לבוש חם: הכינו ילדכם לחורף

(0)
לדרג

רגישותם של ילדים לטמפרטורה חיצונית שונה מזו של מבוגרים ולכן גם צרכי הלבוש שלהם שונים. יש להקפיד על חימום הבית ועל מספר שכבות לבוש דקות

מאת: ד"ר דורון כרמי

רגישותם של ילדים לטמפרטורה חיצונית שונה מזו של מבוגרים ולכן גם צרכי הלבוש שלהם אינם זהים לאלה של המבוגרים. ככלל, לא ניתן להתייחס לכל הילדים כאל קבוצה הומוגנית ואין כללים חד משמעיים להלבשת ילדים ותינוקות, אך ישנם מספר כללים חשובים אשר מטרתם היא שמירה על חום גוף תקין.

כיצד מודדים את חום הגוף אצל ילדים?

חום גוף תקין בקרב ילדים אמור לנוע סביב ה-37 מעלות צלזיוס. מדידת חום הגוף לילדים יכולה להיעשות בשני אופנים: האחת היא בדיקה באמצעות מד חום בפי הטבעת, דבר שאינו מומלץ באופן רוטיני. הדרך השנייה היא באמצעות מגע ישיר על פני הגוף, זאת משום שתינוקות קטנים נוטים לפעמים להזיע בכפות הידיים ולכן כפות ידיהם תהיינה קרות. אצל ילדים גדולים ובני נוער הבעיה פשוטה יותר, מכיוון שהם יכולים לדווח אם קר להם או לא, אך גם כאן חשוב לזכור שילדים השקועים במשחקים עלולים להתעלם מתופעות סביבתיות ורצוי שמבוגר יעיר את תשומת ליבם.

כיצד לשמור על טמפרטורה תקינה בתוך הבית?

בתחילת הדרך, יילודים זקוקים להגנה מוגברת מפני הסביבה החיצונית. בחודש הראשון הם אינם מסוגלים לווסת את חום הגוף בצורה יעילה ולכן עלולים לסבול מקור וממכות קור יותר מילדים גדולים. בנוסף, הראש של תינוקות גדול יחסית לגוף ומהווה מוקד לאובדן חום גוף ולכן חשוב לשמור על טמפרטורה ממוצעת בסביבתם, בגובה כ-23 מעלות צלזיוס. כמו כן רצוי לא להשכיב תינוקות קטנים בצמוד לקיר חיצוני, כי הגוף מאבד חום באמצעות קרינה לעצמים גדולים וקרים, כגון הקיר.

מדוע עדיפות מספר שכבות לבוש במקום שכבה עבה אחת?

ככלל, אם רוצים למנוע את התקררות הגוף, רצוי להשתמש במספר שכבות, במקום בגד עבה ולהקפיד על כך שהבגד אינו הדוק. בצורה זו מאפשרים לתינוק תנועתיות המאפשרת ייצור חום גוף, ובנוסף האוויר הנמצא בין השכבות משמש לבידוד.

כמה שכבות כדאי ללבוש? איזה פריטי לבוש מומלצים?

כאמור, השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד מהווה גורם משמעותי באופן בו יש להלבישו. בעת שהייה בבית, מומלץ להלביש תינוקות קטנים שאינם פעילים, כלומר שאינם הולכים או זוחלים, בשכבה אחת יותר משאר בני הבית המבוגרים ובנוסף לכסותם בשמיכה.

תינוקות גדולים יותר, הזוחלים על הרצפה, רצוי להלביש בשתי שכבות. תינוקות גדולים ופעילים, אשר הולכים באופן חופשי, אפשר להלביש את אותו מספר השכבות אשר מלבישים לילדים גדולים ובני נוער, ולכל היותר שכבה אחת נוספת. תינוקות אלה יש להלביש בעת השינה שתי שכבות ולכסות בשמיכה חורפית או שתי שמיכות צמר.

כאשר יוצאים מהבית עם תינוקות קטנים (עד גיל שנה) יש לחבוש לראשם כובע שיכסה גם את האוזניים. בימים קרים מאד מומלץ לחבוש כובע לכל הילדים, גם אלה אשר גילם הוא למעלה משנה.

מה הלבוש המומלץ במקרה של מחלה?

כאשר הילד חולה וחום גופו עולה, הוא מרגיש צורך להתכסות בשל תחושת קור וצמרמורת. לאחר מתן תרופה להורדת חום כגון נובימול, אקמולי, נורופן וכיו"ב, הגוף מזרים דם לכפות הידיים, כפות הרגליים והעור. הילד ירגיש חום ותופיע הזעה. בשלב זה רצוי להסיר את השמיכה ולאפשר לגוף להתאוורר.

מה בנוגע לילדים גדולים ולבני נוער?

ילדים גדולים ובני נוער יכולים לקבוע ברוב המקרים את הלבוש המתאים להם, אם כי יש לשים לב שבחירת הלבוש אינה על בסיס לחץ חברתי או אופנתי, תוך התעלמות מדרישות מזג האוויר. במצב זה, למבוגרים האחראים תפקיד של בקרה ופיקוח. נקודה חשובה נוספת בגילאים אלה היא הצורך להצטייד בלבוש והנעלה המתאימים לגשם, כאשר יוצאים מחוץ לבית. בגדים רטובים עלולים לגרום לפגיעת קור ולכן יש לדאוג ללבוש העמיד בפני גשם, כגון מעיל, מגפיים ומטריה. במידה והבגד נרטב יש להחליפו ביבש בהקדם האפשרי.

הכותב הוא רופא ילדים, אנדוקרינולוג ויועץ מדעי למותג "טיפטיפות" מבית "כצט"

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום