שימו לב לכריות האוויר

(0)
לדרג

כריות האוויר שאמורות לשמור על חיינו, עלולות לגרום לחבלה בריאות או בלב, ואף למוות. מה הם המצבים הכי מסוכנים במכונית? על מה חשוב להקפיד?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אף שכריות אוויר עשויות להציל חיים רבים ולהפחית את הסיכון לחבלות, הן עלולות לגרום גם לחבלות ריאתיות ולבביות ולתמותה. כך לפי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Canadian Journal of Cardiology.

המומחים כותבים כי חבלות לבביות עלולות להופיע במקרים של פתיחת כרית אוויר גם ללא עדות לחבלה חיצונית בעת ההגעה לבית החולים, וייתכנו גם חבלות לבביות חמורות. חבלות לאחר פתיחת כרית אוויר כוללות פגיעה באבי העורקים, פגיעה במסתם התלת-צניפי, קרע של הפרוזדור הימני, חבלה לבבית, אוטם לבבי, הינתקות של מסתם הוותין, טמפונדה לבבית והמופריקרדיום.

לדברי המומחים, על הרופאים להבין כי ישיבה במרחק של פחות מעשרה אינצ'ים (כ-25 סנטימטרים) מנקודת הפתיחה של כרית אוויר עלולה לגרום לחבלה חמורה יותר, ויש לנטרל את כריות האוויר במקרים מסוימים שבהם ילד קטן או אדם נמוך יושבים במושב הקדמי. אף שהסיכונים של כרית אוויר הקשורים בגודל של הנוסע הם ידועים היטב ונלקחו בחשבון בטכנולוגיה החדשנית, החוקרים מציינים כי כיום עדיין יש מקרים של חבלות אלו.

במטרה לבחון את החבלות ומקרי התמותה שאירעו בשל פתיחת כרית אוויר, סקרו החוקרים את הספרות הרפואית בתקופה בין השנים 1970 ל-2013. בסך הכל הם זיהו 57 סקירות, דיווחי מקרים ומחקרים.

מתי כרית האוויר מסוכנת?

המצבים המסוכנים ביותר הקשורים בפתיחת כרית אוויר כוללים תאונות במהירות איטית, כאשר היושבים בכלי רכב יושבים קרוב לכרית האוויר בעת פתיחתה, בעיקר מבוגרים נמוכים ואלו שאינם חגורים בזמן הנסיעה.

עם הדור הראשון של כריות אוויר קדמיות, חלק מהמבוגרים הנמוכים, הילדים והתינוקות שלא היו חגורים או ישבו קרוב מדי לכרית האוויר בעת פתיחתה, סבלו מחבלות קשות או נהרגו בעקבות פתיחת כרית אוויר. כריות אוויר קדמיות מדור שני עם ניפוח פחות חזק פותחו בשנת 1998. בהמשך, בשנת 2003, חלק מהמכוניות צוידו בדור שלישי של כריות אוויר קדמיות מתקדמות, שנועדו להיות יעילות יותר ובאותה עת להפחית את הסיכון לחבלות חמורות ותמותה עקב פתיחת כרית אוויר.

לפי נתוני רשויות בטיחות בדרכים בקנדה, בשנת 2011, כ-21 אלף נוסעים במכונית נהרגו במהלך תאונות דרכים, מבין אלו, 56% לא היו חגורים. לפי ההערכות, כריות אוויר קדמיות הצילו את חייהם של 2,204 אנשים. מצד שני, מיולי 2003, 144 ילדים ו-87 מבוגרים הלכו לעולמם בעקבות פתיחת כרית אוויר, ורבים אחרים נפצעו.

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות, גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום