"מוות בשל שפעת נדיר מאוד"

(0)
לדרג

כך מומחה לרפואת ילדים, בעקבות מותו של בן 4 מסיבוכי השפעת ומצבו הקשה של בן 15; כיצד נדע להבחין בין צינון פשוט לסיבוך המחייב פינוי מהיר לבית החולים?

מאת: מערכת zap doctors

בתוך יממה - שני מקרים קשים של סיבוכי שפעת נרשמו בבית חולים שיבא: ילד שהלך לעולמו מהמחלה, ונער במצב אנוש שמאושפז במצב של קריסת מערכות.

הילד, בן 4 מאזור הצפון היה מאושפז במשך יומיים, אך מצבו הידרדר לכדי דלקת בשריר הלב, קריסת מערכות ודום לב. לאחר נסיונות החייאה, נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. במקביל אושפז נער בן 15 ממרכז הארץ, שהגיע גם הוא סובל מסיבוכי שפעת, וכיום נמצא בטיפול נמרץ כשהוא מונשם ומורדם. הילד והנער לא חוסנו השנה נגד שפעת, דיווחים הועברו כנדרש למשרד הבריאות.

לדברי ד"ר דניאל שינהר, מנהל פורום רפואת ילדים ב-zap doctors, יש לזכור כי מדובר במקרים נדירים מאוד. "לא צריך להיכנס לפאניקה, לא צריך על כל חום ונזלת לפנות לרופא, אבל אם לילד יש חום גבוה והוא לא מתאושש, אם הוא חולה מהרגיל, צריך לפנות לרופא".

הביטויים של מחלת השפעת דומים לאלו של הצטננויות ווירוסים שונים שמביא איתו החורף, אז איך מונעים סיבוכים קטלניים? "הסיבוכים יכולים להיות משניים לזיהום חיידקים שמתלבש על זיהום ראשוני", מסביר ד"ר שינהר, "במקרים נדירים וירוס השפעת יכול לתקוף איברים נוספים כמו את שריר הלב".

כיצד מטפלים בסיבוכי שפעת?

"כל מקרה לגופו. בעיקרון ניתן טיפול תומך, תרופות אנטי וירליות וכל מה שנדרש, הנשמה אם צריך, חיבור למכונת לב-ריאה".

יש ילדים שנמצאים בסיכון גדול יותר?

"ככלל, אוכלוסיות שיש להן מחלות רקע, מחלות ריאה או חולים עם מערכת חיסון ירודה, חולים כרוניים, נמצאים בסיכון גדול יותר לשפעת. ילדים בריאים לא נמצאים בסיכון יותר גבוה".

מה ניתן לעשות כדי למנוע שפעות?

"קודם כל החיסון, בחיסון קיים מרכיב נגד וירוס מסוג B, כפי שראינו במקרה של הילד, ולכן חיסון עשוי היה לעזור. ההמלצה היא לחסן את הילדים".

ומבחינה התנהגותית, מה יכולים הורים שלא חיסנו לעשות?

"חשוב תמיד לשמור על הגיינה, להקפיד על רחיצת ידיים, אם יש ילד חולה לא לשלוח למסגרות לימוד, ללמד את הילדים להתעטש לתוך מרפק, ולא לתוך כפות הידיים. חשוב גם לשטוף ידיים אחרי מגע עם ילד חולה, לעשות כל מה שניתן כדי למנוע הדבקה של הסביבה".

האם למזג האוויר ההפכפך החורף יש תרומה לשפעות השנה?

"התשובה היא כן, חילופי הטמפרטורות מבלבלים את מערכות הגוף, גורמים לנו לא להתלבש כמו שצריך, ונראה שיש יותר הדבקה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום מחלות זיהומיות בילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום