חשיפה לבריונות פוגעת בבריאות

(0)
לדרג

מחקר שבוצע ב-4,300 ילדים מצא כי ילדים שנחשפו למעשי בריונות בבית ספר יסבלו מבעיות גופניות ונפשיות בשלב מאוחר יותר בחייהם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במאמר שפורסם בפברואר 2014 בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים כי חשיפה כרונית למעשי בריונות מלווה בפגיעה משמעותית במצב הרפואי. על רופאים המזהים בריונות בשלב מוקדם להתערב בדבר במטרה לצמצם את הפגיעה במצבו הרפואי של הילד עקב חשיפה למעשי אלימות אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בילדים שנחשפו למעשי בריונות תועדה פגיעה בבריאות הנפשית והגופנית. מחקרים מעטים בחנו את הקשרים הללו באופן אורכי וכעת ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין חשיפה למעשי בריונות ובין הבריאות הנפשית והגופנית מבית הספר היסודי ועד לתיכון.

החוקרים בחנו את הנתונים ב-4,300 ילדים שנסקרו בשלוש נקודות זמן (כיתה ה', כיתה ז' וכיתה י') בשלוש ערים. הם התבססו על מודל סטטיסטי לניתוח הקשר בין מעשי אלימות ובין הבריאות הנפשית והגופנית, תוך השוואה בין צעירים שנחשפו למעשי בריונות בעבר ובהווה, אלו שנחשפו למעשי בריונות בהווה בלבד ואלו שנחשפו למעשי בריונות בעבר, או אלו שלא נחשפו כלל למעשים אלו.

מהתוצאות עולה כי בריונות לוותה בפגיעה בבריאות הגופנית והנפשית, עם מדדי דיכאון חמורים והערכה עצמית נמוכה יותר עם הזמן. המצב הבריאותי היה גרוע יותר משמעותית בילדים שנחשפו בעבר ובהווה למעשי בריונות, לאחריהם היו ילדים שנחשפו למעשי בריונות בהווה בלבד, ילדים עם חשיפה למעשי בריונות בעבר בלבד ובסוף ילדים שלא נחשפו כלל למעשי בריונות. לדוגמא, 44.6% מהילדים שנחשפו בהווה ובעבר למעשי בריונות היו בעשירון התחתון מבחינת הבריאות הפסיכו-סוציאלית, זאת בהשוואה ל-30.7% מהילדים שנחשפו לאלימות רק בהווה, 12.1% מאלו שנחשפו לאלימות רק בעבר ו-6.5% מאלו שלא נחשפו כלל למעשי בריונות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על חשיבות החשיפה למעשי בריונות בילדים, והצורך בהתערבות מוקדמת למניעת פגיעה בבריאות הנפשית והגופנית.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה רפואית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום