חיסונים לילדים: החום עולה

(0)
לדרג

מחקר: בקרב ילדים שקיבלו בו זמנית את החיסון המומת לשפעת וחיסון כנגד דלקת ריאות תועדו שיעורים גבוהים הרבה יותר של חום, בהשוואה למי שחוסנו בנפרד

מאת: מערכת zap doctors

העת לפצל? מתן שני חיסונים נפוצים לילדים באותה עת עלול להביא לעלייה בסיכון לחום חולף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Pediatrics. הסיכון לחום ביום החיסון או יום לאחריו היה גבוה כמעט פי שלושה כאשר החיסונים לשפעת ולדלקת ריאות ניתנו יחד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי המחקר הדגים סיכון מוגבר לפרכוסי חום ביום מתן חיסון או יממה לאחר החיסון כנגד שפעת בעונת 2010-2011; הסיכון הגבוה ביותר תועד עם מתן משולב של חיסון מומת לשפעת וחיסון כנגד דלקת ריאות (PCV13) לילדים בגילאי 6-23 חודשים. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם ילדים שקיבלו בו זמנית את החיסון המומת לשפעת וחיסון כנגד דלקת ריאות תועדה שכיחות גבוהה יותר של חום ביום החיסון או יממה לאחר החיסון, בהשוואה למתן כל חיסון בנפרד.

במחקר נכללו 530 זוגות הורים וילדים בני 6-23 חודשים, שגויסו משלושה מרכזים רפואיים בארה"ב, בין נובמבר 2011 לאפריל 2012. ההורים קיבלו הודעות טקסט בליל החיסון ובשבעה לילות לאחר החיסון לדיווח על חום הגוף של הילדים. התוצא העיקרי של המחקר היה חום גוף של 38 מעלות צלזיוס ומעלה ביום החיסון או יממה לאחר קבלת החיסון.

מהתוצאות עולה כי ביום החיסון או יממה לאחר החיסון, תועדו שיעורים גבוהים יותר של חום (38%) בקרב ילדים שקיבלו בו זמנית את החיסון המומת לשפעת וחיסון כנגד דלקת ריאות. זאת בהשוואה לאלו שקיבלו בנפרד את החיסון לשפעת (7.5%) או החיסון לדלקת ריאות (9.5%). שכיחות חום לאחר 2-7 ימים הייתה דומה בין הקבוצות. ביום החיסון וביממה לאחר החיסון, התקבלו אישורי מסירה עבור 75% מהודעות הטקסט; באשר ל-9% הודעות נוספות, לא היו נתונים אודות קבלת ההודעה. שיעורי אישור המסירה עמדו על 95% ו-91% ביום הראשון לחיסון וביממה לאחר החיסון.

החוקרים מסכמים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין מתן בו זמנית של חיסון לשפעת ולדלקת ריאות לסיכון מוגבר לעליה זמנית בחום הגוף, בהשוואה למתן כל חיסון בנפרד. הודעות טקסט להערכה של אירועים חריגים עקב חיסון ספציפי עשויות לשפר את הניטור אחר אירועים חריגים בעקבות חיסונים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אף אוזן גרון ילדים
פורום חיסונים לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום