחולים במחלות אחרות, לחולי סוכרת יש אפשרות לשלוט על גורלם ועל חומרת מחלתם. זהו כלי משמעותי וחשוב מאין כמותו, מאחר והיכולת לעזור לעצמך היא משאלת לבם של חולים רבים. חולים רבים במחלות אחרות היו מוכנים לעשות הרבה על מנת לטפל במחלתם, באמצעות שינוי אורח חיים דבר שלא ניתן לעשות במחלות רבות. לעומתם, חולי סוכרת רבים, היכולים להשפיע משמעותית על מצבם, פשוט אינם יודעים כיצד לעשות זאת, או נמנעים מכך מסיבות רבות כמו חוסר ידע וחוסר מוטיבציה.

אחת החולשות ובו בזמן אחת החוזקות של מחלת הסוכרת טמונה בכך שחלק נכבד מהצלחת הטיפול נמצא בתחום אחריותם האישית של החולים. בעוד שישנם חולים שמתייחסים להמלצות הרפואיות ועוקבים אחרי התזונה שלהם ומתמידים בפעילות גופנית, אחרים לא מצליחים להתמיד וזקוקים לסיוע נוסף. כאן נכנסים לתמונה הן הרופא המטפל והן מומחים מקצועיים נוספים (תזונאית, פסיכולוג ועוד) המעצימים את המטופל ומקנים לו את הכלים הנכונים לטפל בעצמו ולשמור על איזון של רמות הסוכר.

כיצד יכול חולה סוכרת לעמוד בפני פיתויים מתוקים?

הפיתויים רבים ונמצאים בכל פינה, כך לדוגמה, רשתות הסופר הגדולות מוכרות שקיות ענק של חטיפים לא בריאים אך טעימים, ובעלי טעמים ממכרים, במחירים נמוכים מאוד ולמעשה מקשים בכך על סוכרתיים וילדים לעמוד בפני הפיתוי. התמדה בפעילות גופנית ובתזונה נכונה הן אינן משימות קלות, גם למי שאינו חולה בסוכרת ומעוניין לסגל לעצמו אורח חיים בריא. יחד זאת, לצד הקשיים, טיפול עצמי נכון מקל באופן משמעותי על ההתמודדות עם המחלה ומשפר את רמות הסוכר בדם, דבר המונע את הופעתם של סיבוכי הסוכרת.

ביום שני ה-31.3 ייערך כנס בריאות בנושא סוכרת מסוג 2 בבית החולים נהריה ובשיתוף אגודה הישראלית לסוכרת.

הכותב הוא מנהל יחידה אנדוקרינית וסוכרת בביה"ח נהריה

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום