טיפול שורש: לעקור את הפחד

(5)
לדרג

טיפול שורש נחשב טיפול בלתי נעים ורבים חוששים ממנו. כדי לברר מהשורש במה מדובר, פנינו למומחית בתחום. כל התשובות לכל השאלות, כדי שלא תצאו בשן ועין

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : עזרה ראשונה שיניים, טיפולי שיניים

טיפול שיניים - ולא משנה אם מדובר בסתימה, טיפול שורש או שתל - נחשב לאחד מהטיפולים הבלתי נעימים עבור פציינטים. אבל אין מנוס מטיפולים אלה: השיניים הן חלק בלתי נפרד מהאסתטיקה של הפה בפרט והמראה בכלל ושמירה על בריאותן חשובה ביותר.

לצערנו, הרבה אנשים אינם שומרים על שיניהם ביום-יום ומגיעים בסופו של דבר אל רופא השיניים עם כאבי תופת המסתיימים בחלק מהמקרים בטיפולי שורש. מהן הסיבות לטיפולי שורש? כיצד טיפולי שורש מבוצעים? מדוע חשוב לעשות אותם אצל רופא מומחה? ד"ר אילנה דבורקין, רופאת שיניים מומחית לטיפולי שורש, עם כל הפרטים.

כיצד מגיעים לטיפול שורש?

"הגורם העיקרי לטיפול שורש הינו עששת: חור שהלך והעמיק דרך הרקמות הקשות של השן, אמאייל ודנטין , והגיע לחלק החי של השן הקרוי מוך. זה השלב בו אצל רוב האנשים מתפתחים כאבים חזקים( לא כולם). במקרים הללו, לא מספיק לבצע סתימה, אלא חייבים לאחר ניקוי העששת, לסלק את מוך השן המודלק, לנקות את תעלות השורש ולבצע טיפול שורש.

טיפולי שורש שכיחים בקרב מבוגרים, אך ניתן לבצעם גם בילדים קטנים. עם זאת, בשיני חלב הפרוצדורה קצת אחרת ולכן היא מבוצעת על ידי מומחים ברפואת שיניים לילדים. מומחה לטיפולי שורש עושה טיפולי שורש לילדים מגיל שש בשינייהם הקבועות.

סיבות נוספות לטיפולי שורש: מחלת חניכיים מתקדמת או חבלה בשן. מרגע שהוגדר ע"י המומחה הצורך בטיפול שורש, אין מכך מנוס, ורצוי לבצע את הטיפול בהקדם . במהלך טיפול השורש הרופא צריך לודא שקיים מספיק חומר שן כותרתי שניתן לבנות עליו כתר ולשקם כך את השן, כמו כן על הרופא לשלול קיומו של סדק בשן, תופעה אשר מאופיינת באותם סימפטומטים. במקרים בהם הכותרת הרוסה מדי או שקיים סדק אין ברירה אלא לעקור את השן.

האם חייבים לעשות כתר אחרי טיפול שורש?

כאשר השן כבר צריכה טיפול שורש היא די הרוסה מבחינת הכותרת שלה, והיא בעצם הרבה יותר חלשה מאשר זו שנולדנו איתה. כוחות הלעיסה שממשיכים לפעול על השיניים זהים לכוחות שהופעלו כאשר השן הייתה תקינה ובריאה,ועלולים לשבור אותה , ולכן חייבים לשקם את השן בהקדם: לעשות מבנה ולכסות בכתר. לעיתים מסיבות כלכליות אנשים נמנעים משיקום השן או דוחים אותו, הדבר מוביל פעמים רבות לכך שהשן נשברת וצריך לעקור אותה ולהחליפה בשתל , מה שהופך את הטיפול ליקר הרבה יותר".

כיצד מבוצע הטיפול?

"הטיפול מבצע תחת הרדמה מקומית, בדומה לסתימה ואינו כואב. את מהלך הטיפול ניתן לחלק לשני חלקים. החלק הראשון: ניקוי התעלה וסילוק של החומר החי והמודלק בתוך התעלות, ניקוי התעלות והרחבה שלהן. החלק השני: מילוי התעלות, סתימת שורש ומילוי בחומר לסתימת שורש, שתפקידו למנוע זיהום של התעלות האלה מחדש. הטיפול יכול להתבצע בישיבה אחת או שתיים. תלוי במורכבות הטכנית של השן, או במצב הקליני של השן. אם ישנה דלקת בשן, או הפרשת מוגלה, שלא ניתן לפתור בפגישה אחת, אז מחלקים את הטיפול לשני חלקים, ובין הטיפולים שמים תרופה בשן, שתפקידה לפעול כנגד הדלקת".

מדוע חשוב לפנות דווקא למומחה בטיפולי שורש?

"בדומה לרפואה הכללית, העוברת שינויים בשנים האחרונות, גם רפואת השיניים הולכת בכיוון בו כל רופא מתמחה בתחם ספציפי . יותר ויותר רופאים בוחרים בתחום עיסוק בו הם מרגישים הכי טובים , ורוצים להתמקצע ולהעמיק את הידע והכישורים בתחומם. אחד התחומים הוא טיפולי שורש. ההתמחות נמשכת בין 3 לבין 4 שנים, בהן מוענק ידע תיאורטי, בשילוב התנסות קלינית עשירה. המומחה בעצם מכיר את מגוון הבעיות שיש בתוך תת-התחום הנקרא טיפולי שורש, יכול לאבחן אותן ויכול להתמודד עמן".

טיפול שורש איכותי הינו אינטרס משותף של המטופל ושל רופא השיניים המשקם ( זה שיעשה את הכתר ) . טיפול השורש הוא הבסיס עליו יושבים המבנה והכתר וכמו בכל דבר , בסיס רעוע עלול להוביל לכשלון . אין דבר מתסכל יותר מאשר להוריד כתר יחסית חדש, כי טיפול השורש נעשה בצורה גרועה והמטופל חווה כאבים . במקרים כאלה צריך לשקול לחזור על כל העבודה.

"בדרך כלל רופאי שיניים רוצים לעשות את מה שהם יודעים לעשות היטב. כאשר פציינט מגיע לבדיקה והרופא רואה שהשן מורכבת והאנטומיה בה יחודית, הוא בדרך כלל יעדיף שהטיפול ינתן ע"י מי שיש לו נסיון עם מקרים כאלה . ולכן רופאי שיניים רבים מפנים למומחה בטיפולי שורש, או מחזיקים מומחה כזה במרפאה, לאחר טיפול השורש המטופל חוזר אליו לקבלת מבנה וכתר".

מתי מבצעים חידוש של טיפול שורש?

"לעתים נדרש חידוש של טיפול שורש. לפעמים, שנים רבות לאחר שטיפול השורש מבוצע, ניתן לזהות דלקת בסב-חוד השורש(קצה השורש). זה מתבטא בכאבים, נפיחות, או מתגלה בצילום אקראי. במקרה כזה מבצעים חידוש טיפול שורש. הרופא מסלק את חומרי סתימת השורש הישנים, חוזר על ניקוי התעלות וסותם בסתימה חדשה".

"במקרים אחרים, כאשר מזהים בעיה בטיפול שורש ישן, על מנת להימנע מלפרק את הכתר, את המבנה ואת טיפול השורש הישן, ניתן לעשות טיפול שורש כירורגי. חושפים דרך החניכיים את קצה חוד השורש ואת האזור המודלק, מנקים אותו תחת מיקרוסקופ, ומבצעים סתימה של קצה השורש. פרוצדורה זו יכולה לחסוך את התהליך היקר והמורכב של הורדת כתר".

למה צריך מיקרוסקופ בטיפולי שורש?

"היתרון של המיקרוסקופ הטיפולי, שהוא נותן לנו הגדלה משמעותית של השן ושל תעלות השורש ותאורה מאד חזקה על השן. בצורה כזו, יכולים לעבוד בצורה הרבה יותר מדויקת ולזהות בעיות אנטומיות כמו תעלות צרות ופיצול של תעלות. ניתן אפילו לזהות מכשירים שנשברו בטיפולים ישנים ולנסות להוציא אותם".

"טיפולי שורש נשמעים אולי מפחידים, אך לצערנו הם הפכו לשכיחים מאוד וזו הסיבה ליצירת התמחות בנושא. מכאן גם החשיבות הנודעת לטיפול בבעיה אצל מומחים, שיודעים לבצע את העבודה באופן ממוקד, על הצד הטוב ביותר".

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שורש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום