מעשנים - בסיכון יתר לסוכרת

(0)
לדרג

לפי סקירה מקיפה, הסיכון להתפתחות המחלה עולה ב-14% אצל מעשנים בעבר, עולה ל-25% למעשנים עד קופסה ביום, ועד 54% במעשנים כבדים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עישון עלול להוביל להתפתחות סוכרת. לפי מחקר חדש, למעשנים עלייה של 30-40% בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, בהשוואה ללא מעשנים. הנתונים פורסמו בדו"ח ה-Surgeon General, שהוצג בכנס The Health Consequences of Smoking ,50 Years of Progress.

הדו"ח החדש כולל סקירה מקיפה, הכוללת עשרות מחקרים בנושא. בסיכומו של דבר, נאספו נתונים אודות למעלה מ-3.9 מיליון משתתפים, מתוכם כ-140 אלף פיתחו בהמשך סוכרת.

המחקרים השונים לקחו בחשבון גורמים שונים, כולל גיל, מדד מסת גוף, פעילות גופנית, תזונה, דיאטה, צריכת אלכוהול, היסטוריה משפחתית של סוכרת, מין, גזע/מוצא ורמת השכלה.

בהשוואה ללא מעשנים, במעשנים נרשמה עלייה של כ-35% בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2. קשר בולט יותר תועד במחקרים שהתבססו על מדידות סוכר בדם להערכת נוכחות סוכרת, בהשוואה למחקרים שהתבססו על דיווחי החולים או הרופאים.

נמצא כי בהשוואה ללא מעשנים, הסיכון להתפתחות סוכרת עלה עם היקף העישון מ-14% במעשנים בעבר ל-25% עם עישון קל (0-19 או 0-15 סיגריות ליום במחקרים השונים), ועד 54% במעשנים כבדים (15 סיגריות ומעלה או 20 סיגריות ומעלה בכל יום).

יתרה מזאת, ארבעה מחקרים להערכת הפסקת עישון סיפקו תמיכה נוספת לקשר בין עישון והתפתחות סוכרת מסוג 2. סקירה אחת הדגימה שיפור ברגישות לאינסולין בקרב אנשים שהפסיקו לעשן, למרות עלייה במשקל. מחקר גדול נוסף מצא כי הסיכון לסוכרת מסוג 2 באלו שהפסיקו לעשן למעשה עלה בטווח הקצר, אך בהמשך פחת והגיע לסיכון של אלו שמעולם לא עישנו. 12 שנים לאחר הפסקת עישון, בעוד שמחקר אחר מצא כי הסיכון ירד לרמה של אלו שמעולם לא עישנו לאחר חמש שנים בנשים ולאחר עשר שנים בגברים.

אחד ההסברים האפשריים לקשר בין עישון והתפתחות סוכרת מסוג 2 עשוי לנבוע מכך שעישון מעודד השמנה מרכזית (עקב השפעה הורמונלית, כולל השפעה של עישון על הורמוני מין), גורם סיכון מוכח היטב לתנגודת לאינסולין וסוכרת. עישון גם מביא לעליה במדדי דלקת ועקה חמצונית, שניהם קשורים עם התפתחות תנגודת לאינסולין והפרעה במטבוליזם של סוכר.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום