מתיחת בטן: עם או בלי נקזים?

(0)
לדרג

מתיחת בטן נועדה בעיקר לנשים אחרי לידות ולאנשים אחרי דיאטה רצינית, שחולמים על בטן שטוחה. הכירו את החידוש - מתיחת בטן ללא נקזים בשילוב שאיבת שומן

מאת: מערכת zap doctors

אחד החלומות של נשים שסיימו ללדת ונותרו עם כרס משתפלת שלא נעלמת הוא להתהדר בבטן שטוחה ויפה. חלום זהה מלווה אנשים שהשילו קילוגרמים רבים ממשקלם ונותרו עם עודפי עור רבים שמידלדלים באזור הבטן. הפתרון המומלץ - דיאטה ופעילות גופנית - לא תמיד עובד במקרים הללו, ולעתים יש צורך בהתערבות כירורגית. ביקשנו מד"ר יורם וולף, מומחה לכירורגיה פלסטית ומנהל שתי מרפאות פרטיות בתחום הכירורגיה האסתטית בתל אביב ובאילת, לספר על ההליך הכירורגי וגם על ניתוח חדשני למתיחת בטן ללא נקזים.

מתיחת בטן (אילוסטרציה)
מתיחת בטן (אילוסטרציה)

מהו ניתוח למתיחת בטן והאם מבצעים אותו בשילוב עם שאיבת שומן?

"בניתוח מתיחת בטן מטפלים בשלוש שכבות בבטן: בשרירים, בשכבת השומן, ובעור שעוטף את השרירים ואת השומן. בניתוח מהדקים את השרירים, מקטינים את כמות השומנים ומסירים את עודפי העור. בשנים האחרונות נהוג במהלך ניתוח למתיחת בטן לבצע שאיבת שומן באזורים שלא הוסרו, הכוונה לבטן העליונה והמותניים (lipoabdominoplasty). כיום המנתחים מבצעים את הניתוח ביצירת חתך נמוך באזור קו הערווה ובשיפולי הבטן הצדדיים".

מה החידוש בניתוח למתיחת בטן ללא נקזים?

"בניתוח למתיחת בטן מסורתי עם נקזים, המנתח תופר צינורות (נקזים) לעור באזור הניתוח, על מנת שישאבו נוזלים שהצטברו במהלך מתיחת הבטן. הבעיה היא שפעולת הנקזים הפנימיים עלולה לגרום לבעיות וסיבוכים, כגון הצטברות נוזלים, יצירת נוזלים, זיהומים, תחושת ניסור פנימי בימים הראשונים, ובעקבות כך ירידה בתנועתיות של המנותח ופגיעה בזרימת הדם וזרימת הלימפה. בנוסף, הנקזים עלולים לגרום להחמרה בכאבים ולהחלמה איטית יותר. בטכניקה הניתוחית החדשה, שכוללת מתיחת בטן בשילוב שאיבת שומן ושמירה על דרכי הלימפה עם חגורה חיצונית, אין צורך כלל בנקזים. במידת הצורך ניתן לשים את הנקזים גם אחרי הניתוח, בהליך מרפאתי פשוט וקל".

מיהן אוכלוסיות היעד לניתוח מתיחת בטן?

"יש שתי אוכלוסיות יעד עיקריות לניתוחים אלה, והן נשים אחרי הריונות ובעיקר לאחר ניתוח קיסרי, ומשילי משקל רב שסובלים מעודפי עור. לאחרונה יש חידוש נוסף של מתיחת בטן דו שכבתית. כלומר, בנוסף למתיחת בטן הרגילה מבצעים הידוק נוסף של הבטן התחתונה ברקמות העמוקות. מדובר בחידוש שנמצא כרגע במחקר והוצג לאחרונה בכנס בינלאומי".

מהם הסיכונים בניתוח מתיחת בטן?

"יש להבחין בין ניתוחי מתיחת בטן מסורתיים עם נקזים לבין ניתוחי מתיחת בטן ללא נקזים. בניתוחי מתיחת בטן ללא נקזים ניתן לצפות לפחות סיבוכים. יש שלוש קבוצות של סיבוכים: סיבוכים מסכני חיים הנובעים בעיקר מחוסר תנועתיות לאחר הניתוח ועוד יותר בנוכחות נקזים - היווצרות קרישי דם ברגליים ותסחיפים לריאות. קבוצה שנייה של סיבוכים קשורה לאזור הניתוח ובראשם זיהום, דימום ופגיעות עור וטבור. הקבוצה השלישית היא סיבוכים הקשורים לטבע האדם ובראשם היווצרות צלקות לא יפות באזור הניתוח.

לעומת זאת, בניתוח מתיחת בטן ללא נקזים אין פגיעה בתנועתיות המטופל לאחר הניתוח, דבר שמפחית באופן משמעותי את הסיכון להיווצרות קרישי דם ותסחיפים. בנוסף, כשלא שמים נקזים באזור הניתוח למעשה נמנעים מהחדרת גוף זר לגוף, דבר שמפחית דרמטית את הסיכון לדימומים ולהצטברות נוזלים ומאפשר למנתחים לבצע פחות תפרים דבר שמפחית את המתח מעל פני הצלקת ומשפר את איכותה. גם ההחלמה לאחר ניתוח ללא נקזים מהירה יותר תוך 24 שעות חוזרים לפעילות ביתית ותוך שלושה ימים לפעילות ביתית מלאה. ניתן לחזור לעבודה לאחר שבוע ולפעילות גופנית לאחר חודש. לעומת זאת, בניתוח עם נקזים תהליך ההחלמה איטי יותר".

האם תוצאות הניתוח נשמרות לאורך זמן, או שהשמנה והריונות נוספים יצריכו ניתוח נוסף בעתיד?

"מתיחת בטן, בניגוד לניתוחים פלסטיים אחרים, מתקן בעיה שנוצרה לאורך החיים, ולכן הוא סופי, אלא אם כן מייצרים שוב את התנאים של הבעיה - משמינים, לא שומרים על תזונה נכונה ועל ביצוע פעילות גופנית. אולם גם אז ההידרדרות איטית יותר. לכן חשוב לשמור על הבטן - לטפח ולתחזק אותה באמצעות חיזוק שרירי הבטן ותזונה נכונה. הצורך בניתוח חוזר נמוך מאוד ביחס לניתוחים פלסטיים אחרים".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים פלסטיים - מתיחת בטן ושאיבת שומן.

ד"ר וולף בגוגל פלוס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום