סוכרת: שמירה על כף הרגל

(0)
לדרג

רגל סוכרתית היא אחד הסיבוכים הקשים העלולים להיגרם ממחלת הסוכרת. היעדר תשומת לב אף עלול להביא לקטיעת גפיים. עשרת הדיברות לשמירה על בריאות הרגל

מאת: דניאל וייס

אדם צועד בממוצע ביום רגיל ללא פעילות ספורטיבית, לפחות כ- 5,000 צעדים, כאשר במרבית המקרים הדבר נעשה עם נעל שאיננה מתאימה לכף הרגל וזו גורמת לנזקים לטווח הרחוק. לאוכלוסיית הסוכרתיים הדבר חשוב פי כמה וכמה בשל הסיבוכים האפשריים בכפות הרגליים. שמירה על כף הרגל נתפסת על פי רוב כנושא שקל להזניחו ולא לתת לו את החשיבות הראויה, דבר המציב את חצי מיליון הסוכרתיים בישראל בסיכון גבוה יותר לנזקים וסיבוכים עתידיים.

שמירה על כף הרגל נתפסת על פי רוב כנושא שניתן להזניחו ולא לתת לו את החשיבות הראויה, מה שעלול להוביל לנזקים וסיבוכים עתידיים, במיוחד בקרב חצי מיליון סוכרתיים בישראל.

שמירה על כף רגל סוכרתית (אילוסטרציה)
שמירה על כף רגל סוכרתית (אילוסטרציה)

למה עלולה לגרום פגיעה בכף רגל אצל סוכרתיים?

אצל חולי סוכרת הסיבוך בכף הרגל מועד לעיתים לפורענות, זאת מאחר וכף הרגל היא האיבר המרוחק ביותר מהלב וכלי הדם. אזור כפות הרגליים אצל הסוכרתיים נפגע בקלות רבה יותר מאשר אצל אדם בריא. פגיעה בכף הרגל המכונה "הרגל הסוכרתית" אחראית ל-47% מימי האשפוז של חולי סוכרת. פגיעה בכף הרגל עלולה להוביל לסיבוכים משמעותיים כתוצאה מזיהום, פצעי לחץ או הרס של הרקמות הפוגעים בעצבים.

הפגיעה העצבית בכף הרגל עלולה להיות מסוכנת ובעלת השלכות מרחיקות לכת, משום שאדם סוכרתי, המאבד את התחושה בכפות הרגליים, עשוי שלא לשים לב כאשר ייווצרו פצעי לחץ. פצעי לחץ הם פצעים פתוחים בעור, הנגרמים עקב פעולה ממושכת החוזרת על עצמה ובה מופעל כוח על אותו שטח עור, כמו למשל דריכה ממושכת על גוף זר, בתוך הנעל. כפות הרגליים רגישות לפצעי לחץ, בעיקר באזור העקב והקרסוליים, האזורים עליהם מופעל עיקר הלחץ.

פצע שכזה נגרם יחסית מהר, אבל לוקח זמן רב לרפא אותו ולכן חשוב להימנע ממנו. אדם בריא מרגיש חוסר נוחות מיידית, כאשר מופעל לחץ, למשל כאשר חודרת אבן לתוך הנעל, או כאשר יושבים בצורה לא נוחה ומכאיבה. לעומתו אדם סוכרתי שאיבד תחושה בכפות הרגליים לא ישים לב כאשר יופעל לחץ, ואז המצב עלול להידרדר לכדי פצע שמהר מאוד עלול להגיע לנמק.

מדוע אין מודעות לנזקי הרגל הסוכרתית?

בישראל אין מספיק מודעות לסיבוכי כף הרגל הסוכרתית, ולכן חשוב להגביר את המודעות אצל סוכרתיים. באמצעות טיפול נכון ניתן להימנע מסיבוכים. ישנן בישראל כ-1,300 קטיעות רגליים בשנה. עם טיפול נכון אנו יכולים להימנע מקטיעות של גפיים תחתונות. ברחבי העולם, 60% מקטיעות הגפיים התחתונות הן של סוכרתיים, ועלינו לעשות הכול כדי להימנע מזה.

כיצד ניתן לשמור על כף הרגל בריאה, לצד מחלת הסוכרת?

שימרו על איזון ערך הסוכר: מסתבר כי כ-12.5% מחולי הסוכרת בישראל אינם מצליחים לשמור על איזון הסוכר בדם. חשוב ללמוד כיצד לייצב את רמת הגלוקוז בדם, מאחר ונמצא כי איזון של ערכי הסוכר בדם מפחית ב- 57% את המצבים שבהם עלולה להופיע נוירופתיה.

שימרו על היגיינה: רחצו היטב ומדי יום את כף הרגל במים פושרים. מומלץ להימנע מהשריית כף הרגל במים לאורך זמן.

הקפידו לנגב לאחר הרחצה: לאחר הרחצה, הקפידו לנגב את כף הרגל היטב, על מנת לא להשאיר שאריות וסימני מים. בעתיד הרחוק, הנזק של היעדר ניגוב עלול לגרום לסדקים. רוב הציבור רגיל, לאחר הרחצה, לדרוך על שטיחון ובכך לסיים את פעולת הייבוש של כפות הרגליים, אבל ישנה חשיבות גבוהה לתשומת לב לייבוש מלא. כמו כן, אסור בתכלית האיסור לייבש רגליים עם מכשיר פן לשער, כיוון שחולי סוכרת עשויים לאבד את התחושה בכפות הרגליים ובכך עלולים להיכוות.

גזרו ציפורניים: חשוב לגזור את הציפורן בקו ישר, על מנת להימנע מציפורן חודרנית, ועדיף להשתמש במספריים ייעודיות בלבד, ולא בקוצץ ציפורניים. במידה ומסיבה כלשהי אינכם רואים את כף הרגל בגלל בעיות ראייה או בטן גדולה, שמסתירה את טווח הראייה, בקשו עזרה ואל תגזרו את הציפורניים לבד.
הימנעו מהליכה כשאתם יחפים: יש לכך שתי סיבות. הראשונה: להימנע מפציעות או נזקים מיותרים. השנייה: ישנם חולי סוכרת שאיבדו את התחושה בכף הרגל. במצב כזה הם עלולים להיפצע מחפץ חד או להיכוות אפילו מחול הים, מבלי שיידעו. לכן, הקפידו תמיד לנעול אפילו כפכפים לרגליכם.

התאימו את הנעל הנכונה: הקפידו שהנעל תהיה בעלת עומק ורוחב המתאים לכם, חצי סנטימטר מהבוהן, ומעט מקום בעקב, על מנת למנוע שפשופים. כמו כן, הקפידו לשרוך את הנעליים היטב ושהרגל אינה "שוחה" בנעל. כאשר הרגל "שוחה" בנעל עלולים להיווצר שפשופים הפוגעים ברגל ומשבשים את חלוקת המשקל על כף הרגל. כמו כן, אל תקנו נעליים מתוך המחשבה שהן "תתרחבנה עם הזמן". כבר ביום הקנייה הנעל צריכה להיות מתאימה ונוחה.

ספקו לחות לכף הרגל: חשוב להקפיד למרוח את כפות הרגליים עם קרם לחות טוב. אין צורך במוצר רפואי, אבל חשוב שתדעו להתאים את הקרם לסוג העור שלכם, כך שיקבל את הלחות הדרושה לו.

שמרו על ערנות: היו ערניים והקפידו להסתכל על כף הרגל מדי יום, לבדוק שאין אדמומיות, עיוותים או סדקים. אם התגלו אחד או יותר מן הסימנים האלה, אנא פנו לרופא המטפל. אם המחלה הידרדרה ואיבדתם את התחושה בכפות הרגליים, הקפידו כל פעם לפני שאתם נועלים נעליים, לוודא שאין גורם זר בנעל שאותו לא תחושו. גורם זר בנעל עלול להוביל לפצעי לחץ ובכך לבעיה עתידית חמורה יותר.

גרבו גרביים מתאימים: גרבו גרביים ללא תפרים וללא גומי לוחץ בחלק העליון של הגרב. כל אלה עלולים אף הם ליצור פצעי לחץ.

השתמשו במדרסים: מדובר בנושא בעייתי, מאחר ואין תו תקן מסוים למדרסים. הקפידו לקבל את המדרס המוכן מאותו אדם שהכין אותו עבורכם. במידה ותחושו לא בנוח לאחר מספר ימי הליכה, חזרו להחליף את המדרס. כל תוספת משקל בנקודה מסוימת בכף הרגל עלולה לגרום לפצע לחץ ולכן חשוב להתאים מדרסים נוחים. כמו כן, לאחר נעילה ממושכת, נוצר בלאי ולכן הקפידו להחליף למדרסים חדשים כאשר יש צורך בכך.

לסיכום, חשוב להדגיש, אל תזניחו את כפות הרגליים ואל תזלזלו. אנו מודעים לכך שחולים רבים לא חשים בנוח להציג את כף הרגל בפני הרופא, אך עם זאת זכרו את חשיבות שאילת השאלות וההתייעצות הרפואית. זכרו: כל סדק עלול, ממש בן רגע, להתפתח למצב רפואי גרוע יותר. באמצעות תשומת לב מלאה למצב הרגליים, תוכלו לחיות עם הסוכרת ולהימנע מסיבוכים מיותרים.

הכותב הוא פודיאטור, חבר הוועד המנהל של האגודה הישראלית לסוכרת

בואו לדבר על זה בפורום כף רגל סוכרתית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום