ישיבה והשמנה: שלב אחר שלב

(0)
לדרג

חוקרים ישראלים בחנו את המכניקה של תהליך ההשמנה כאשר מופעל על תא השומן לחץ סטטי בדומה לישיבה, והסבירו כיצד אורח חיים לא פעיל מוביל להשמנה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש מאוניברסיטת תל אביב חושף לראשונה את תהליך ההשמנה ברמת תא השומן ורקמת השומן, ומראה כיצד אורח חיים סטטי מעודד עודף משקל בלי קשר להרגלי התזונה. המחקר מתפרסם היום (א') בכתב העת היוקרתי Biophysical journal.

"מצאנו שאם מפעילים עומס מכני סטטי על תאי שומן הם מייצרים עד 50% יותר שומן. מי שיושב כל היום על הישבן, כלומר מפעיל לחץ מכני סטטי על רקמת השומן שלו, ישמין יותר מאדם שמפעיל לחץ מכני דינמי על רקמות השומן וזה בנפרד מכמות ההמבורגרים ששניהם אוכלים", מסביר עורך המחקר פרופ' עמית גפן, מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית בפקולטה להנדסה. "רקמת השומן מגיבה לעומסים מכניים הפוך מרקמות העצם והשריר: בשעה שרקמות עצם ושריר מתנוונות תחת עומס מכני סטטי, רקמות שומן דווקא צוברות מסה".

אז איך מתרחשת ההשמנה? תא השומן מייצר טיפות שומן (Lipid Droplets). הטיפות מתמזגות זו בזו לידי טיפות גדולות יותר ויותר, עד שכל החלל התאי מתמלא בטיפת שומן אחד גדולה. הלחץ הפנימי הזה מאלץ את התא, ובסופו של דבר את הרקמה כולה, להתרחב, כלומר להשמין.

כדי לבחון את המכניקה של תהליך ההשמנה, פרופ' גפן ועמיתיו השתמשו במיקרוסקופ כוח אטומי, המסוגל למדוד התנגדות מכנית ברמה התא וברמת אברוני התא. "הוכחנו שטיפות השומן משפיעות לא רק על גודל התא, אלא גם על קשיות התא", אומר פרופ' גפן. "אם אני תא שומן ואני מתרחב ומתקשה, אז אני דוחק את התאים שלידי באופן של העמסה מכנית סטטית. התוצאה היא כדור שלג או מעגל קסמים: תא שומן שמייצר שומן דוחק מכנית בתאי השומן האחרים גם כן לייצר שומן באופן מואץ. זו למעשה המקבילה התאית לישיבה ממושכת על כיסא או לשכיבה ממושכת על המיטה. מהרמה התאית ועד לרמה הגופנית, הצלחנו להראות איך אורח חיים סטטי מעודד השמנה בנפרד מהתזונה, מהגנטיקה ומשאר הגורמים המשפיעים על משקל הגוף".

מהגדלת שדיים ועד החלל

לפי ארגון הבריאות העולמי, כחצי מיליארד בני אדם סובלים מעודף משקל, והוא אחד מחמשת גורמי התחלואה העיקריים בעולם. "אם נדע איך לערוך מניפולציות מכניות לתאים הללו, נוכל להפחית שומן מאנשים הסובלים מעודף משקל ולהוסיף שומן לאנשים שסובלים מתת משקל בדרכים אחרות מלבד משטרי תזונה. אפשר גם לחשוב על יישומים נוספים, משתלים טבעיים לשדיים ועד לגירוי מכני לרקמות השומן של אסטרונאוטים בשהיות ארוכות בחלל. בימים אלו אנו מפתחים דגמים ניסויים וממוחשבים נוספים על מנת לבחון תאי שומן תחת משטרים שונים של העמסה מכנית", מקווה פרופ' גפן.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום