טיפולי פוריות בהתאמה אישית

(0)
לדרג

זוגות רבים מתקשים להביא ילד לעולם. מהן הסיבות לבעיות פריון ואיך מטפלים בהן? בדרך להריון: מדריך טיפולי פוריות. כתבה לרגל שבוע תכנון הריון

מאת: מערכת zap doctors

זוגות רבים מוצאים את עצמם מתקשים להביא ילד לעולם. מה יש לרפואה הקונבנציונאלית להציע? מדוע ממהרים לתת לגבר ולאישה זריקות הורמונאליות? איך ניתן לאתר את הבעיה הרפואית? מה קורה כששני בני הזוג בריאים, ועדיין ההיריון מבושש לבוא?

* למידע על נטילת חומצה פולית בגיל הפריון.

ד"ר איליה בר, מנהל המרכז הרפואי לפוריות, משיב לשאלותינו.

טיפולי פוריות בהתאמה אישית (אילוסטרציה)
טיפולי פוריות בהתאמה אישית (אילוסטרציה)

כמה ניסיונות נדרשים בדרך כלל לכניסה להריון, אצל זוג ללא בעיות מיוחדות?

"אצל זוג במצב תקין, נדרשים בערך שישה ניסיונות, כלומר שישה ביוצים תקינים, כדי להיכנס להריון. במידה ויש בעיה ולא נוצר הריון אחרי חצי שנה של יחסי מין לא מוגנים בזמן הביוץ, זה הזמן לגשת לבירור".

האם בעיות הפוריות בארץ שכיחות יותר אצל גברים או אצל נשים?

"הבעיות מתחלקות באופן די שווה בין נשים וגברים, למרות הדעה הרווחת שהבעיה נמצאת בדרך כלל אצל האישה. שליש נמצא אצל האישה, שליש אצל הגבר, והשליש השלישי אצל שני בני הזוג גם יחד.

מהן בעיות הפריון הנפוצות ביותר?

"יש מגוון גדול של בעיות בנוגע לכניסה להריון, החל מבעיות ביוץ, עבור בבעיות ברחם החצוצרות או רירית הרחם , וכלה בבעיות גנטיות בביצית זרע או שניהם גם יחד. אבל אחת הבעיות המרכזיות היא דווקא אצל הגבר: איכות הזרע. דבר ראשון שצריך לעשות, עוד לפני כל ניסיון טיפולי זה בירור רחב ועמוק , אצל שני בני הזוג במקביל בכדי לאבחן את כל הליקויים במערכת הרבייה ואז בהתאם לתוצאות להתאים את הטיפול. לצערי הרב, ברוב המרפאות שמטפלות בנושא פריון, מטפלים לפי עיקרון 'ניסוי וטעייה', מה שמביא את הזוג המטופל למספרים עצומים ומגוחכים של טיפולים. הזוגיות וחיי המין נהרסים כליל וההיריון מתרחק מהם. אם נקבעות אבחנות מפורטות ניתן להתאים, אישית טיפול לכל זוג וזוג. טיפול מתאים חייב להביא תוצאה ( היריון מוצלח) תוך ממוצא של 2-3 ניסיונות בלבד.

מתי מומלץ לקבל טיפול הורמונאלי שיזרז כניסה להריון?

"הטיפול ההורמונאלי מומלץ אך ורק במידה שאובחנה בעיה ברורה של ביוץ (מיעוט המקרים). אם בעיה כזאת לא אובחנה, טיפול הורמונאלי, למעשה, רק ירחיק את ההריון. הרבה פעמים טיפול זה ניתן סתם, כברירת מחדל, בלי לבצע את כלל הבדיקות המקיפות. טיפול זה, בהפוך מהדעה הרווחת, עלול להרחיק את ההיריון, ולו משום שיש הפרעה בהליך הביוץ הטבעי, שמטלטלת את המערכת, ולאו דווקא נוגעת בלב לבה של הבעיה. הדרך הכי קלה שהיא בעצם סוג של ניסוי, לתת זריקות הורמונאליות, כזרז להריון, במקום להעניק למטופלים 'פרסונל מדיסין', כלומר, טיפול שמתאים אינדיבידואלית לבעיה שלהם, לא פותרת את הבעיה".
" טיפול הורמונאלי משפיע על כל אישה באופן אחר. לכן הוא צריך להיות מוענק תחת ניטור מדוקדק של מצב ההורמונים ותחת אולטרסאונד שיזהה את התגובה הנכונה של השחלות. פעמים רבות, אחרי מספר רב מאוד של טיפולים הורמונאלים, נקלט בגוף סוף-סוף ההיריון, אבל אין זו אינדיקציה ממשית לכך שהוא באמת קרה בזכות הזריקות, ולא פשוט 'על הדרך', מה שאולי היה קורה אפילו קודם, ללא התערבות שרירותית".

אז בעבור זוג שלא מצליח להיכנס להריון, ובריאותו תקינה, מה האלטרנטיבה?

"במקום להשתתף בתהליך הניסוי והטעייה, שעובד באופן הזה, כמו בלוטו: השבחת זרע והזרעות, הפריה חוץ גופית, פונדקאות, ואם כל אלה לא מביאים לתוצאה של הריון, אז אימוץ, ובדרך כמובן שיכול להיווצר הריון מכל סיבה שהיא, בדיוק כמו שגם בלוטו לפעמים זוכים, ניתן לעבור בירור מקיף ומותאם בעיות. בהתאם לאבחנות, שעולה מבדיקות שני בני הזוג, מתאימים להם טיפול מותאם אישית, שיכול להיגמר בממוצע ב-2.5 טיפולים, ולא יותר.

חשוב לציין ששלל הטיפולים ההורמונאליים יוצרים תסכול גדול. תהליך הבירור והטיפול חייב להיות בליווי תמיכה רגשית מקצועית. הוכח באופן מדעי ובמספרים משכנעים, שסיכויי ההצלחה של כל טיפול וטיפול תלויים בתמיכה הרגשית.


בואו לדבר על זה בפורום טיפולי פוריות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום