הרובוט שירים את רצפת האגן

(0)
לדרג

במרכז הרפואי רמב"ם בוצעו מעל מאה ניתוחים אורוגניקולוגיים בעזרת רובוט דה וינצ'י. מומחה: כל אשה שלישית בגילאי 40-60 סובלת מפגיעה מסוימת ברצפת האגן. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מי שחשב שרובוט בחדר הניתוח הוא רק טרנד, טעה. ה"דה וינצ'י" מבסס את מעמדו כמנתח די עסוק. לאחרונה נחצה רף של מאה ניתוחים בתחום האורוגניקולוגיה ברמב"ם, ליתר דיוק 10 ניתוחים בתוך שלוש שנים. כפי שזה נראה, הרובוט לא יוצא לחופש בשנים הקרובות.

אורוגניקולוגיה הוא תחום ברפואת נשים, העוסק בבעיות של צניחת רחם ונרתיק, בעיות סוגרים וכאבים כרוניים באגן. מגמת העלייה בביצוע הניתוחים הללו ברמב"ם, תואמת למעשה את תפיסת העבודה בארה"ב. לפי מחקרים, ההערכה היא שעד שנת 2050, שיעור הנשים שיזדקקו לניתוח לתיקון צניחה של איברי האגן, יעלה בארה"ב ב-50%, זאת בשל העלייה בתוחלת החיים. בהתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ישראל לא נשארת מאחור וגם כאן נמדדת עלייה דומה בשיעור ניתוחים מסוג זה.

כל אשה שלישית סובלת מפגיעה ברצפת האגן

לדברי פרופ' ליאור לבנשטיין, סגן מנהל אגף נשים ברמב"ם, מומחה לשיקום רצפת האגן ושליטה על סוגרים, ומי שמוביל את הטיפול הרובוטי בתחום האורוגניקולוגיה בבית החולים, מדובר בנושא אשר רלוונטי לנשים רבות: "כמעט כל אשה שלישית החל משנות הארבעים לחייה, ולעתים אפילו מוקדם יותר, סובלת מפגיעה בתפקוד איברי האגן", מסביר פרופ' לבנשטיין, "כבר בגיל צעיר, נשים רבות מוצאות את עצמן מתמודדות עם תופעה רפואית שכיחה המעיבה על איכות חייהן, תפקודן המיני והדימוי העצמי, אך הבשורה הטובה היא שניתן לטפל בבעיה בהצלחה גדולה".

לטיפול באמצעות הרובוט ישנה משמעות גדולה, שכן הטכניקה רושמת לזכותה אחוזי הצלחה העומדים על כ-95%. עבודות רבות שבוצעו בארה"ב ובאירופה, מצביעות על היתרונות הרבים של השיטה הרובוטית: הרובוט מסייע למנתח לבצע פעולות כירורגיות מסובכות אותן יד האדם מתקשה לבצע, הוא מאפשר למנתח לראות את שדה הניתוח בתמונת תלת מימד וברזולוציה גבוהה ביותר. מהלך הניתוח מבוצע ברמת דיוק גבוהה יותר עם כמות דימום פחותה, ושיעור סיבוכים נמוך יותר. הניתוח מבוצע בגישה לפרוסקופית באמצעות מספר פתחים זעירים בדופן הבטן שגודלם מילימטרים ספורים, משך ההחלמה והאשפוז קצרים יותר ועוד.

עבודה אשר נעשתה ברמב"ם, וסקרה את מאה ועשר המטופלות שנותחו בביה"ח, הניבה תוצאות דומות מבחינת אחוזי הצלחת הטיפול. "אנחנו ממשיכים לעקוב אחר המטופלות שלנו, ולשפר את יכולותינו עם ניתוחים נוספים, לרבות ניתוחים גניקו-אונקולוגיים המבוצעים ע"י ד"ר אמנון עמית, מנהל היחידה הגניקואונקולוגית וד"ר ארי רייס, ששב לאחרונה מתת התמחות בגניקואונקולוגיה בטורונטו, שם צבר ניסיון רב בתחום", אומר פרופ' לבנשטיין, "אין ספק שה"דה וינצ'י" כאן כדי להישאר. מדובר בכלי עבודה שמאפשר לנו להעניק טיפול רפואי מיטבי, לרווחתן של נשים רבות".

בואו לדבר על זה בפורום אורוגניקולוגיה - דליפת שתן וצניחת רצפת האגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום