עישון מסוכן משחשבנו

(0)
לדרג

דו"ח המרכז האמריקאי לבקרת מחלות: נמצא קשר בין עישון לסוכרת, ממאירויות של מערכת העיכול, שחפת, דלקת מפרקים, חיך ושפה שסועים ומחלות נוספות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בין המחלות שניתן לכלול כעת ברשימת המחלות הקשורות לעישון - סוכרת, דלקת מפרקים שגרונית, הפרעה בתפקוד מערכת החיסון, שחפת, ממאירות של המעי הגס והרקטום, ממאירות של הכבד, ניוון מקולארי גילי והפרעה בתפקודי זקפה. כך לפי הדיווח העדכני של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC). הרשימה החדשה כוללת גם חיך ושפה שסועים בתינוקות לאמהות שעישנו במהלך ההריון, כמו גם אירועים מוחיים עקב חשיפה לעישון פאסיבי.

מדובר באחד הפרסומים המקיפים ביותר על עישון שנערכו אי פעם, דו"ח הכולל 980 עמודים, שיצא יובל לאחר הדו"ח הראשון של המרכז, שקשר בין סיגריות לסרטן הריאה. החוקרים זיהו דרכים חדשות שבהן טבק מוביל למחלות בבני אדם.

עוד עולה מהפרסום כי בשנים 2009-2012, העלויות השנתיות המיוחסות לעישון עמדו על 289-332 מיליארד דולרים, כולל 132.5-175.9 מיליארדי דולרים להוצאות רפואיות ישירות לטיפול במבוגרים.

משנת 1964, 20 מיליון אנשים מתו בטרם עת בשל עישון או עישון פאסיבי. מדי שנה מתועדים כחצי מיליון מקרי תמותה עקב עישון, ו-16 מיליון איש נוספים מתמודדים עם מחלות הקשורות בעישון.

בקרב הנשים נרשמה במהלך חמישים השנים האחרונות עלייה בשכיחות העישון, עד מצב שבו שיעור החולות בסרטן ריאות או מחלת ריאות חסימתית כרונית, הפך דומה או אף גבוה יותר משיעור התחלואה בגברים.

עוד מציינים המומחים האמריקאים כי מעשנים כיום מצויים בסיכון גבוה יותר לתמותה עקב סרטן ריאות על רקע עישון, מאחר שהכימיקלים בסיגריות השתנו במהלך השנים.

בדיווח מאשימים המומחים באופן חד משמעי את תעשיית הטבק בפרסום ועידוד ילדים. בארה"ב לבדה, חברות הטבק משקיעות מיליון דולרים לשעה לשיווק המוצרים הממכרים והקטלניים.

בין ההמלצות המופיעות בדו"ח, נכללת המלצה להאצת הצעדים להפחתת שימוש בטבק, עם הרחבת אפשרויות טיפול, כולל ייעוץ וטיפול תרופתי לכלל המעשנים, ובעיקר בחולים עם מחלות פסיכיאטריות וגופניות. עוד קוראים המומחים להרחיב את המאמצים להפסקת עישון לכלל המעשנים, בעזרת הרופאים המטפלים ומערכות שיבחנו כיצד ניתן לבסס סטנדרטים לטיפול יעיל.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום