מחלות לב: לא שמים לב לנשים

(0)
לדרג

הוועדה לקידום מעמד האשה קוראת לפתוח קמפיין להעלאת המודעות למחלות לב אצל נשים; מומחית: "נשים שחשות בלבן לעתים לא מתפנות לבית החולים"

מאת: מערכת zap doctors

"גורם המוות הראשון במעלה בקרב נשים בגיל 75 ומעלה הוא מחלות הלב. בארה"ב גילו כבר ב-2004 שהסימפטומים אצל נשים שונים לחלוטין מאשר בקרב גברים והורידו את מקרי המוות דרסטית. גם אנו צריכים לעשות זאת ולהעלות את המודעות", כך אמרה אתמול (ב') שרת הבריאות, יעל גרמן, בדיון בוועדה לקידום מעמד האשה ולשיוויון מגדרי על מניעת התקפי לב בקרב נשים.

"רוב הנשים אינן מודעות לסיכון שבמחלות לב וכלי דם", אמרה ד"ר דנה צפת, מנהלת המרכז לבריאות לב האשה במרכז הרפואי הדסה, "נשים רבות שסובלות מתסמינים של התקף לב מעדיפות לחשוב שזה יעבור, ואינן מתפנות לבית החולים. אפשר למנוע מחלות לב וכלי דם באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית בדיקות לחץ דם ולא לעשן. ידיעה מוקדמת מורידה את התפתחות המחלה. ניתן לחולל שינוי מהותי אם נעלה את המודעות".

הוועדה דורשת ממשרד הבריאות לדווח לה תוך חודשיים על הפעולות והתוכניות להגברת המודעות בקרב רופאים, אחיות, צוותים רפואיים וציבור הנשים בכלל. "יש צורך דחוף בקמפיין להעלאת המודעות למחלות לב ולסימפטומים השונים למחלות לב אצל נשים, לכלל האוכלוסיות. הקמפיין יתקיים לא רק בשפה העברית. הוועדה פונה לשרת הבריאות להנחות את הרופאים ואת קופות החולים לפנות לציבור הנשים באופן פעיל ולזמנו להגיע לבדיקות תקופתיות".

ד"ר רונית אנדוולט, מקדמת בריאות ארצית במכבי שירותי בריאות אמרה בדיון כי כבר קיימת תוכנית של בדיקות לאיתור מוקדם. "אנו מזמנים את האשה למרפאות מגיל 35 ומעלה אחת לחמש שנים". יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), תהתה: "מישהי כאן בחדר זומנה פעם לבדיקה כזו?". ואכן אף אשה אחת בחדר, שבו נכחו עשרות נשים לא הצליחה להיזכר בזימון כזה.

לנשים תסמינים שונים מלגברים

פרופ' נעמה קונסטנטיני, יו"ר מועצת בריאות האשה במשרד הבריאות: "זמן הופעת מחלת לב אצל נשים מאוחר בממוצע ב-10 שנים לעומת גברים. אצל נשים גורמי הסוכרת ויתר לחץ הדם בולטים יותר. גם התסמינים שונים והם אינם תמיד התסמינים שמצפים להם. בכל העולם נשים עם אוטם מטופלות פחות מהגברים, יש יותר תמותה מוקדמת. נשים גם מופנות לשיקום לב פחות מגברים. גם מבחני המאמץ אצל נשים פחות אמינים, ויש הבדלי מגדר מהותיים שאינם מוכרים לרופאים".

יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא תקפה: "הממצאים שלכם הם מ-2010. מה קרה מאז? כבר שנים אתם יודעים שיש תמותת נשים מחוסר מודעות של רופאים, ומה שאתם ממליצה זה ללמד את הנשים מה לאכול? המערכת מפגרת ולא עומדת בקצב הידע של עצמה, נשים מתות ואתן מדברות על תזונה? עד שלא תעבירו את האחריות לרופאי המשפחה נשים ימשיכו למות".

בואו לדבר על זה בפורום לב האשה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום