תאונות עבודה: דע זכויותיך

(0)
לדרג

תאונות רבות קורות במקום העבודה, מפגיעה פיזית נקודתית ועד לנזק מתמשך. כיצד נדע אם מדובר בתאונת עבודה ואם הנזק בגינה נחשב למחלת מקצוע? דע את זכויותיך

מאת: מערכת zap doctors

תאונות במקום העבודה מהוות תופעה שכולנו שומעים עליהם כל הזמן. אותן מחלות מקצוע, המכונות גם מחלות תעסוקתיות, עלולות להיגרם מגורמים שונים. כפי שמלמדות אותנו הפרסומות בטלוויזיה וברדיו, ענף זה נמצא בהתפתחות מתמדת, ומטרתו ללוות את האדם הנפגע בתנאים הכלכליים שמגיעים לו.

תאונות עבודה ומחלות מקצוע (אילוסטרציה)
תאונות עבודה ומחלות מקצוע (אילוסטרציה)

מהי תאונת עבודה?

מאיר בליסיאנו, מבעלי חברת "מזור" למימוש זכויות רפואיות, המומחית בייעוץ והכוונה אישית להכרה בזכויות מבוטחי הביטוח הלאומי, מסביר: "תאונת עבודה היא אירוע חריג שהתרחש במקום העבודה, או בדרך אליו או ממנו, תוך כדי מילוי חובותיו של העובד".

אז מהי בעצם מחלת מקצוע?

"אם אדם חלה במחלה שקשורה למקצוע שלו לאורך השנים, הדבר ייחשב לפגיעה בעבודה ולמחלת מקצוע. פגיעה שמתרחשת לאורך השנים ובמהלך שעות העבודה ותוך כדי העיסוק של העובד בעבודתו וגורמת לנזק גופני או נפשי, נחשבת לפגיעה בעבודה".

ממה נגרמות תאונות עבודה ומחלות מקצוע?

"תאונת עבודה ומחלות מקצוע יכולות לנבוע מסיבות מגוונות, לדוגמה, מגורמים ביולוגיים כגון חשיפה לחומרים מזהמים או אלרגניים, לווירוסים ולחיידקים. היא יכולה להתרחש גם בגלל היתקלות פיזית עם חומרים כימיים שונים שנכנסים לגוף באמצעות מגע או באמצעות הנשימה, ש"מרעילים" את מערכות הגוף ומזיקים להן. תאונה ונזק מתמשך, ממש כפי שאנחנו יכולים לדמיין, יכולה להתרחש גם בעקבות גורמים פיזיקליים ומכנים כגון חשיפה לרעש, נפילה, פציעה ממכונה, חשיפה לתנאי חום וקור ולתנאי לחץ שונים - ועוד.

כל שלל הגורמים האלה עלולים לגרום למחלות שונות, נקודתיות וכרוניות, כגון סרטן, מחלות זיהומיות, מחלות עור ופרקים, מחלות אורתופדיות, מחלות בדרכי הנשימה ובמערכות הדם, בעיות שמיעה, ראייה בעיות שרירים, ועוד".

כיצד יודעים מתי תאונה שהתרחשה במקום העבודה היא אכן תאונת עבודה?

"במקרים שבהם העובד עבר אירוע חריג במהלך יום העבודה או בדרך למקום העבודה או בדרך חזרה לביתו ממקום העבודה. כמו כן, אם בדרך לעבודה הוא סטה מדרכו לצורך ענייניו הפרטיים ונפגע התאונה לא תיחשב לתאונת עבודה. במקרה שכזה חשוב מאוד לדעת שיש להכללה שני סייגים: במידה והעובד סטה ממסלולו לצורך תפילה או לצורך הסעת ילדים, התאונה כן תיחשב לתאונת עבודה. בנוסף, כאשר לא הוכח קשר סיבתי בין הפגיעה בעבודה לבין הבעיה הרפואית עליה מתלונן הנפגע, תאונה זו לא תיחשב לתאונת עבודה".

אלו אנשים בדרך כלל מועדים לתאונות עבודה?

"בדרך כלל אלו בעלי המקצועות החופשיים כגון: מסגרים, נגרים, רתכים, מכונאים, חשמלאיים, עובדי בניין, פחחי רכב, בנאים ועוד. אבל תאונת עבודה יכולה להתרחש אצל כל אדם שנמצא ברמת סיכון כלשהי בהתאם לתחום עיסוקו".

כיצד ניתן לממש את הזכויות של נפגעי מחלות מקצוע?

"מחלות מקצוע הן פגיעה בעבודה במנגנון של נזק מתמשך, דהיינו: מיקרוטראומה. כדי לממש את הזכויות וכדי שמחלת המקצוע אכן תוכר על ידי הביטוח הלאומי כפגיעה בעקבות העבודה, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי ולעזרה בתהליך הבירוקרטי הזה, שאינו פשוט כלל".

מתי מגיעים לנפגע עבודה פיצויים מביטוח לאומי?

"במהלך שלושת החודשים הראשונים (מקסימום 91 יום) זכאי אותו עובד לדמי פגיעה, כלומר, למשכורת מהמוסד ביטוח לאומי על הזמן בו לא עבד עקב התאונה או הפגיעה. אם אחרי שלושה חודשים אלו, אותו אדם ממשיך לסבול מתפקוד לקוי הוא זכאי למענק או לקצבת נכות, וזאת בהתאם להחלטה של ועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי שבוחנת כל מקרה לגופו".

איך נקבעים אחוזי נכות וכיצד אתם יכולים לסייע לאדם הפגוע?

"אחוזי הנכות נקבעים בהתאם לבעיה הרפואית בוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. חשוב לציין כי יש לפנות לביטוח הלאומי מוקדם ככל האפשר, ולהציג כל מסמך רפואי רלוונטי שיעזור לעובד לממש את מלוא הזכויות שלו. כמו כן, מומלץ לבצע את הפנייה בעזרת אנשי מקצוע, המכירים את כל הנהלים ואת כל הכללים לפנייה לביטוח הלאומי. מבוטחי הביטוח הלאומי המוגדרים כזכאים הם: שכירים, שכירים בעלי שליטה (חברה בע"מ), עצמאיים (עוסקים מורשים ושותפויות), עקרות בית ומטפלות".

חברת "מזור" בגוגל פלוס
ובפייסבוק
בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום