השמנת יתר: יותר מדי מלח

(0)
לדרג

ההמלצה היא לצרוך עד 1,500 מ"ג נתרן ביום, אך 90% מהילדים צורכים כמות גדולה מזו; במחקר חדש נמצא כי ילדים שצרכו כמות גדולה נטו גם להיות שמנים יותר

מאת: מערכת zap doctors

בני נוער הצורכים דיאטה עתירת נתרן נוטים לעודף-משקל, עם תכולת שומן גבוהה יותר בגוף, בהשוואה למי הצורכים כמות מלח קטנה יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הרכב גופם של 766 נערים בריאים, בגילאי 14-18 שנים. כמחצית מהנערים היו אפריקאים-אמריקאים והאחרים היו לבנים.

לפי המלצות אגודת הלב האמריקאית, יש להקפיד על צריכת נתרן בכמות של עד 1,500 מ"ג ביום, אך נמצא כי 90% מהילדים צורכים כמות העולה על המלצה זו. החוקרים ביקשו מהילדים לדווח על הרכב הדיאטה שלהם במהלך 24 השעות האחרונות, עד שבע פעמים שונות במהלך מספר חודשים.

עוד עולה מהמחקר, כי ילדים שצרכו כמות נתרן גדולה יותר נטו להיות שמנים יותר. אלו בשליש העליון מבחינת צריכת נתרן שקלו 1.8 קילוגרמים יותר מאלו בשליש התחתון, בממוצע (67.5 קילוגרמים לעומת 65.7 קילוגרמים). לנערים שדגלו בדיאטה עתירת נתרן תועד גם אחוז שומן בגוף גבוה יותר, עם יותר סימנים לתהליכי דלקת בגוף. קשרים אלו נותרו גם כאשר החוקרים לקחו בחשבון את היקף הפעילות הגופנית של הילדים וכן את כמות האוכל שצרכו וכמות המשקאות הממותקים ששתו.

אף על פי שהמחקר מעיד על קשר בין צריכת נתרן לדלקת ומשקל הגוף ללא תלות בצריכת הקלוריות ומשקאות קלים, הוא אינו מספק הסברים לכך. מחקרים בבעלי חיים הציעו כי דיאטה עתירת מלח מעודדת גדילה מהירה יותר של תאי שומן וכן ייתכן כי דיאטה עתירת מלח מעוררת את מערכת התגמול ומרכז ההנאה במוח, ובעקבות זאת חלה עלייה בסיכוי לאכילת-יתר והשמנה.

החוקרים מצאו כי הנתונים נותרו על כנם, ללא תלות בכמות המזון הכוללת שאכלו המתבגרים או התדירות שבה שתו משקאות ממותקי סוכר. הם מציינים כי צריכת נתרן בתזונה נקשרה עם השמנת-יתר במחקרים קודמים, אך מרבית המדענים סבורים כי מדובר בקשר עקיף בלבד, מאחר שאלו הצורכים כמויות נתרן גדולות נוטים לאכול יותר באופן כללי. לדבריהם, ייתכן והגבלת צריכת נתרן תסייע בהפחתת השמנה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת ילדים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום