קפאין נגד פרפור פרוזדורים

(0)
לדרג

סקירה: הגדלת צריכת קפאין עשויה להפחית את הסיכון לפרפור פרוזדורים. הסיכון להופעת פרפור פרוזדורים היה נמוך ב-6% לכל עלייה של 2 כוסות קפה ליום

מאת: מערכת zap doctors

צריכת קפאין שמקורו בקפה, משקאות ומוצרי מזון אחרים עשויה לספק הגנה מפני פרפור פרוזדורים. כך עולה מסקירה חדשה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Canadian Journal of Cardiology.

מתוצאות מחקרים שלקחו בחשבון משתנים שונים, הסיכון לפרפור פרוזדורים היה נמוך יותר עם צריכת קפאין. כאשר החוקרים בחנו את הקשר בין מינון קפאין ופרפור פרוזדורים, הסיכון להופעת פרפור פרוזדורים היה נמוך ב-6% לכל עלייה של 300 מ"ג בצריכת קפאין ליום. זוהי כמות המצויה בשתי כוסות קפה רגילות.

החוקרים כותבים כי לא סביר כי צריכת קפאין שגרתית תביא לעלייה בסיכון לפרפור פרוזדורים, ולהיפך - היא אף עשויה לספק הגנה מתונה מפני פרפור פרוזדורים. עם זאת, הם מזהירים כי בספרות הרפואית פורסמו מחקרים גדולים ומטעים, כולל דיווחים שבסופו של דבר הופרכו על השפעה מגנה של אסטרוגנים, ויטמין E, ויטמין C ואחרים.

הסקירה הנוכחית כללה שישה מחקרים שהקיפו בסך הכל כ-228 אלף משתתפים. שלושה מהמחקרים נערכו בארה"ב, שניים בשוודיה ואחד בדנמרק. צריכת קפאין נקבעה על בסיס צריכת קפה יומית בשלושה מחקרים ועל בסיס צריכת קפה, תה, קולה, שוקו או שוקולד בשלושה מחקרים אחרים.

כמות הקפאין בכוס קפה השתנתה לפי האזור הגיאוגרפי: 140 מ"ג בבריטניה וצפון אירופה, 50 מ"ג בצפון אירופה ו-85 מ"ג בארצות הברית. צריכת קפאין נמוכה הוגדרה כצריכה של פחות מ-500 מ"ג ליום וצריכה גבוה הוגדרה כציכה מעבר לסף זה. במהלך מעקב ממוצע שנע בין 4 ל-25 שנים במחקרים השונים, נמצא כי 1.9% מהמשתתפים פיתחו או אובחנו פרפור פרוזדורים (רק בארבעה מחקרים שללו החוקרים נוכחות הפרעת הקצב בתחילת המחקר).

מהנתונים עלה כי אין קשר מובהק בין צריכת קפאין לפרפור פרוזדורים, אם כי הקשר ההפוך הפך משמעותי בהערכת מחקרים בהם החוקרים לקחו בחשבון משתנים שונים שיכולים להשפיע על הקשר.

אף שלא ניתן לבסס קשר של סיבה ותוצאה על סמך הסקירה, החוקרים משערים כי קפאין עשוי להגן מפני פרפור פרוזדורים הודות להשפעות האנטי פיברוטיות שלו (השפעות מונעות הצטברות רקמה סיבית בעורקים). החוקרים קוראים לאשר את הממצאים במחקר קליני, אך לדבריהם, לאור המעקב הארוך וגודל המדגם הגדול הנדרש לזיהוי השפעה מועילה של צריכת קפאין, קשה מאוד לערוך מחקר כזה.

בואו לדבר על זה בפורום פרפור פרוזדורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום