מה מסוכן במשקאות אנרגיה?

(0)
לדרג

ממחקר קנדי עולה כי ככל שתלמידי תיכון צרכו משקאות אלה לעתים קרובות, כך דיווחו יותר על תחושות דיכאון, מעשים מסוכנים, שתיית אלכוהול או עישון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכת משקאות אנרגיה, המכילים כמות קפאין גדולה, עלולה להעיד על בעיות אחרות בקרב תלמידי תיכון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מקנדה, שפורסמו בכתב העת Preventive Medicine.

מהנתונים עולה כי ככל שתלמידי תיכון צרכו משקאות אלה לעתים קרובות יותר, כך תועדה שכיחות גבוהה יותר תחושות דיכאון, מעשים מסוכנים, שתיית אלכוהול או עישון.

בסקר שכלל למעלה מ-8,000 תלמידי תיכון בבתי ספר ציבוריים בקנדה, דיווחו 62% מהנשאלים כי שתו לפחות משקה אנרגיה אחד במהלך השנה האחרונה. כאחד מכל חמישה נשאלים דיווח כי שתה משקאות אלו לפחות פעם בחודש.

הספרות הרפואית כוללת בעיקר נתונים על צריכת משקאות אנרגיה במבוגרים ותלמידי מכללות, אך מתבגרים עשויים להיות פגיעים יותר למוצרים המשווקים כקשורים לאתגר או לריגוש. בצפון אמריקה לבדה מושקעים מיליארדי דולרים במשקאות אנרגיה בכל שנה.

צריכת משקאות אנרגיה הייתה נפוצה יותר בקרב ילדים שדיווחו על חיפוש ריגושים ואלו עם מדדי דיכאון גבוהים יותר, ביחד עם אלו שעישנו סיגריות, מריחואנה ושתו אלכוהול.

תלמידים להורים שהשלימו לימודים במכללה דיווחו על צריכה מעטה יותר של משקאות אנרגיה, וכך גם בקרב מי שדיווחו על ממוצע ציונים טוב ומעלה. מצד שני, בילדים שהתגוררו עם הורה אחד בלבד תועדה שכיחות גבוהה יותר של צריכת משקאות אנרגיה.

החוקרים מצאו כי תלמידים צעירים יותר דיווחו על צריכת משקאות המכילים קפאין בתדירות גבוהה יותר מתלמידים מבוגרים יותר, וכי בנים שתו יותר מבנות.

לדברי החוקרים, הורים רבים אינם מכירים את ההבדלים בין משקאות האנרגיה השונים ואחת ממטרות המחקר היא להגביר את המודעות לתופעת צריכת משקאות אנרגיה ולהבהיר כי צריכה רבה מדי של קפאין נקשרה עם בעיות גופניות, כולל מחלות לב, אי-שקט, בעיות שינה ועצבנות. ילדים רבים מצויים תחת לחץ חברתי משמעותי לשתות משקאות מסוג זה.

עם זאת, חשוב לציין כי ממצאי המחקר אינם מעידים על קשר סיבתי - כלומר שצריכת משקאות אנרגיה מובילה בהכרח להפרעות שימוש בחומרים, או להתנהגות הקשורה עם הפרעות שימוש בחומרים.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום