איך מונעים הרעלה?

(0)
לדרג

שתי אחיות קיפחו את חייהן בגלל חשיפה לחומרי הדברה רעילים, מוות מיותר בשל טעות אנוש. הורים, כך תמנעו הרעלות, ותגישו עזרה ראשונה במידת הצורך

מאת: מערכת zap doctors

הטרגדיה של משפחת גרוס. יעל בת שנה וחצי ואחותה אביגיל בת הארבע, מתו אתמול (ד') לאחר שנחשפו לחומר הדברה קטלני, וכעת שני אחיהם נלחמים על חייהם.

ד"ר אילן גור, סמנכ"ל רפואי בחברת ביקורופא ומומחה למחלות ילדים וילודים מסביר מה ניתן לעשות כדי למנוע את האסון הבא.

הרחיקו את חומרי ההדברה

הרעלה כתוצאה מחומרי הדברה (אורגנו-פוספטים) שכיחה בין ההרעלות הביתיות. החומרים הרעילים נמצאים במצב נוזלי ומשפחות רבות מאכסנות את הנוזל בבקבוקים מתחת לכיור. מצב המוביל לכך שלילדים קטנים יש גישה לחומרים והם עלולים לשתות אותם בטעות. דרך אחרת להיפגע מרעלים אלה היא על ידי ריסוס של הגינות ו/או השדות בקרבת הבית ושאיפת החומר הרעיל למערכת הנשימה.

החומרים האורגנו-פוספטים פועלים על מערכת העצבים הפריפרית בדומה לגז העצבים שעליו כולנו שמענו רבות. פעולת הרעל היא בקצה העצב במגע עם השריר והתוצאה היא שהעצב מגרה את השריר להתכווץ ולא מאפשר לו להרפות את כיווצו. האפקט של פעולה זו חזקה בעיקר בשרירי הנשימה שחייבים להתכווץ ולהרפות על מנת לאפשר לאוויר להיכנס לריאות ולצאת מהן. בעקבות זאת מופיע חנק שגורם לנזק מוחי ומוות. הרעל פוגע גם בשרירים אחרים ובהפרשות מהפה, מהעיניים וממערכת העיכול, אך זה פחות מסכן חיים בהשוואה לריאות שמפסיקות לקחת אוויר.

אלו פעולות שיש לנקוט באופן מיידי לטיפול בחשד להרעלה מהדברה

הורים שחושדים בהרעלה אצל ילדיהם חייבים להרחיק את הנפגע ממקור ההרעלה. יש לשטוף את הפנים והגוף, לוודא שהנפגע נושם בעצמו ולא מכחיל. אם אין נשימה יש להתחיל בהנשמה ועיסוי לב עד הגעה של צוות מיומן דוגמת מד"א למקום. יש לוודא שאין עוד מישהו בסביבה שנחשף לחומר הרעיל וכעת מצבו טוב אך יכול להידרדר במהירות. כל מי שחשוד בחשיפה להרעלה יפונה לבית החולים למעקב ובדיקות.

הטיפול חייב להיות מהיר ויעיל

הרעלה מסוג זה דורשת פינוי מידי לבתי חולים, ייצוב הנשימה על ידי תרופות או על ידי הנשמה. חשוב לתת לנפגעים תרופות נוגדי ההרעלה כמו אטרופין וטוקסוגונין, ובנוסף, לתת טיפול תמיכתי בנוזלים ולקוות שהטיפול ינטרל את ההרעלה וישפר את מצב החולה.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום