בדרך לחוק פונדקאות שוויוני?

(0)
לדרג

חוק הפונדקאות בישראל לא מאפשר לזוגות חד-מיניים ולהורים יחידנים להביא ילדים לעולם באמצעות אם פונדקאית. האם הצעת תיקון לחוק מבשרת עידן חדש?

מאת: ~~חבצלת שוורץ, כתבת Zap Doctors~~

בישראל קיים כבר כעשרים שנה החוק לנשיאת עוברים, המגדיר את אפשרות תנאי הפונדקאות במדינה. החוק האמור, שנחקק ב-1996, מאפשר לזוגות, גבר ואישה בלבד, להשתמש באם פונדקאית כדי להביא ילדים לעולם, כל עוד הוכח מבחינה רפואית כי הם אינם יכולים לשאת הריון בעצמם.

לחוק זה חסרונות רבים, מפני שהוא אינו מגדיר את אפשרותם של זוגות חד-מיניים וכן של יחידנים, להשתמש בפונדקאות כדי להקים משפחה. בחברה הישראלית העכשווית, שאנו חיים בה, וכן בחברה המערבית בכלל, הקמת משפחה היא ערך עליון.

מהפכה בפונדקאות?

נראה לאחרונה כי צעד ראשון ומשמעותי לטובת תיקון החוק, התרחש בחודש ינואר 2014, כאשר הצעת תיקון לחוק עברה בקריאה ראשונה, בוועדת השרים לענייני חקיקה. אמנם עד לקבלת החוק על ידי הכנסת, יש עדיין דרך לא מעטה. אבל הצעד הראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה הוא צעד משמעותי וחשוב. הצעת התיקון גורסת כי גם זוגות חד-מיניים, גברים ונשים, וכן גם יחידנים, יהיו יכולים לבצע הליך פונדקאות בישראל.

מה משמעות התיקון שהתקבל בינתיים בקריאה ראשונה? מה עומד לקרות? "זו נחשבת מהפכה של ממש. סוף סוף המציאות המשפטית מתחילה להתאים את עצמה למציאות החברתית", אומרת עורכת הדין סיגל רוסק-גיסין, מחברת "חיים חדשים", פונדקאות תמר וסיגל, העוסקת בנושא הפונדקאות בישראל, משיבה. "אנו חיים בחברה שמקבלת, ככל שעובר הזמן, משפחות מסוגים שונים. היום משפחות לא בנויות רק מתא משפחתי של גבר, אשה וילדים. יש כל מיני סוגים של משפחות. שרת הבריאות יעל גרמן הבטיחה לקדם את התיקון לחוק עוד במצע הבחירות של המפלגה שלה, יש עתיד, ויש לה תשוקה אמיתית לתקן את האפליה בנושא הזה.

תהליך של תיקון חוק יכול להימשך שנים, או מספר חודשים. זאת שאלה של אג'נדה ושל עד כמה מקדמים את החוק. חשוב לציין כי התיקון עבור יחידנים דובר במשך שנים, ואיש לא עשה עמו שום דבר, פרט לשרת הבריאות הנוכחית".

מה התיקון לחוק אומר בפועל?

"לצד תיקון האפלייה, ישנם סעיפים נוספים וחדשים בתיקון החוק העתידי. החוק מגביל את נושא הפונדקאות להורים עתידיים עד לגיל 54, וכן פותח באופן גורף את הליך הפונדקאות גם לנשים נשואות, עניין שהתבצע עד כה בפועל, אבל לא עוגן בחוק. השינוי המהותי הוא כמובן נושא היחידנים, שכעת נאלצים להביא ילדים לעולם באמצעות פונדקאיות בחו"ל, דבר המסרבל את ההליך, יקר הרבה יותר, ותמיד נתקל בקשיים ובחומות. החוק החדש יאפשר להם לעשות פונדקאות בישראל, שזו האופציה הטובה והפשוטה ביותר וכן מעגן את נושא הפונדקאות בחו"ל, רק על ידי סוכנויות מורשות שמוכרות בחו"ל, על ידי משרד הבריאות של מדינת ישראל".

מהם החסרונות לתיקון החוק?

"החיסרון העיקרי, הברור לכל מי שמתעניין בדבר, הוא שיש בעיה גדולה של ביקוש והיצע: בין הצורך בפונדקאית (ביקוש), לבין מספר הפונדקאיות שקיימות בארץ (היצע). כמובן שאם החוק יעבור, הביקוש יגדל בשיעור ניכר, והתורים לפונדקאות יתארכו. בארץ קיימת ועדה לנשיאת עוברים, המאשרת או לא מאשרת לאישה, להיות פונדקאית. ניתן ורצוי לטפל גם בקריטריונים של הוועדה, כמו, למשל, העובדה שכיום אישה שעברה ארבע לידות לא יכולה להיות פונדקאית, ומבחינה רפואית, על פי חוות דעת מקצועית של רופאי נשים רבים, אין עם הריון נוסף שום בעיה. קריטריון זה הוא לחלוטין שרירותי".

"כמו כן, חשוב להזכיר את נושא המודעות: להיות פונדקאית, משמעו יותר מהתשלום הניתן לאישה (תשלום העומד על 160 אלף שקל ואף יותר מכך, תלוי בסוג ההריון, עובר יחיד או יותר, וכן בגורמים נוספים); להיות פונדקאית, משמעו גם יותר מחופשת הלידה שמגיעה לפונדקאית. זוהי לחלוטין שליחות.

עבור אישה אשר חווה הריונות קלים, שיש לה את הצורך הכלכלי, ומרגישה שעל ידי היותה פונדקאית היא מבצעת מעשה טוב, של שליחות, זו יכולה להיות חוויה נפלאה: לתת לאנשים את הדבר הכי מדהים שיש, את המשפחה שלהם. כיום לא הרבה נשים מכירות את האפשרות להיות פונדקאיות, וגם זה נושא חשוב שניתן להנגיש אותו לציבור הרחב".

בואו לדבר על זה עכשיו בפורום פונדקאות בדוקטורס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום