היסטרוסקופיה: להסתכל על הרחם

(16)
לדרג

הבדיקה מאפשרת לאבחן מצבים בעייתיים ברחם כגון פוליפים או מיומות. הבדיקה היא אבחנתית או ניתוחית ולאחרונה נוספה טכניקה חדשה: See and treat

מאת: ד"ר יצחק פיינשטין

עוד בנושא : סרטן צוואר הרחם, דלקת בצוואר הרחם

ליקויים באברי הרבייה של האישה - רחם, שחלות וחצוצרות - עלולים לבוא לידי ביטוי בבעיות שגורמות לדימומים ואף להפלות חוזרות ונשנות ואי פריון, אשר דורשות אבחון מקיף. הבדיקה המתקדמת כיום לאבחון ליקויים ברחם היא היסטרוסקופיה, שמשמעותה הסתכלות לתוך הרחם.

זוהי פרוצדורה הנחשבת לזעיר פולשנית והיא מבוצעת באמצעות היסטרוסקופ, המורכב מסיבים אופטיים בקוטר קטן מ- 3 מ"מ, אשר מוחדר לחלל הרחם דרך הנרתיק וצוואר הרחם, במטרה לגלות את מקור הבעיה: שרירנים (מיומות), פוליפים, הידבקויות, מחיצה, שאריות לאחר לידה או הפלה ועוד. ההיסטרוסקופ מוחדר לחלל הרחם תוך כדי הזלפת טיפות מים, על מנת למלא את חלל הרחם ולהרחיבו, כך שניתן להסתכל לתוכו על גבי מסך (חלל הרחם סגור, במצב טבעי).
בדיקת רחם בשיטת היסטרוסקופיה (אילוסטרציה) בדיקת רחם בשיטת היסטרוסקופיה (אילוסטרציה)

מהי היסטרוסקופיה אבחנתית?

זו בדיקה שמסייעת לגלות את מקור הבעיה במקרים של אי פוריות, דימומים חריגים, דימום לא סדיר, דימום בגיל המעבר, בירור חשד לממצאים בבדיקת אולטרה סאונד, חשד לפוליפ ומיקומו, שארית הריון, רירית רחם מעובה, חשד להידבקויות, חשד למום מולד שמתבטא במבנה לא תקין של הרחם, כגון מחיצה, רחם דוקרני ומומים מולדים נוספים. הבדיקה האבחנתית קצרה מאד ונמשכת כדקה והיא מבוצעת ללא הרדמה. הבדיקה איננה כואבת, זאת מכיוון שאין צורך בשימוש בספקולום (מכשיר המיועד לפיסוק הנרתיק) שכן קוטרו של ההיסטרוסקופ זעיר.

בסיום הפעולה המטופלת חוזרת לפעילות רגילה.

בדיקה זו מאפשרת למטופלת לצפות בחלל הרחם על גבי מסך. זוהי חוויה, עבור המטופלות, לראות כיצד נראה האיבר ממנו מופרש הוסת, בו גדל העובר ובמהלך ההריון הוא גדל עד אשר בסופו הוא מגיע לכדי כמעט פי 20 מגודלו: מכ-60 גרם לכ-1,100 גרם.

במקרים שבהם נמצא ממצא חריג בבדיקת ההיסטרוסקופיה האבחנתית, יש מקום לטפל בהקדם, לנתח ולהוציא את הממצא החריג, ולשלחו לבדיקה פתולוגית. לשלב הטיפולי-כירורגי, מבוצעת בדיקת היסטרוסקופיה ניתוחית.

מהי היסטרוסקופיה ניתוחית?

אציין כי בעבר הרחוק, כאשר התגלו בעיות הקשורות ברחם, הטיפול היה כרוך בפתיחת בטן, פתיחת הרחם, תיקון או הוצאת הממצא החשוד. מאז נכנסה לשימוש טכנולוגיית ההיסטרוסקופיה לפני כ-20 שנה, היא עברה כברת דרך ארוכה, עד אשר אמצעי אבחוני זה נחשב כיום למתקדם ביותר.

כיום, כאמור לעיל, הטיפול מבוצע באמצעות היסטרוסקופיה ניתוחית, שהיא פעולה דומה להיסטרוסקופיה אבחנתית, אלא שהיא מבוצעת בהרדמה כללית.

במהלך בדיקה זו, דרך הנרתיק, תוך כדי הרחבת צוואר הרחם, מוחדר לחלל הרחם מכשיר מאד משוכלל, אשר מאפשר, בנוסף להסתכלות על הרחם, גם לטפל באמצעות חיתוך והסרת ממצאים חריגים, הסרת מחיצה ועוד. בסיום הפעולה, המטופלת שוהה כשעתיים בחדר התאוששות ומשוחררת לביתה למנוחה של בין 24 שעות לבין כ-3 ימים.

מניסיוני בביצוע מאות פרוצדורות מסוג זה, רוב הנשים חוזרות לפעילות שוטפת כבר לאחר יממה, ולא נצפו סיבוכים. בחלק מהמקרים, דיווחו נשים על אי נוחות כמו בתקופת וסת. בימים אלה, נכנסה לשימוש טכנולוגיה חדשנית בתחום ההיסטרוסקופיה האבחנתית: שיטת ה- See and treat, אשר מאפשרת לבצע במעמד ההיסטרוסקופיה האבחנתית גם את הפעולה הטיפולית-כירורגית. ההליך אינו כואב, למרות שהוא כולל גם חלק טיפולי-כירורגי, היות שבטכנולוגיה זו נעשה שימוש בהיסטרוסקופ דק ביותר, בקוטר של 1.8 מ"מ, דרכו מוכנס המכשור שמאפשר לבצע את הטיפול, כולל מקרים של הסרת מחיצה, הסרת פוליפים קטנים, הפרדת הידבקויות ועוד. ביצוע הפעולה ברחם גם היא איננה כרוכה בכאב, שכן האזור הפנימי של הרחם אינו רגיש לכאב.

היסטרוסקופיה אבחנתית-ניתוחית, באמצעות שיטת ה-See and treat, מסתיימת בתוך מספר דקות ללא הרדמה, ולכן, בסיומה, המטופלת משוחררת לביתה. טכנולוגיה זו נכנסה לשימוש לראשונה באיטליה, שם עברו גניקולוגים מישראל השתלמות מעשית. בימים אלה, השיטה נכנסה לשימוש גם בישראל. מניסיוננו, נוכחנו כי נשים שעברו את הטיפול לא חשו כאב, למרות שהטיפול נעשה ללא אלחוש וללא הרדמה.

אציין כי במקרים מורכבים, כדוגמת מיומות או פוליפים גדולים, השימוש בטכנולוגיה זו אינו מתאים ונדרשת היסטרוסקופיה ניתוחית.

הכותב, ד"ר יצחק פיינשטין, הוא מומחה ברפואת נשים, בכירורגיה גינקולוגית, מילדות ופריון. אחראי על תחום הגינקולוגיה במחוז המרכז של קופ"ח מאוחדת ומנהל מרכז בריאות האישה בת"א, מנתח ב"עתידים מדיקל סנטר" בת"א

בואו לדבר על זה בפורום היסטרוסקופיה אבחנתית וניתוחית.

לכתבה בערבית של הד"ר פיינשטין יצחק.

למיניסייט של הד"ר פיינשטין יצחק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום