לנתק את הוועדות מביטוח לאומי

(0)
לדרג

בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, הועלתה הדרישה להוציא את הוועדות הרפואיות מידי הביטוח הלאומי. לבנת פורן: לא ייתכן שהגוף המשלם הוא המחליט

מאת: מערכת zap doctors

יש להוציא את הוועדות הרפואיות לקביעת שיעורי נכות מסמכותו של המוסד לביטוח הלאומי; זו הקריאה שיוצאת מדיון בוועדה לביקורת למדינה בכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הדגיש אתמול (ג') בדיון כי "הביטוח הלאומי חייב לשנות גישה ולשים את האזרח במרכז. כל אדם עלול להיקלע חלילה לנכות, מתאונת עבודה או תאונת דרכים, ולעבור מסלול ייסורים של אובדן כושר עבודה, אבדן הכנסות וקביעת נכות לצמיתות. יש להקל על התהליך בלי לתת פתח לרמאות. המאבטחים הרבים בכניסה לסניפי הביטוח הלאומי, מלמדים שיש חשש לאלימות מצד הפונים, וזו צומחת ככל הנראה מיחס לא ראוי של הפקידים. זאת, למרות שהמנכ"ל פרופ' שלמה מור-יוסף פועל בדם ליבו לשיפור הגישה".

כהן הביע חשש שהרופאים הקובעים את אחוזי הנכות ירגישו מחויבים לביטוח הלאומי בעוד שעליהם לראות רק את טובת הנפגע.

מבקר המדינה, יוסף שפירא, הוסיף כי כשופט נתקל לא פעם בתביעות נכות ובערעורים על קביעות הועדות הרפואיות. "כל אדם סובל הוא עולם בפני עצמו ויש לתת מענה פרטני לכל אחד. אסור להצמיד לכל פונה תווית של מתחזה ואני חש רוח חדשה בעניין בביטוח הלאומי ובמשרד הרווחה".

שר הרווחה מאיר כהן קרא להקמת רשות עצמאית של ועדות רפואיות והבטיח לתמוך בחוק בנושא שמקדמת ח"כ עדי קול (יש עתיד).

נעמי מורביה, ממטה מאבק הנכים אמרה כי הבעיות שגילה המבקר אינן חדשות, אלא עולות חדשות לבקרים כל העת. נציג הנכים גיל גרינברג, הדגיש כי הסכם הניידות מפריד בין נכים היכולים לנהוג לאלו שאינם מסוגלים לכך, כאשר הסכם זה עודכן לאחרונה רק ב-1979, ומנכ"ל הביטוח הלאומי הודה בפניו, שידיו כבולות וכי המפתח בידי האוצר.

שמאי שזירי, יו"ר החברה המרכזית למימוש זכויות רפואיות הוסיף כי "במקרים רבים התנהלותן של הוועדות הרפואיות פוגעת בזכויותיו של החולה, ואין זה סוד שלוועדות אלו חלק גדול ומכריע אם לא יחיד, בקביעת זכאות החולה. הניסיון שלנו מלמד שבמקרים רבים הן אינן הוגנות, שהחלטותיהן אינן שוות, ושהן לא מספיק מקצועיות וענייניות. בחמש דקות מקבלות החלטה הרת גורל כלפי מבקש הקצבה ומשלחות אותו לדרכו".

מנכ"ל הביטוח הלאומי בעימות עם לבנת פורן

לבנת פורן, מנכ"לית המרכז למימוש זכויות רפואיות הדגישה כי "יש שינויים לטובה בביטוח הלאומי, אך עדיין נושאים רבים זקוקים לשיפור. ההצעות המתגבשות ברשימת הליקויים הזכאים לאחוזי נכות, יפגעו ב-50% מהנכים בארץ". פורן קראה להוצאת הוועדות הרפואיות, שהגוף המחליט יהיה שונה מהגוף המשלם, ולדבריה כך נהגו רוב מדינות אירופה וצפון אמריקה.

מנכ"ל הביטוח הלאומי הפרופ' שלמה מור יוסף התעמת עם פורן ואמר "את מסיתה את הציבור, מדברת לא אמת, ומונעת מרק מאינטרסים כלכליים. בארה"ב ובאיטליה הוועדות הרפואיות הן חלק מהביטוח הלאומי. אנחנו הדואגים לנכים ולא אף אחד אחר. אני גאה בביטוח הלאומי, ומעבירים אליהם 16 מיליארד שקלים בשנה. מור יוסף הדגיש כי דו"ח המבקר נערך בשנת 2010 על בסיס נתוני 2008, ומאז המצב השתנה לאין ערוך. הוא ציין כי בעדכון רשימת הליקויים אין שום מעורבות של האוצר והוא מקצועי לחלוטין, "אך בתרבות הישראלית הנוכחית לא מאמינים לביטוח הלאומי. הרופאים המתעללים של הביטוח הלאומי אחרי הצהריים הם אותם 'המלאכים בלבן' של חדרי-המיון בבוקר".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום