די ליובש בעיניים

(5)
לדרג

תסמונת העין היבשה פוגעת בכ-15% מהאוכלוסייה. ניתן לטפל בה באמצעים יחסית פשוטים, דמעות מלאכותיות, סרום או תרופת מרשם לטיפול ביובש. הכי חשוב: לתפוס אותה בזמן

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2310270 (מספר מקשר)

כ-15% מהאוכלוסייה הכללית סובלת מתסמונת העין היבשה: אחת הסיבות העיקריות שמובילה מטופלים לפנות לרופאי העיניים. נשים אחרי גיל המעבר חשופות יותר לתסמונת, וכך גם אנשים המרכיבים עדשות מגע. תסמונת זו מאופיינת בצריבה, גרד ויובש בעין, ולעתים דווקא הפרשת דמעות מוגברת.

ממה נובעת תסמונת העין היבשה?

כל אלה עלולים לנבוע מפגם בייצור הדמעות ולהעיד על מחלות שונות. הדמעות משמשות כשומרות הסף של העין ומהוות חלק בלתי נפרד ממערכת ההגנה על הלחלוחית בעיניים. הן אחראיות להרטבה בלתי פוסקת של העין החיצונית, ומורכבות מרירית, שומן ומים.

כאשר תפקודן נפגם וחלה הפרעה באחד ממרכיבי הדמעות, נוצר יובש, העין איננה מייצרת מספיק דמעות, או שהדמעות המיוצרות מתייבשות מהר מבדרך כלל. לעתים העין מנסה לפצות על היובש ומייצרת יותר מדי דמעות, אולם הרכב הדמעות במצב זה הוא הרכב פגום, והמצב יוצר מראה בוכה ומסב אי נוחות בעיניים.

כיצד ניתן לאבחן את תסמונת העין היבשה?

תסמונת העין היבשה עלולה להיווצר בגלל שינויים הורמונליים, תהליכים דלקתיים על פני העין, מחלות רקע או תרופות מסוימות. נוסף על כך, ישנם גורמים סביבתיים והתנהגותיים שעלולים לתרום לתופעה, ובהם חשיפה כרונית לאבק ולשמש, שימוש ממושך בעדשות מגע, עבודה מרובה מול מחשב או עישון.

מה לעשות, אם יש חשש לתסמונת העין היבשה? איך מאבחנים?

אם אתם חשים יובש, גירוד או דמיעת יתר, חשוב ללכת לרופא העיניים, שיבדוק קודם כל את העפעפיים והעין החיצונית. חשוב לאבחן את התסמונת מהר ככל האפשר, כדי להימנע מהחרפה של תסמיני היובש ומהיווצרות דלקת.

הרופא ישתמש בכלי אבחוני נוסף, בשם שאלוןOSDI (Ocular Surface Disease Index), שיסייע לו להעריך את מצב היובש בעין וכך להתאים לכם את הטיפול הטוב ביותר. רצוי להגיע מוכנים לרופא ולהגיע אליו כבר עם השאלון המודפס. ברשת ישנן גרסאות שונות לעברית של השאלון, המאפשרות לכם לחשב את התוצאה באופן אוטומטי.

איך מטפלים בתסמונת העין היבשה?

אחת השיטות לטיפול בתסמונת העין היבשה היא התנהגותית, והיא עובדת על הפסקת העישון והקפדה על תזונה מאוזנת, הכוללת צריכה מרובה של אומגה 3 וצריכה מועטה ככל האפשר של בשר אדום.

אנשים העובדים שעות רבות מול מחשב צריכים להקפיד על הפסקות סדירות, ולהתקין מכשירים להגברת לחות בחדרים שבהם פועלים מזגנים.

בעלי עדשות מגע צריכים להקפיד שלא ללכת לישון עם העדשות, להשתמש בהן לפי ההוראות ולהחליף אותן לעתים קרובות יותר. בשוק ישנן עדשות מגע חד-יומיות או חד-שבועיות היכולות להתאים לבעלי תסמונת העין היבשה.
נוסף על כך, מי שסובל מיובש בדרגה קלה יכול להשתמש בתחליפי דמעות העשויות מחומרים צמיגיים, שמשפרים את הלחות בעין ומקלות על היובש. ישנם תחליפים בצורות שונות כמו טיפות, משחות או ג'ל, שמתאימים במיוחד לשימוש לפני השינה. קיימים בישראל תכשירים המתייחסים גם לרמת המלחים בעין (אוסמולריות). למרות שרוב התכשירים נמכרים ללא מרשם רופא, חשוב להיבדק קודם ולקבל ייעוץ מתאים.

האם יש חידושים בתחום הטיפול בתסמונת העין היבשה?

שיטת טיפול חדשה שהתגלתה לאחרונה היא שימוש בסרום אוטולוגי, שנוצר בתהליך מעבדתי מנוזל הדם של המטופל עצמו. הסרום הוא נוזל שקוף צהבהב המכיל חלבונים, מלחים, רכיבים חיסוניים ועוד, והוא משמש כטיפות עיניים למטופל שממנו נלקח.

מה קורה כאשר לא מטפלים בתסמונת העין היבשה?

חשוב לא להזניח! יובש הנמשך זמן רב, עלול להוביל ליצירת דלקת כרונית מתונה, המחמירה עוד יותר את תחושת הצריבה. במקרים אלה, יש להשתמש בתכשירים נוגדי דלקת, המכילים בדרך כלל סטרואידים וניתנים עם מרשם רופא בלבד.

השימוש בהם נעשה לתקופה קצובה ובליווי הרופא, כיוון שהסטרואידים שהם מכילים עלולים לגרום לתופעות לוואי, כמו עלייה בלחץ התוך עיני וקטרקט.

ישנן גם תרופות אנטי דלקתיות שאינן מכילות סטרואידים ולכן אינן גורמות לתופעות לוואי אלה, כגון הרסטזיס, שהיא תרופת המרשם היחידה המאושרת על ידי ה-FDA, טיפול שיכול להחזיר את כושר ייצור הדמעות הטבעי.

במצבים מתקדמים מאוד, שבהם נפח הדמעות יורד באופן משמעותי, ניתן לעבור הליך של חסימת דרכי ניקוז הדמעות שיגביר את הלחלוחית בעיניים. החסימה היא פעולה קלה ופשוטה, המתבצעת על ידי הרופא באמצעות אטמי סיליקון קטנים שמונחים בפתחי תעלות הניקוז של הדמעות.

פעולה זו מונעת את ניקוז הדמעות לעבר חלל האף, ומובילה להצטברות של מעט הדמעות הקיימות, ובכך להקלה משמעותית.

לצערנו, ברוב המקרים, תופעת היובש בעיניים איננה נעלמת לחלוטין ואיננה נפתרת במלואה. כל שניתן לעשות הוא להקל על המצב, ורצוי מהר ככל האפשר, כדי למנוע הידרדרות.

הכותב, פרופ' דוד צדוק, הוא סגן מנהל מחלקת עיניים בבית החולים אסף הרופא ויו"ר איגוד רופאי העיניים

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום עין יבשה - אבחון וטיפול
פורום קרנית העין

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום