סרטן: היפרתרמיה טיפול בחום

(0)
לדרג

ניתוחים, כימותרפיה, הקרנות, טיפול ביולוגי וטיפול הורמונלי נלחמים כולם בסרטן. לרשות הרפואה כלי נוסף שניתן לבדוק התאמתו: היפרתמיה טיפול בחום

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות, הטיפול בחולי סרטן התקדם בצורה משמעותית. תרופות חדישות וכן טכנולוגיה חדישה, לצד טיפולי הכימותרפיה וההקרנות, מציבים את המאבק במחלה במקום טוב מאי פעם, ומסייעים לשיפור משמעותי בתוחלת החיים. אך לצד זאת, במקרים רבים, התאים הסרטניים מפתחים עמידות לטיפולים אלה, ולכן במקרים מסוימים נפסקת היעילות של חלק מהטיפולים. בדיוק בנקודה זו, שיטת ההיפרתרמיה עשויה לסייע בהפסקת התפתחות של תאי סרטן בגוף, בהקטנתם ולעתים אף במיגורם המלא.

ד"ר יוסף ברנר, אונקולוג בכיר ומומחה ברפואה משלימה לסרטן ובהיפרתרמיה, משיב לשאלותינו בנושא.

מהי היפרתרמיה?

"פירוש המונח 'היפרתרמיה' הוא טיפול בחום גבוה. היפרתרמיה היא שיטת טיפול שפותחה בגרמניה ומיושמת בישראל כבר כ-15 שנה, ומאוד מקובלת ברחבי העולם. השיטה אמנם לא מתאימה לכלל המקרים, וכל מקרה לגופו, אבל כבר חזיתי במקרים בהם גידול סרטני נעלם או שגרורות נעלמו או קטנו באחוזים משמעותיים".

כיצד משתלבת ההיפרתמיה בטיפולים הקיימים, כימותרפיה והקרנות?

"לעתים ההיפרתרמיה משמשת כטיפול משלים, לצד טיפול כימותרפי והקרנות, ולעתים ניתנת כטיפול יחידני בפני עצמו. במקרים רבים, חולי סרטן מגיעים אל ההיפרתרמיה, כאשר הסרטן שבגופם נמצא במצב מתקדם מאוד, וגופם חלש מכדי לעמוד בטיפולים אחרים. מדובר בטיפול ללא תופעות לוואי וללא כאבים. הטיפול איננו חודרני והמכשור עצמו מחדיר חום חיצוני שנע בין 42 ל-45 מעלות. את הטיפול מבצעים ישירות מעל המקום הרצוי, וניתן לטפל בכל איבר בגוף, מהעור החיצוני ועד לאיברים פנימיים כגון ריאות, כבד או כליה, איברים שלא ניתן לטפל בהם באמצעות הקרנות, מכיוון שאלה עשויות להרוס גם את התאים הבריאים באזור, ולא רק את התאים הסרטניים. הטיפול עצמו אורך כשעה, ומתבצע כשלוש פעמים בשבוע, למשך מספר שבועות. בשלב זה, מתבצעת הערכת מצב, ובמידה והטיפול נמצא יעיל ממשיכים בטיפולים עד לתוצאה הרצויה".

כיצד טיפול בהיפרתרמיה פוגע אך ורק בתאים הסרטניים, ולא בתאים הבריאים?

"בהשוואה לתאי גוף בריאים, תאי הסרטן אינם עמידים בחום גבוה. לכן כאשר אנו מחדירים באמצעות ההיפרתרמיה חום גבוה אל רקמת התאים הסרטניים, אלה נהרסים, או שהתפתחותם נעצרת. הטיפול עצמו הוא סלקטיבי, ואינו פוגע בתאים הבריאים. לכן הוא יעיל במיוחד לאיברים פנימיים הנגועים בסרטן, שלא ניתן להקרין אותם. בנוסף, מכיוון שהטיפול הוא חסר תופעות לוואי, ניתן לטפל באמצעותו גם, כמובן, בחולים במצב כללי טוב, אך גם בחולים במצב כללי די קשה, שגופם לא יצליח לעמוד בטיפולים מסוגים אחרים, נוסח טיפולים כימותרפיים".

איך פועל הטיפול?

"החום הגבוה שמוחדר לגוף גורם להרס החלבונים בתא. בניגוד לשיטות חימום אחרות שמגיעות עד ל-90 מעלות, שבאמצעותן 'שורפים' את הגידולים, ובגלל החום הגבוה, ניתן לטפל בעזרתם רק באזורים של סנטימטר או שניים, בחום של ההיפרתרמיה הרקמה לא 'נשרפת', אלא נגרמת פגיעה בחלבונים, ובאנזימים שנמצאים בתוך התא הסרטני".

לאיזה סוגי סרטן מתאים הטיפול?

"הטיפול מתאים לכלל סוגי הסרטן, ונמצא יעיל בגידולים בכל אזורי הגוף. הקשר בין חום שגורם להרס תאי סרטן הוכח כבר מזמן, ושמיש ברפואה. למשל, בניתוח להוצאת גידולים סרטניים בבטן, נוהגים לשפוך מים חמים באזור, לאחר הוצאת הגידולים, כדי להרוס את שארית הגידולים שנותרו. בניגוד למצב זה, ההיפרתרמיה אינה חודרנית, אלא חיצונית, ואינה גורמת לכאב או לתופעות לוואי או נזקים".

בואו לדבר על זה בפורום טיפולים משלימים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום