ADHD: עלייה במרשמים למבוגרים

(0)
לדרג

בשנים האחרונות נרשמה בארה"ב עלייה של פי שלושה במספר המרשמים לתרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, העלייה הגדולה נרשמה בנשים בגילאי 26-34

מאת: מערכת zap doctors

שיעור המבוגרים בארצות הברית שקיבלו מרשם לתרופות לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) עלה כמעט פי שלושה בחמש השנים האחרונות, מ-18.9% בשנת 2008 ל-53.4% בשנת 2012, כך עולה מנתונים חדשים שהתפרסמו במרץ 2014 ב- Express Scripts, Turning Attention to ADHD.

נשים בגילאי 26-34 שנים אחראיות לעלייה הגדולה ביותר בשימוש בתרופות אלו, עם עליה בהיקף של 85% במהלך תקופת המחקר. למרות שילדים הם עדיין המטופלים העיקריים בתרופות ל-ADHD, העלייה הגדולה במספר המרשמים למבוגרים משקפת את ההבנה הטובה יותר של הפרעה זו.

המומחים מסבירים כי ידוע כי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות אינה רק אבחנה של הילדות, אלא עשויה להשפיע על ההתנהגות במבוגרים. אחת ההתפתחויות המפתיעות שנבעו מהכרת ההפרעה במבוגרים נוגעת לכך שנשים טופלו בהיקף נרחב יותר מגברים. מגמה זו עומדת בניגוד למגמה הנפוצה בילדות, תקופה בה מספר הבנים גבוה כפליים ממספר הבנות המטופלות בתרופות אלו.

מדוע נשים מטופלות בגיל מבוגר?

החוקרים הציעו מספר סיבות אפשריות בגינן נשים משתמשות בתרופות אלו לעיתים קרובות יותר מגברים. ההסברים כוללים עיכוב נפוץ יותר באבחנה של הפרעות קשב עד שהבנות מגיעות לגיל ההתבגרות; היענות גדולה יותר בהשוואה לגברים בהמשך טיפול בתרופות אלו שניתנו תחילה בילדות; ושימוש נרחב יותר מחוץ להתוויות או שימוש לא-הולם בתרופות מעוררות, כמו למשל לצרכיי הפחתת תאבון.

בסקירה נבחנו נתוני הנפקת מרשמים של למעלה מ-400,000 מטופלים מתחת לגיל 65 שנים, עם ביטוח פרטי, שהנפיקו לפחות מרשם אחד לתרופה המאושרת לטיפול ב-ADHD, במהלך תקופת המחקר. החוקרים זיהו את השכיחות ומגמות הנפקת מרשמים ועלויות טיפול תרופתי לפי גיל, מין ואזור גיאוגרפי, כמו גם טיפולים נלווים.

העלייה הניכרת בטיפול תרופתי ל-ADHD במבוגרים מעלה מספר שאלות, שעלו בנוגע למקום הטיפולים הללו בילדים, דוגמת אפשרות לטיפול-יתר ואבחנת-יתר של מבוגרים.

מהמחקר עולה עוד כי רופאי משפחה הם האחראיים למרבית המרשמים לטיפול בתרופות ל-ADHD, ולא רופאים מומחים (אחראיים למתן מרשמים ל-66% מהמבוגרים ולמעל 75% מהילדים). רופאים בדרום המדינה נטו לחלק יותר מרשמים לטיפול ב-ADHD, עם שכיחות טיפול של 3.5% בהשוואה לאזורי מערב ארצות הברית, בהם תועד השיעור הנמוך ביותר, שעמד על 2.2%. ההוצאות לטיפול תרופתי ב-ADHD עלו בלמעלה מ-14% משנת 2008.

עוד עולה מהמחקר כי במטופלים בתרופות ל-ADHD תועד שיעור גבוה יותר של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בהשוואה לאלו שאינם מקבלים טיפול ל-ADHD (9.9% לעומת 1.5%, בהתאמה). עם זאת, בקרב מטופלים בתרופות ל-ADHD, טיפול נלווה בתרופות אנטי-פסיכוטיות ירד בכל קבוצות הגיל משנת 2009.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום