התקף לב - עדיף לא בלילה

(0)
לדרג

קיבלתם התקף לב באמצע הלילה או בסופ"ש? הסיכוי שלכם לצנתור בתוך 90 דקות קטן יותר, והסיכון לתמותה גבוה יותר. כך לפי סקירה של כשני מיליון משתתפים

מאת: מערכת zap doctors

במקרה של התקף לב, עדיף להגיע לחדר המיון בשעות היום במהלך השבוע, ולא בלילה או בסוף השבוע. זאת מכיוון שלפי סקירה חדשה, שפורסמה לאחרונה בכתב העת BMJ, בשעות האלה עולה שיעור המקרים שמסתיימים במוות.

לפי חלק מהמחקרים הקודמים בנושא, לחולים עם אוטם לבבי חד, זהו המינוח הרפואי להתקף לב, תוצאות פחות טובות כאשר הם פונים לחדרי מיון בלילה או בסופי שבוע. זאת ככל הנראה בשל עיכוב בטיפול או מגבלות כוח אדם. כעת החוקרים ביקשו להבין טוב יותר את היקף הקשר על-ידי איסוף נתונים מ-48 מחקרים שהקיפו בסך כולל של כ-1.9 מיליון משתתפים.

נמצא כי פנייה לחדר המיון מעבר לשעות העבודה לוותה בעלייה משמעותית בשיעור התמותה בבית החולים או בתוך שלושים ימים מהאירוע הלבבי, קשר שהיה בולט יותר במחקרים נערכו מחוץ לצפון אמריקה.

אף שהעלייה היחסית הייתה קטנה, החוקרים חישבו ומצאו כי אחד מכל 27 מקרי תמותה במהלך האשפוז ואחד מכל 29 מקרי תמותה בתוך שלושים ימים מהפנייה למיון, יהיו ניתנים למניעה אם יימצא פתרון לנושא פניה לטיפול מעבר לשעות העבודה. זאת כמובן בהנחה שמדובר בקשר סיבתי.

הסבר חלקי לסיכון המוגבר במצבים אלו יכול לנבוע מעיכוב בטיפול, כאשר הסיכויים לצנתור כלילי בתוך 90 דקות, כמומלץ בהנחיות, היה נמוך יותר משמעותית בלילה ובסופי שבוע.

ייתכן כי דרושים מדדי תפקוד קליני לזיהוי הבדלים ממועד הקבלה למרכז הרפואי, והחוקרים כותבים כי המחקר הנוכחי היה מוגבל נוכח גורמים שונים העשויים להשפיע על התוצאות, שוני רב בין המחקרים ואפשרות לחפיפה בין החולים במדגמים שונים.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה וצנתורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום