מחקר ישראלי: הנקה מגינה מסרטן

(0)
לדרג

לפי המחקר הנקה מפחיתה ב-60% את הסיכון ללויקמיה ולימפומה בילדים האחראים על מחצית מהתחלואה בסרטן בילדים בישראל

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר ישראלי חדש עולה כי הנקה מפחיתה ב-60% את הסיכון בילדים ללקות בלויקמיה ולימפומה. המחקר מתבצע ע"י ד"ר ליטל קינן בוקר ואפרת אמיתי, מאוניברסיטת חיפה, במימון האגודה למלחמה בסרטן וצפוי להתפרסם בקרוב.

לויקמיה ולימפומה הן שתיים ממחלות הסרטן השכיחות ביותר בקרב ילדים ומהוות יחד 45% מסוגי הסרטן בגיל הילדות - 170 ילדים מתוך 400 לוקים בהם מידי שנה בישראל. למרות ששיעור ההישרדות מסרטן בגיל הילדות נמצא בעלייה משמעותית הודות לטיפול המתקדם, הרי שהיא עדיין מגורמי התמותה המובילים בקרב ילדים.

המחקר נערך בקרב אימהות ל- 190 ילדים ישראלים שאובחנו עם סרטן הדם לויקמיה, או לימפומה סרטן של בלוטות הלימפה, בגילאים 19-1, בין השנים 2005- 2013 וטופלו במחלקות המטו-אונקולוגיות ילדים במרכזים רפואיים גדולים בישראל. כקבוצת ביקורת שימשו אימותיהם של 384 ילדים בריאים שנבחרו מסביבתם הקרובה של הילדים החולים. בשתי הקבוצות רואיינו האימהות באמצעות שאלונים.

תוצאות מוקדמות של המחקר מצביעות על כך שהנקה מפחיתה באופן משמעותי (בכ-60%) את הסיכון לפתח לויקמיה ולימפומה בגיל הילדות, בהשוואה להזנה שלא באמצעות הנקה. הנקה מלאה למשך 4 חודשים ויותר, או הנקה המשלבת תוספות תזונתיות המומלצות לגיל התינוק, למשך 12 חודשים ויותר, מפחיתה את הסיכון לפתח לויקמיה ולימפומה ב- 40% לעומת הנקה של פחות מ-4 חודשים בלבד.

נתונים סטטיסטיים נוספים מצביעים על כך כי מתן חטיפים, ממתקים ואוכל מעובד בשנתיים הראשונות לחיים; אי נטילה של חומצה פולית על ידי האם בשליש הראשון להריון; אי מתן ויטמין D לתינוק לפי ההמלצות; ועישון של שני ההורים - מגבירים באופן משמעותי את הסיכון לפתח לויקמיה או לימפומה בצעירים.

בואו לדבר על זה בפורום לויקמיה ואונקולוגיה ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום