האם אומגה 3 מגנה מסוכרת?

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי רמה גבוהה של חומצות שומן אומגה 3 רב-בלתי רוויות סימן לצריכת דגים מלווה בסיכון נמוך יותר ב-33% לפתח סוכרת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם צריכת חומצות שומן אומגה 3 מפחיתה את הסיכון לסוכרת? לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetes Care, התשובה היא - כן.

המדגם כלל קרוב ל-2,000 גברים בני 42-60 שלא אובחנו כחולי סוכרת בתחילת המחקר. והחוקרים התבססו על רמות חומצות שומן אומגה 3 רב-בלתי רוויות בדם ורמות כספית בשיער כמדדים לחשיפה, כמו גם צריכה תזונתית, שנבחנה על סמך תיעוד התזונה במהלך ארבעה ימים. החוקרים בחנו את הקשר בין הממצאים לתחלואה בסוכרת מסוג 2, שנבחנה בעזרת שאלונים עצמיים ובדיקות להערכת הסבילות לסוכר, עם מדידות סוכר בדם לאחר 4, 11 ו-20 שנים. כמו כן נלקחו בחשבון נתונים רפואיים, כגון מסמכי שחרור מבית החולים, מרשמים וכדומה.

לאחר מעקב ממוצע של קרוב לעשרים שנים, 422 גברים (19.2%) פיתחו סוכרת. נמצא כי למשתתפים שבדמם היה הריכוז הגבוה ביותר של חומצות שומן אומגה 3 רב-בלתי רוויות, ארוכות-שרשרת, תועד סיכון נמוך ב-33% להתפתחות סוכרת מסוג 2, בהשוואה לגברים עם הרמות הנמוכות ביותר. מנגד, צריכת דגים או מוצרים המכילים EPA עם DHA, כפי שנקבעה לפי שאלונים תזונתיים במהלך ארבעה ימים, לא נקשרה עם הסיכון הנ"ל. ממצאים אלו משקפים ככל הנראה את חוסר האפשרות להעריך באופן מדויק את הצריכה של מוצרי מזון שלרוב נצרכים לכל היותר פעם-פעמיים בשבוע, דוגמת דגים. "חומצות שומן אומגה 3 רב בלתי-רוויות בדם מהוות סמן לחשיפה, שאינו תלוי בזיכרון המשתתפים", מוסיפים החוקרים.

במחקר הנוכחי לא מצאו החוקרים קשר בין ריכוז כספית בשיער, סמן לחשיפה ארוכת טווח לכספית, לסיכון לסוכרת וקובעים כי הממצאים בנוגע להפחתת הסיכון לסוכרת אינם ספציפיים לחומצות שומן אומגה 3, רב-בלתי-רוויות, ארוכות שרשרת, שמקורן בדגים.

לדברי החוקרים, הממצאים ממרבית המחקרים הקודמים הדגימו תוצאות מעורבות בנוגע להשפעות של חומצות שומן אומגה 3 ארוכות שרשרת על הסיכון לסוכרת. הנוכחי שונה מקודמיו מאחר שהתבסס על סמן אובייקטיבי להערכת החשיפה לחומצות שומן אומגה 3 רב-בלתי רוויות, והעובדה כי מחקרים מעטים התבססו על מדד אובייקטיבי עשויה להסביר את התוצאות המעורבות.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום