אסטרוגן מפחית הסיכון לגלאוקומה

(0)
לדרג

מחקר: טיפול הורמוני חליפי באסטרוגן אחרי מנופאוזה עשוי להפחית מעט את הסיכון לגלאוקומה. לטיפולי אסטרוגן עם פרוגסטרון, או אסטרוגן עם אנדרוגנים אין השפעה דומה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טיפול הורמונלי חליפי לאחר מנופאוזה הכולל אסטרוגן עשוי להפחית את הסיכון לגלאוקומה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Ophthalmology.

מחקרי עבר כבר הצביעו על החשיבות של אסטרוגן בהפחתת הלחץ התוך-עיני ובעקבות זאת, הפחתת הסיכון לגלאוקומה. מחקרים אלו התבססו על מודל של הפרעה באספקת החמצן לרשתית והדגימו השפעה מגנה של טיפול באסטרוגן. בנוסף, מספר מחקרים להערכת חולים הדגימו קשר בין טיפול הורמונלי המכיל אסטרוגן ללחץ תוך-עיני מעט נמוך.

במחקר הנוכחי, בחנו החוקרים השפעות של אסטרוגן, אסטרוגן עם פרוגסטרון, או אסטרוגן עם אנדרוגנים, על הסיכון לגלאוקומה. מבין כ-152 אלף נשים בגילאי 50 שנים ומעלה, שטופלו במשך לפחות ארבע שנים באופן הורמונלי, וביקרו אצל רופא עיניים לפחות פעמיים בין השנים 2001-2009, פיתחו כ-2,900 נשים את מחלת הגלאוקומה (1.9%).

מהתוצאות עלתה השפעה קטנה לטיפול באסטרוגן בלבד, עם ירידה בסיכון לגלאוקומה עם כל חודש טיפול באסטרוגן בלבד. טיפול בתכשירים משולבים של אסטרוגן עם פרוגסטרון לא לווה בשינוי כלשהו בסיכון, וכן לא נמצא קשר עם טיפול בתכשירי אסטרוגן ואנדרוגנים.

החוקרים מסכמים כי טיפול באסטרוגן עשוי להפחית מעט את הסיכון לגלאוקומה, וקוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הקשר והמנגנון האפשרי.

בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום