ילדים מאושרים = ילדים בריאים

(0)
לדרג

העיקר שהילד יהיה בריא ומאושר. אבל כיצד ניתן לגדל ילד הנהנה מרווחה נפשית. דרושים: מבוגר משמעותי, חוויית הצלחה ומסוגלות, חברים תומכים וחוויית הנאה

מאת: סיגל ניב

הורים רבים הפונים לייעוץ ועזרה בנוגע לילדיהם מציינים את בריאותם ואושרם של הילדים כמטרה עיקרית: "העיקר שיהיה בריא ומאושר".

בעידן המודרני, הערכה עצמית, מסוגלות עצמית, מכוונות עצמית, שביעות-רצון, חוויה אישית ואושר, הינם מושגים אשר הפכו למובילים. הורים לילדים, כמו גם הגורמים השונים במערכות החינוך והבריאות, שואפים לגדל ילד שיפעל במיטבו: שיהיה אדם עצמאי, מודע לכוחותיו, מודע לסיכויים ולסיכונים, בעל הנעה פנימית, בעל יכולת לגמישות בהתמודדות עם שינויים ומצבים משתנים, אקטיבי, בעל יכולת להבעה, יכולת לניהול ולוויסות רגשות, שליטה עצמית, מנהיגות, בעל כישורים לרכישת ידע, בעל יכולת לכוון את חייו על פי המטרות שהציב לעצמו.

מהי "רווחה נפשית" או באנגלית Well being?

המושג "רווחה נפשית" (Well being) הינו מושג מוביל לגידול ילד בריא הפועל במיטבו. Well being כמושג בריאותי מתקשר לערכים של בריאות, אופטימיות, סיפוק אישי, תקווה ואושר (Seligman & Csiikszentmialayi, 2000). המושג מבטא תפיסה חיובית של בריאות נפשית, בניגוד לגישה המסורתית המגדירה בריאות כ"היעדר מחלה".

מהם הגורמים העשויים לעודד פיתוח רווחה נפשית?

מחקרים מעלים כי קיימים ארבעה גורמים בעלי פוטנציאל לפיתוח רווחה נפשית, בעוד היעדרם של גורמים אלה פועל כמעכב רווחה נפשית:

1. מבוגר משמעותי: מבוגר המביע אהבה, דאגה, המהווה מקור תמיכה ועידוד, ומעניק חום והגנה.

2.חוויית הצלחה ומסוגלות: רכישת כישורים שונים (competencies). שליטה על משימות תואמות גיל הנוטעת תחושת הצלחה ומסוגלות, ובכך מאפשרת לילדים לשלוט על החלטות גורליות בחייהם, ולהתמודד במצבי קושי ולחץ ובמשברים פתאומיים ובלתי צפויים המאפיינים את מהלך החיים המודרני.

3. קבוצת חברים תומכת ומקבלת: קבוצת שווים וחברים עמם מתנהלת מערכת יחסים רציפה ומכבדת היוצרת תחושת השתייכות.

4. חוויות הנאה: עיסוקים וחוויות הגורמות להפוגה ושמחה.

Well being (כרווחה נפשית ובריאותית) ייווצר כאשר כל הגורמים הללו יפעל יחדיו, בעוד הסביבה נמצאת ברקע של כל אחד מהמאפיינים. כיום, גורמים אלה מהווים בסיס לשיטה הפועלת לרווחת ילדים ונוער ואף לצמצום התנהגויות סיכון שונות כגון אלימות, סמים ואלכוהול, אובדנות והתנהגות מינית לא מבוקרת.

קיימת הסכמה גורפת בקרב החוקרים ואנשי חינוך כי תחושת well being , שביעות הרצון של הילד מחייו, במושגי בריאות, מדגישה את הצורך במנהיגות משמעותית של הורים ומורים המכילים את הילד, מבוגרים המקיימים דיאלוג מכבד ללא שיפוט, המציבים גבולות ברורים ומצליחים ליצור סביבה מוגנת ובריאה המאפשרת לילד לגדול ולהיות אדם עצמאי הבוטח ביכולותיו להתמודד בהצלחה במעגלי החיים השונים. המנחה/היועץ בודק עם הילד והמשפחה את קיומם של ארבעת הגורמים לרווחת הילד ומנחה את ההורים והצוות החינוכי לפעול בהתאם וליצור סביבה מיטבית ובריאה.

הכותבת, סיגל ניב, היא יועצת ומנחה למנהיגות ותקשורת במשפחה, זוכה בפרס בר-לב למצוינות במחקר.

בואו לדבר על זה בפורום יחסי הורים ילדים וזוגיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום