הריון: חשיבות תוספי התזונה

(0)
לדרג

נכנסת להריון? מזל טוב! חשוב להקפיד על צריכת חומצה פולית, ברזל, יוד, ויטמין D ואומגה 3. מבולבלת? מדריך תוספי תזונה לרגל שבוע תכנון הריון יעשה לך סדר

מאת: מערכת zap doctors

תזונת האם והעובר בזמן ההריון חשובה ביותר, אך למרבה הצער, לא כל הנשים בהריון מקפידות על אכילה נכונה ועל מזון המכיל את כל המרכיבים והוויטמינים הרצויים. תוספי תזונה מהווים אפוא בשנים האחרונות אלטרנטיבה מצוינת, להשלמת מרכיבי מזון חיוניים שהאישה לא מקבלת מהמזון המגיע לפיה.

מיכל שיין, דיאטנית קלינית, בטבע אלטמן, עושה סדר בתוספים הנחוצים לאישה בהריון, על מנת להעשיר את גופה.

מהם המרכיבים שיעזרו למנוע סימפטומים מציקים במהלך ההריון? מדובר הרבה על חומצה פולית?

"ישנם תוספי תזונה, שלפי משרד הבריאות צריך לקחת לפני שנכנסים להריון, ובהריון עצמו. למשל, חומצה פולית 400 מיקרוגרם וברזל, שרצוי לקחת החל מהטרימסטר השני, 30 מיליגרם. היום ניתן למצוא עבודות מחקר, המשוות את התועלת של ברזל וחומצה פולית מול ברזל ומולטי ויטמין, שמכיל יותר רכיבים. הוכח כי יש פחות מומים מולדים באוכלוסיות שלקחו את המולטי ויטמין. אחד הרכיבים החשובים במיוחד במולטי ויטמין הוא היוד".

מה בנוגע ליוד?

"ארגון הבריאות העולמי מדבר על כך שהסיבה המובילה לפיגור מולד, שניתן למנוע אותו, הוא חוסר יוד. היוד נמצא במזונות מהים ומהמים וניתן למצוא אותו גם במלח. בארצות הברית, רוב מלחי השולחן מועשרים ביוד. בישראל שלושה אחוזים בלבד מצריכת מלח השולחן מועשרים ביוד. לחוסר של יוד בתחילת ההריון יש השלכות מרחיקות לכת על התפתחות ההריון ועל ההתפתחות הנוירולוגית של העובר ושל התינוק לאחר מכן. מולטי ויטמין כדוגמת פרנטל 9 חודשים של אלטמן, 220 מיקרוגרם, הוא דרך נוספת לקבל את היוד או בפרנטאל של מנון המכיל 150 מקרוגרם.

ישנם בישראל מולטי ויטמינים המותאמים להריון בהנקה, שאינם מכילים יוד כלל. העיתון New England Journal of medicine קובע כי כל מולטי ויטמין המיועד להריון והנקה צריך להכיל יוד.

ישנם יצרני תוספים שהמינונים אצלם נמוכים יותר, ומולטי ויטמינים שלא מכילים אותו כלל. המטופלות עצמן צריכות לחפש את היוד במולטי ויטמין שהן נוטלות. בנוסף, הן יכולות להחליף את מלח השולחן בתקופת ההריון, למלח שולחן שמועשר ביוד".

ואיך אפשר בלי ויטמין D?

"אכן, עוד רכיב חשוב במיוחד בתקופת ההריון וההנקה הוא ויטמין D. ידוע שישנם חסרים בוויטמין זה בכלל האוכלוסייה וגם בקרב נשים הרות בישראל. לוויטמין זה חשיבות מיוחדת במהלך ההריון, מכיוון שהוא מסייע ביצירת שלד העובר והתינוק העתידי. הדרישה לוויטמין D עולה ולכן יש היגיון רב בנטילת מולטי ויטמין, שמכיל ויטמין D במינון של 400 יחידות בינלאומיות, כדוגמת פרנטל 9 חודשים של אלטמן או בפרנטאל של מנון המכיל 250 יחידות בינלאומיות.

עד כמה חשוב לצרוך ברזל בזמן ההריון?

"ניתן למצוא גם ברזל במולטי ויטמין פרנטל 9 חודשים. הייחודיות שלו, שמדובר בברזל קל לעיכול (מסוג ביסגליצינאט). מחקר חדש מאוקטובר 2013 מדגים יעילות כפולה של סוג ברזל זה, בהשוואה לברזל מסוג סולפט, שהינו נפוץ מאד בתכשירי ברזל. ניתן לקחת ברזל ביסגליצינאט גם יחד עם הארוחות, וזאת בניגוד להפרדה הנדרשת כאשר נוטלים ברזל סולפט. עובדות אלו מגבירות את ההיענות של נשים הרות לנטילת ברזל ולכן את יעילות נטילת התוסף".

האם גם אומגה 3 חיוני במהלך ההריון?

"אומגה 3 בהריון נמצא בקונצנזוס רחב של ארגונים בינלאומיים, בכלל זה משרד הבריאות האמריקאי, רשויות הבריאות באירופה ואוסטרליה, קנדה וניו זילנד. אנו צופים שהאיגוד הישראלי לגניקולוגיה ומיילדות, ימליץ גם הוא על נטילה של אומגה 3 במהלך ההריון וההנקה.

הטעמים לנטילת אומגה 3 במהלך ההריון רבים. מוח העובר מכיל כמות גדולה מאוד של אומגה 3 מסוג DHA ניתן להשיג רכיב זה באכילת דגים, אך כמעט שלא ניתן להשיג את הרכיב החשוב הזה ממקורות שאינם ימיים. צריכת המזונות הימיים בישראל נמוכה מאוד בהשוואה לרוב מדינות העולם. משרד הבריאות הישראלי מגדיל את צריכת הדגים הגדולים של נשים הרות, בשל החשש ממזהמים וממתכות כבדות. למעשה, הדגים המסוכנים לנשים הרות הינם דגים גדולים, כמו כריש, אשר אינם נפוצים כלל בישראל. סיבה נוספת לצריכת אומגה 3 במהלך ההריון: באוכלוסיות בהן צריכת הדגים גבוהה, שיעור הדיכאון לאחר הלידה הוא שיעור נמוך.

אם נשכיל לצרוך רמה נאותה של דגים, נפחית את הסיכון לדיכאון הזה. מכיוון ששינויים בהרגלי התזונה במהלך ההריון הם שינויים קשים מאוד. לדוגמא: אם נאמר לאישה לאכול פעמיים בשבוע דגים שמנים מסוג מקרל או סלמון, הסיכוי שהיא תתמיד בקיום ההמלצות הינו קטן, ולכן תוספי התזונה עשויים לסייע להגיע לצריכה היומית המומלצת של אומגה 3.

תכשירי אומגה 3 המיועדים להריון שונים מעט מתכשירי אומגה 3 האחרים. הם מכילים רמה גבוהה של DHA , רכיב הנחוץ לבניית מוח העובר. לעומתם תכשירי אומגה 3 המיועדים למבוגרים, עתירים דווקא ברכיב שנקרא EPA מקבוצת אומגה 3, שהינו בעל חשיבות רבה לבריאות הלב, להפחתת דלקות ולמצב הרוח.

אלספה 9 חודשים, או אומגה 3 DHA הינם תוספי אומגה 3 המיועדים לחודשי ההריון וההנקה. הוא מכיל 300 מיליגרם DHA, מינון הנתמך בהמלצות בינלאומיות שונות ומשלב גם רמה נמוכה של EPA שמלווה את הDHA בטבע. ההנחיות הן ליטול תוסף פרנטל ותוסף אומגה 3 אחד בכל יום.

מה לעשות עם הבחילות? האם יש תוספים נגד בחילות?

"אחד התוספים הידועים ביותר בתחילת ההריון הוא ג'ינג'ר ובי 6. שילוב של שניהם נכלל גם בהמלצות האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה, להפחתת בחילות בתחילת ההריון".

איך מתמודדים עם דלקות בדרכי השתן לאורך ההריון?

"במהלך ההריון, נפוצות דלקות בדרכי השתן, יותר מאשר בתקופה ללא הריון. חשוב מאד לטפל בהן כי אם לא נעשה זאת, הזיהומים יכולים להתפשט לחלקים נוספים של מערכת השתן. חמוציות יכולות לשפר את יעילות הטיפול האנטיביוטי בדלקות אלו. קרנמיקס בייסיק הינו תכשיר חמוציות, שנבדק במחקרים ונמצא יעיל בהפחתת תדירות זיהומים של מערכת השתן. במהלך ההריון, חשוב לשים לב לקחת רק רכיבים צמחיים, המאושרים לתקופה זו. סרפד לדוגמא משמש נשים רבות להפחתת תסמינים של דרכי השתן, אך מכיוון שאין מידע על בטיחותו במהלך ההריון, עדיף לא לשלב איתו חמוציות.

נשים המצויות בשלבים שונים של תכנון ההריון וההריון עצמו, מתלבטות, לא פעם, האם יש צורך אמיתי בנטילת מולטי ויטמין בתקופות אלה. ותוהות מדוע, בעצם, אי אפשר להסתפק באכילה מושכלת ונכונה של פירות וירקות, בשר, עוף, ביצים, דגנים ושאר מזונות בריאים. מכיוון שהמרכיבים הללו לא נמצאים בכל המזונות, חשוב לצרוך אותם באמצעות נטילת תוספים, אך במינון נכון ולאחר התייעצות".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון - תוספי תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום