השתלת שיניים: למי זה מתאים?

(0)
לדרג

לא כל מטופל הוא מועמד אידיאלי להשתלת שיניים. עישון, דלקת חניכיים ומחלות נוספות יכולים לפגוע בסיכויי ההצלחה של ההשתלה. עם זאת, ניתן למצוא פתרון גם לכך

מאת: מערכת zap doctors

פתרונות מתקדמים ושיטות מתוחכמות להשתלת שיניים הפכו את ההליך המסייע להשלים שיניים חסרות להליך נפוץ מאוד. מי שמתעניין בהשתלת שיניים מחפש תשובות לשאלות רבות ומגוונות - מי יכול לעבור השתלת שיניים? מה סיכויי הצלחה של ההשתלה? במה הם תלויים ומה משפיע עליהם? ומה לגבי מטופלים שאינם מתאימים לביצוע השתלה? תשובות לשאלות אלה ועוד מפי רופא השיניים ד"ר אילן לוי.

השתלות שיניים (אילוסטרציה)
השתלות שיניים (אילוסטרציה)

מהי השתלת שיניים, מתי היא מבוצעת ולמי היא מתאימה?

שתל דנטלי מהווה למעשה תחליף לשורש של שן חסרה. השתל מוחדר לעצם הלסת, ועליו ניתן להרכיב כתר, גשר או מאחז לתותבת לפי הצורך. בעבר הפתרון להשלמת שיניים חסרות היה בדרך של גשר הנאחז בשיניים השכנות או תותבת נשלפת. החיסרון במקרה של גשר הוא בכך שהוא מצריך השחזה של השיניים המאחזות, ואילו תותבת נשלפת גורמת במקרים רבים לאי נוחות רבה. השתלים מהווים תחליף מצוין לשיטות האלה".

במה תלויים סיכויי הצלחה של השתלת שיניים?

קיימים מספר גורמים המשפיעים על סיכויי ההצלחה של השתלת השיניים. ראשית, חשוב שהרופא המבצע יהיה כירורג המיומן בנושא ובתחום ובעל ניסיון רב; חשוב גם לבחור בשתל המתאים למאפיינים השונים של המטופל ומותאמים לצרכיו. קיימים סוגים רבים של שתלים והם מגיעים במידות (אורך וקוטר) שונות. גם בריאותו של המטופל משפיעה על סיכויי ההצלחה של ההליך - דלקת חניכיים; הזנחה של היגיינת הפה והשיניים, עישון, סוכרת ועודף משקל - כל אלה פוגעים בסיכויי ההצלחה של השתלת שיניים. במקרים כאלה ישנם כירורגים הבוחרים שלא להשתיל בפי המטופלים הללו שיניים ואחרים שמוצאים פתרונות יצירתיים בתנאי שהמטופל מוכן להתחייב ולשנות את הרגליו המזיקים".

האם ניתן לבצע השתלת שיניים אצל מטופלים שסובלים מדלקת חניכיים?

כן. זה אמנם קשה יותר ויש סיכוי שההשתלה תיכשל, אולם זה אפשרי. בפה שקיימת בו מחלת חניכיים קיים חשש לדחיית השתלים גם בטווח הארוך, מכיוון שיש בעיה של מחסור בעצם לסת - העצם אליה מוברגים השתלים - ויש אתגרים לא מעטים להתגבר עליהם בטרם מבצעים השתלה. לגבי מטופלים אלה יש לנהוג בזהירות, בתכנון מוקפד ובמחשבה תחילה. ראשית, כמובן שחשוב לרפא את המחלה לפני ביצוע ההשתלה. שנית, יש להתמודד עם המחסור בעצם - בחלק מהמקרים בהם אין די עצם לסת ניתן להוסיף עצם על ידי השתלת עצם הנלקחת ממקום אחר בגופו של המטופל, או להשתמש בחומרים בוני עצם. תהליך זה בהחלט אפשרי ומתבצע לא מעט. במקרים אחרים ניתן להסתפק בשתלים קצרים או מוטים - זהו פתרון שיתאים לחלק מהמטופלים. במקרים אחרים יכול להיות מצב שבו הכירורג יסיק כי מוטב פשוט לוותר על ההשתלה".

מי נחשב "חולה בסיכון" בהקשר של השתלת שיניים, ומהו הסיכון?

"חולים בסיכון בהקשר של השתלות שיניים, כמו בכל ניתוח, הם בעלי הפרעה בקרישת דם - אם כתוצאה ממחלה או בשל נטילת תרופות. כמו כן לא ניתן לבצע השתלות שיניים בפיהם של מטופלים החולים באוסטיאופורוזיס ואשר נוטלים תרופות מסוימות לטיפול במחלה. בקרב החולים הללו קיים חשש לאי החלמה של העצם והתפתחות נמק, ועל כן יש לבחון את ההתנהלות איתם היטב בטרם מבצעים את ההליך. במקרים מסוימים מתאפשר למטופלים החולים להפסיק את הטיפול ולהימנע מנטילת התרופה למשך כמה חודשים, או להחליפה בתרופה אחרת, וכך כן ניתן לבצע בפיהם השתלת שיניים".

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום