הפרעות אכילה: כשרזה אינו בריא

(0)
לדרג

אידיאל הרזון הקיצוני השולט בחברה המודרנית, לצד שפע של מזון עתיר שומן וקלוריות, הובילו לכך שהפרעות האכילה מתחילות כבר בגיל צעיר. איך מתמודדים?

מאת: מערכת zap doctors

העולם המערבי, וחלקים גדולים מהעולם השלישי, מתאפיינים בשפע של מוצרי מזון מעובדים, עשירים בסוכרים, שומנים ואנרגיה, אבל, באופן פרדוקסלי, שולט בו אידיאל יופי נשי של רזון חולני. מצב זה מהווה כר פורה להתפתחות של הפרעות אכילה בקרב נשים, נערות ואף ילדות. ד"ר שרון עירון שגב, דיאטנית קלינית מוסמכת ומנהלת מרכז isis לטיפול ומניעה של השמנה והפרעות אכילה מתייחסת לשכיחות התופעה, מאפיינה ודרכי הטיפול.

הפרעות אכילה (אילוסטרציה)
הפרעות אכילה (אילוסטרציה)

מהן הפרעות אכילה ומי נוטה לסבול מהן?

"הפרעות אכילה הן מחלות פסיכו-פתולוגיות המשפיעות על בריאות הגוף ועל בריאות הנפש. רב החולות הן נערות ונשים הסובלות מדימוי גוף נמוך ומרגישות מאוד שמנות, גם כשמשקל גופן תקין או שהן בתת משקל. נשים ונערות אלו אוכלות בצורה חריגה, המתבטאת או בכמויות מזעריות של מזון (אנורקסיה) או בהתקפי זלילה (בולמיה ואכילה כפייתית). לרוב הן גם סובלות מאלמנטים רגשיים-נפשיים של המחלה, כגון שינויים בולטים במצב הרוח, דיכאון, חרדה, הסתגרות חברתית ועוד".

באיזה גיל מתחילות להופיע הפרעות אכילה?

על פי רוב, הפרעות אכילה מתפרצות בגיל הנעורים, אולם הן יכולות לפרוץ גם בגיל מאוחר יותר. בשנים האחרונות חלה התפשטות של התופעה גם בקרב ילדות וגם בקרב נערים וגברים. כמו כן, אנו עדים לירידה משמעותית בגיל שבו ילדות מתחילות לסבול מדימוי גוף נמוך, מרגישות שמנות ואפילו מתחילות לעשות 'דיאטה'. מחקרים ראשוניים בתחום מצאו כי כבר בגיל הגן ילדות מכירות את המושג 'דיאטה', מדברות על דימוי גוף לקוי, מרגישות שמנות ומביעות רצון לשנות את מבנה גופן ליותר רזה. לצערנו, קלינאים וחוקרים מדווחים גם על ירידה בגיל שבו מתפרצות הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולמיה, וילדות חולות בגיל 8-10 כבר אינן מראה כל כך נדיר בקליניקות ובמרכזים לטיפול בהפרעות אכילה".

מהן הסיבות להתפרצות של הפרעות אכילה?

הסיבות להתפרצות של הפרעות אכילה הן רבות ומגוונות. חלקן גנטיות (תורשתיות), וחלקן חברתיות או סביבתיות. הגורמים החברתיים-סביבתיים שעלולים לגרום להתפתחות הפרעות אכילה כוללים סגידה לרזון מחד ושפע של מזון מאידך. בחברה המערבית מופעל לחץ על ילדות, נערות ונשים להיות רזות מאוד. רובנו שואפות להיות בממדים לא ריאליים שגובלים במצבים של חסרים תזונתיים או רזון קיצוני. נשים שואפות להידמות במבנה גופן למודלים החברתיים, לשחקניות או דוגמניות שרובן למעשה מצויות בתת משקל, לפעמים ממש על גבול האנורקסיה."

"לצד הסגידה לרזון קיצוני ישנה חשיפה לשפע תזונתי עצום וזה מצב מאוד מבלבל. הפיתויים רבים ואנו מוצפים במוצרי מזון זמינים ועשירים בקלוריות. נשים רבות, לרבות אלו שנמצאות בטווח משקל תקין, אינן מרוצות ממשקלן או ממראה גופן, ומנסות לרדת במשקל או להתחטב בכל מחיר. נשים רבות מאד משקיעות זמן, כסף ואנרגיה בניסיונות להפחית משקל מתוך אמונה כי עודף משקלן הוא המקור לכל בעיותיהן ואם רק יירדו במשקל חייהן ישתנו בהרבה לטובה".

"לאובססיה של העיסוק במשקל תורמת גם מה שמכונה 'תעשיית הדיאטות', שהיא תעשייה חזקה מאוד ובעלת השפעה רבה על אורח חיינו. חברות בעלות שם ותאגידי מזון רבים מרוויחים כסף רב מקידום מאכלים דיאטתיים או מוצרי הרזיה שונים, ולכן משקיעות משאבים רבים בשכנוע הצבור ובעיקר נשים, לצרוך מוצרים אלה".

"מזה כמה עשורים השיח התרבותי כולל עיסוק רב בדיאטות, במשקל ובמראה חיצוני. בפועל, ילדים צעירים נחשפים לכל המסרים הללו. כך הם מתחילים להיות מושפעים ומבולבלים. כולם מדברים על דיאטה, עושים דיאטה וקונים דיאטה. לראייה, המילה 'דיאטה' היא אחת המילים הכי פופולריות במנוע החיפוש של גוגל. דיאטות, בעיקר דיאטות שאינן מבוקרות, מהוות גורמי סיכון להתפתחויות של הפרעות אכילה מחד והשמנה מאידך".

מה גורם להופעה של הפרעות אכילה בגיל הילדות?

"לעתים קרובות פורצת הפרעת אכילה בגיל צעיר מאוד על רקע של משבר או טראומה, למשל נידויי חברתי, משבר זוגי בין ההורים, מעבר דירה, מעבר לארץ אחרת, מוות במשפחה, דיכאון של אחד ההורים או התעללות פיזית או מינית. כמו כן נמצא כי ילדות של אמהות הסובלות מבעיות בדימוי הגוף, מרגישות שמנות ועסוקות בדיאטות שונות, מצויות בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעות אכילה בהשוואה לילדות שאמותיהן לא עוסקות באופן אובססיבי במשקל.

כיצד באות לידי ביטוי הפרעות אכילה אצל נערים וגברים?

"הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה שכיחות פחות בקרב נערים וגברים. נערים וגברים צעירים לרוב אינם מזדהים עם רזון קיצוני, אלא נוטים להזדהות עם מודלים חברתיים של גברים ספורטיביים במיוחד ובעלי אחוזי שריר גבוהים מאוד. הסיכון בזה הוא שכמעט לא ניתן להגיע לגוף שרירי כזה באופן טבעי. נערים וגברים הסובלים מהפרעות אכילה סובלים גם לרוב מדימוי גוף ודימוי עצמי נמוכים. הביטויים אצלם של הפרעת האכילה כוללים עיסוק אובססיבי בספורט בונה שרירים, דיאטות עשירות מאוד בחלבונים, צריכה מסיבית של תוספי מזון ספורטיביים ועוד. התנהגויות אלה מסוכנות מאוד לגוף ומובילות לפציעות ולפגיעה בבריאות בעקבות תזונה לא מאוזנת".

כיצד מטפלים בהפרעות אכילה?

"הטיפול בהפרעות אכילה הוא טיפול מערכתי בין תחומי הדורש מעורבות של יותר ממטפל אחד. המטפלים שהם מומחים, משתפים פעולה בטיפול וכוללים פסיכולוג קליני ופסיכיאטר המעניקים טיפול נפשי, דיאטנית קלינית המעניקה טיפול תזונתי, רופא משפחה או רופא ילדים שמטפלים בבעיות הבריאות. כאשר המטופלים הם ילדים או בני נוער, הטיפול כולל גם הדרכת הורים על ידי הדיאטנית והפסיכולוג. ההורים מהווים חוליה חשובה בטיפול, ונחוצה להם הדרכה מקיפה לגבי הטיפול בילד וכלים להתמודדות עם מצבו. המשפחה והסביבה הקרובה של המטופל חייבות להיות מגויסות לתמיכה בו ובתהליך הבראתו. אם הפרעת האכילה פרצה על רקע משבר זוגי של ההורים או כל משבר משפחתי אחר, הטיפול בהורים חיוני עוד יותר, שכן יש לטפל גם בגורם למחלה כלומר במשבר שהוביל להתפרצותה".

"טיפול בהפרעות אכילה בכלל, וכל שכן כשמדובר בהפרעות אכילה אצל ילדים או בני נוער, חייב להיות מרוכז, רציף, המשכי וממוקד. מתוך הכרות עם המרכז ומטפליו המקצועיים ובעלי הניסיון, מתוך הידע, הביטחון והאמונה במודל המיוחד שאנו מובילים אני ממליצה על קבלת טיפול במרכז בין תחומי, המציע את מכלול הטיפולים תחת קורת גג אחת ומאפשר שיתוף פעולה בין כל המטפלים. השיתוף הזה חשוב ותורם מאד ליעילות ולהצלחת הטיפול".

הפרופיל של ד"ר שגב בגוגל פלוס
וגם בפייסבוק
בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה ועודף משקל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום