אורתודונטיה: ליישר את החיוך

(0)
לדרג

לאחר ששיני החלב מתחלפות, מתגלות לעתים בעיות בצמיחת השיניים הקבועות; מנשך לקוי, ביחס לא תקין בין לסתות או במרווחים גדולים או קטנים אורתודונט יכול לעזור

מאת: מערכת zap doctors

משמעות המושג הרפואי אורתודונטיה הוא "יישור שיניים". תחום התמחות זה ברפואת שיניים כולל מגוון טיפולים ליישור שיניים בילדים ומבוגרים. ד"ר בועז צור, רופא שיניים ומומחה לאורתודונטיה, עונה על השאלות הנפוצות הקשורות ליישור שיניים בקרב ילדים.

יישור שיניים לילדים (אילוסטרציה)
יישור שיניים לילדים (אילוסטרציה)

אילו ליקויים נפוצים ניתנים לטיפול באמצעות טיפולים אורתודונטים?

"שיניים בולטות, שיניים מסובבות, שיניים נוטות, שיניים חסרות, ניבים צפופים, שיניים מחוץ לקשת השיניים במנשך עליון או תחתון, צפיפות יתר בין השיניים ומרווחים גדולים בין השיניים. פעמים רבות הליקויים נובעים מיחס לא תקין בין לסתות ובין מנשכים, מה שמכונה 'ליקויי סגר' וכולל מנשך אופקי ('שיני שפן'), מנשך צלבי קדמי, סגר צלבי אחור, מנשך פתוח או מנשך עמוק".

האם ליקויים אלה נפוצים בקרב ילדים?

"בהחלט. אצל לא מעט ילדים, במהלך תחלופת שיני החלב, מתפתחים הליקויים הללו בדרגות חומרה שונות, אם בשל הרגלים גרועים (כגון מציצת אצבע, מציצת מוצץ או דחיפת שיניים עם הלשון), אם בשל נטייה גנטית, אם בשל ליקוי מולד ואם בשל חבלה".

גיל מומלץ להתחיל טיפול ליישור שיניים?

"תלוי בחומרת הבעיה. הזמן האידיאלי לטיפול הוא קרוב לסיום התחלפות כל שיני החלב ולפני שהגוף השלים את גדילתו והתפתחותו, כלומר בין הגילאים 11-14. עם זאת, ניתן במידת הצורך להתחיל גם לפני גיל 11 או בטכניקות ייעודיות למבוגרים לאחר גיל 18. ככלל, מומלץ להגיע לביקור אצל אורתודונט בגילאים 7-8. גם אם הילד מגיע באופן סדיר לטיפול אצל רופא שיניים, יש צורך שיראה את פיו גם אורתודונט שיודע לזהות דברים שרופא שאיננו מומחה בתחום יישור שיניים לא ידע לזהות. אם אצל הילד שמגיע בגיל זה לטיפול תזוהה בעיה חמורה מאוד - שפוגעת בילד מבחינה בריאותית ו/או אסתטית - ייתכן שיהיה צורך להתחיל בטיפול כבר בשלב זה. טיפול מוקדם ליישור שיניים מתחיל סביב גיל 7-8 ויתקיים רק כשנחוץ פתרון מיידי או הכנה לשלב מאוחר יותר".

מדוע חשוב לטפל בליקויי שיניים וסגר ולבצע יישור שיניים וטיפולים אורתודונטיים?

"בשל סיבות רבות ומגוונות: פגיעה אסתטית הגורמת לפגיעה בדימויו ובביטחונו העצמי של הילד, ליקויי דיבור, פציעה חוזרת ונשנית של השפה התחתונה (כשמנשך עליון בולט והשיניים נוטות החוצה), ליקויי נשימה, בעיות תפקודיות במערכת הלעיסה, סכנה לפגיעה במפרק הלסת, תחלואת פה ושיניים (דלקות חניכיים, יובש, ריח פה רע ועששת), בשל קושי לסגור את הפה ו/או בשל קושי לשמור על היגיינה בשיינים צפופות, מסובבות וכדומה".

כיצד מטפלים בליקויי שיניים וסגר? מה הם הטיפולים הקיימים ליישור שיניים?

"פתרון הבעיות משלב טיפולים ממוקדים וקצרים שמשכם כשישה עד תשעה חודשים לטיפול בבעיות קלות. בטיפולים ארוכי טווח וממושכים נשתמש במגוון מכשירים כמו מכשירים פונקציונליים, מכשירים אורטופדים ובמה שמכונה גשר טבעות - חוט מתכת המחבר סמכים (אותם ריבועי מתכת קטנים על השיניים); פלטות קבועות או ניתנות להסרה; ורסן- מעין קשת המורכבת על הגשר, מפעילה לחץ על השיניים ומסייעת לטיפול ביחס בין לסתי לא תקין. מכשירים אלה מותקנים בפי המטופל ויישארו שם מספר שנים שבמהלכן הם יעברו כיוון והתאמה.

במסגרת הטיפול מפעילים מכשירים אלה לחץ על השיניים והלסתות לכיוונים הרצויים כדי ליצור תזוזה ושינוי במבנה ובנטייה שלהן לשם יישורן ותיקון הליקויים הקיימים".

מהו מתקן יישור השיניים המומלץ ביותר?

"לא ניתן לתת המלצה גורפת. הכל תלוי בצורך ובמצבו של המטופל. ברוב המקרים יידרש שימוש ב'גשר טבעות' ולא ניתן יהיה להסתפק ב'פלטה' שקופה וניתנת להסרה שאפשר להרכיבה רק בלילה - מה שרוב המטופלים מקווים לקבל. אופן הטיפול ייקבע תמיד על ידי האורתודונט המומחה, שיבצע בדיקות מעמיקות וחישובים מדויקים לשם התאמת הטיפול המיטבי והמכשור הנחוץ".

מה משך הטיפול האורתודונטי? כמה זמן יסתובב הילד עם "ברזלים על השיניים"?

"משך הטיפול תלוי בבעיה - מהותה, חומרתה והמכשור הדרוש לטיפול בה. הזמן הנפוץ לתיקון ליקוי הוא שנה וחצי, וכמובן שיש מי שיזדקקו ליותר זמן. לאחר הסרת הסמכים יזדקקו המתרפאים, לתקופה של חודשים או שנים להתנהל עם פס מתכת פנימי המכונה קיבוע או שומר מצב או עם פלטה הניתנת להסרה (רבים מרכיבים אותה רק בשעות הערב והלילה), כל זאת על מנת לשמור את תוצאות הטיפול שבסופו תבנה עצם סביב השיניים והן תתייצבנה בפה באופן הרצוי".

כיצד לבחור רופא ליישור שיניים?

"יש לבחור מומחה ליישור שיניים ולסתות. רופא מומחה איננו מי שעוסק ביישור שיניים, אלא הינו מי שעונה על הגדרת החוק: למד שלוש וחצי שנות לימודים אוניברסיטאיות נוספות על לימודי רפואת שיניים; נושא מספר רישיון מומחה ממשרד הבריאות, נוסף לרישיון עיסוק ברפואת שיניים; ועבר בהצלחה את בחינות המומחיות."

בואו לדבר על זה בפורום אורתודונטיה ומחייכים - יישור שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום